Diddys ungar
Jag har blivit råttmormor!
Det kom verkligen som en chock, jag tog över tre honor för ungefär två veckor sen som varit i jourhem de senaste månaderna.
I måndags såg jag hur en av dem verkade må lite dåligt. Hon var dessutom väldigt rund om magen och eftersom jag nyligen haft en mus som hastigt fick stor mage och dog trodde jag det handlade om samma sak, abscesser och tumörer i magen.
Dagen efter när jag kom hem hörde jag ett konstigt ljud i hallen, det lät som gnissel, typ. Konstigt, tänkte jag och gick och åt en leverpastejmacka. Tog med mig lite leverpastej och gav till råttorna och tittade in efter en stund i honornas bur -jag gillar att se på dem när de äter- och såg att en leverpastejbit rörde på sig. Lyfte på en tygbit och där låg 11 till levande leverpastejbitar. Tände lampan och mycket riktigt, Diddy hade fått ungar!!
Älskar mina stora små vänner..
Grattis Mormor.
Du om någon vet ju hur man gör i sådana här situationer så lycka till :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Haha, alltså situationen är ju inte ett dugg komisk. Men din lilla berättelse var och jag kan inte låta bli att skratta:)
Hoppas allt går bra med de små oväntade iaf:)

Det har tydligen varit tre råtthanar på rymmen för ungefär tre veckor sen och de måste ha kommit åt varandra på något sätt.
Det som är bra är att vi vet vilka tre hanar det är. Nr 1 är ba ro slät, utan stam, Nr 2 är mink rex och Nr 3 är cinnamon slät.
Eftersom Diddy är russian blue slät så vet vi att om hon får tickade eller rex så är nummer 2 och 3 fäder. Nummer 2 och 3 är bröder från Ladugårdens Marekull och jag har velat få in dem i mina linjer så jag hoppas att det är dom som är skyldiga. Nu kan ju en råttkull ha flera olika fäder men man kan iaf räkna ut att alla eventuella rexar är ungar till hane nr 2 och alla tickade är ungar till hane nr 3.
Vad jag kan se nu är alla svartögda(det borde de vara också) och mitt otränade öga tycker mig ha sett några rexmorrhår. Alla har mjölkmagar även om de den första kvällen inte var smäckfulla, mamma Diddy var lite orolig och visste inte riktigt hur hon skulle göra första kvällen så diandet blev väldigt hattigt.
Hon är ju en rätt ung hona, 4 månader, men i bra vikt och hull och frisk och kry. Det har varit mycket för henne, en hel dags flytt, hon har fått träffa andra vuxna råtthonor utanför flocken och träffat mycket människor så hon har varit lite orolig. Men nu verkar hon ha kommit till ro och har byggt ett fint stort bo och diar dem och tvättar dem. Hon äter bra också, till och med stammen på broccolin går ner.
Rent genetiskt har ungarna goda förutsättningar för att bli väldigt bra sällskapsråttor. Så jag hoppas det ska gå bra med mina små!

#1 Haha, faktum är att jag blev jätteosäker på allt och satte mig och läste och läste och kollade på bilder på mjölkmagar och bebisbon och vikter och gick igenom matbiten en extra gång och.. Ja, alltså, det är en sak att sitta och läsa grejer. Men en heeeelt annan att göra det i verkligheten. Så jag kommer, precis som alla andra som har sin första kull, behöva massvis med stöd! :) Men jag slapp iaf födslonervositeten, eftersom jag var helt ovetande om att hon skulle föda den dagen.
#2 Ja, det var lite komiskt. Just att jag inte fattade att "gnisslet" var bebispip och att jag inte hade en tanke på att hon var dräktig. Här sitter man och är klarsynt och ger råd hit och dit men när det händer en själv är man totalt korkad. Jag trodde väl inte på en fläck att det skulle hända!
Visst är det lite blandade känslor, dels är det ju oplanerat ekonomiskt, jag har fått låna lite pengar av min syster nu så att jag ska ha råd med maten och det, det här var en extra tung månad för mig. Men det ska nog gå bra. Jag känner mig glad också, det är en lättnad att veta att honan inte var sjuk, först och främst. Sen att hon nu gör sitt jobb är också en lättnad.
Nä, men det kanske var meningen på nåt sätt, kanske..

Nu börjar man se lite färg (alla ungarna är inte med på bilden):
Men va roligt! (även om det var oplanerat)
Det här kommer du sköta hur bra som helst, lycka till med allt!
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

En av ungarna låg jättemycket efter och finns inte längre..
Av dem som är kvar är det tre- fyra stycken som är lite mindre men annars verkar alla må bra och alla verkar ha fyllda magar.
En bild tagen nu på kvällen, 5 dagar gamla. Vad tror ni om färg? Man kan tycka att det borde slå på svart men jag tycker de ser lite ljusa ut. Dock vet jag ju inte eftersom jag jämför med muskullen jag hade, de mörka var mycket mörkare vid det här laget. Jag tänker mer åt det blå hållet eller nåt i den skalan. Det är både rexar och släta i kullen:

Bild tagen på morgonen, 6 Dagar gamla, en slät och en rex. Ser de inte ut som blå? Eller är svarta så här ljusa i den här åldern? Dessa två väger 10 g.
#8 mink säger jag. :) (och såklart nu då jag letar efter en 6 dagars bild på en minkbebis hittar jag dem ingenstans, jag vet ju att jag har sånna!)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

De är för mörka för att vara mink tycker jag, min minktjej (som är väldigt mörk nu) var väldigt ljus som unde, ser med ut som svart tycker jag

Förresten, på min bild blev även de två som försöker krypa inåt till höger i bild svarta. Dock blev de väldigt dåligt svarta.

Å, tack för era svar! Jag tänker mink, blå, russian blue eller svart. Vet liksom inte hur bleka svarta brukar vara i den här åldern.
Jag hoppas att det är svart, då kan det nog vara de där hanarna som var på rymmen, vill gärna få rexen till att vara pappa. Men han var tydligen bakbenssvag vid tillfället så det är fortfarande lite konstigt.. Det enda jag säkert kan säga är att det är en rexråtta inblandad.
Jag hatar att inte veta! :P
Men eftersom de i mina ögon verkar ha samma nyans så borde svart vara mest troligt.
Terato, om du kollar i min Facebook Råttmapp så hittar du en bild på Cleo som bäbis, hon är väldigt ljus. (bilden med 2 ungar i en hand)
I den mappen ser du också hur minkarna såg ut som ungar (bilden innan den med Cleo)

#14 Jo, fast de bilderna du visar på fejan är de ju bara 3 dagar på. Mina var också sådär ljusa när de var 3 dagar! :P Fast jag håller med, de "känns" lite mörka, eller som att det är ett lite annat "färgstick" i den än mink. Men jag vet ju inte alls, jag.
Du har ingen bild på gänget när de var 6 dagar?
Så kan jag kika lite på hur de svarta såg ut också!
Jag har glott och jämfört med så mkt bebisbilder jag kan men det är alltid svårt att veta hur ljus och blixt osv har påverkat.. Och även utvecklingsmässigt, om de ligger efter utvecklas de ju saktare.
Sen sade en musuppfödare till mig att de kan vara duktiga på att luras också. Det kan tydligen se ut som att alla har samma färg och så helt plötsligt har de olika färger..

#15 Men du! De ser ju faktiskt precis ut sådär! Men då är det kanske svart då! :D
Tyvärr är det där de ända bäbisbilderna jag har har på dom Nathalie har mer :)
Bilden på #15 är ju väldigt lik dina i färgen så det blir nog svart :)
#16 Det där med att de kan luras har jag vart med om! Jag hade en kull där jag var helt säker på att bebisarna var agouti, black och mink, o så en dag hade jag plötsligt en cinnamon i kullen. Döm om min förvåning och jag trodde seriöst nån hade lurats med mig o stoppat dit ungen senare eller nåt, haha! Men näe, hon hörde nog till kullen ;)
Så luras kan de allt! Och du ska vara glad för att du inte har såna ljusa nyanser i kullen, det är riktigt jobbigt när man ska färgbestämma de första gångerna.. Jag hade "oturen" att få champagne o nånting som såg ut som dove i min första kull o jäklars vad svårt det var! Ska se om jag kan gräva fram lite fler bilder på svarta ungar! :)

#18 Ja, det kan säkert vara det!
#19 Hehe, ja, alla är svartögda och ingen är ljus. Men däremot får mitt öga för sig att nån är lite varmare i färgen. Men det är också lite skillnad i storlek, några är lite mindre, så då kan ju färgen skifta pga. det också.
Jag får försöka stå ut, helt enkelt..
#20 är chocolat en möjlighet? (jisses, jag har glömt hur man stavar choklad på engelska xD ) De är ju lite varmare i nyansen o de kan se svarta ut som små.

Nja, det har jag svårt att tro.
Men det kan vara min inbillning. Eller att de är lite senare i utvecklingen(inte fått lika mkt färg och att det liksom lyser igenom rosa). Jag tror att det är därför!
Här allt skiten skedde. Kan konstatera att mare hanarna är parade med 4 olika honor mer än en gång och det har aldrig tagit. Nu är de både bakbenssvaga. Idags läget så mycket att de inte kommer upp på hyllplanet längre och komemr snart avlivas pga det.
Jag åkte till gotland den 21 okt och kom hem den 26okt till en söndertuggad bur och råttor över allt. Även en han bur med 3 grabbar som haspen inte satts på och luckan är lätt öppnad. Endast en jourhane ute på golvet.
Om djurvakten döljer något för att hon skäms vet jag ju inte heller. Så hane kan jag bara garanterat säga inte är en mare. Fanns ca 20 rex grabbar på plats här under tiden. Hur ting gått till vet jag inte och luskar ännu på det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kollade din hemsida nu… du måste stödmata, vissa av ungarna ligger långt under önskad vikt för åldern.

#23 Precis, det är nog inte dom, trots allt. Men jourhanen var slät, eller hur? Så det måste ju vara någon ur de andra burarna som är skyldiga. Hehe, och så har jag fått svarta också. Typ omöjligt att veta!
#24 Ja, jag har känt på mig det, de mindre ligger på 7g och försökte lite smått i morse med KMR:en jag hade hemma men det var rent ut sagt omöjligt att få i dem något. Men jag ska prova med tipsen du gav mig, har tagit ut dem nu.

Tänk på att KMR bara håller ca 6mån även i frys, är den äldre köp ny :)

#26 Japp, jag gjorde det, den var iof oöppnad men hade ett slutdatum på 2010-12 så tänkte att det var lika bra att köpa en ny. Som tur är hade de en sista burk kvar på Apoteket nära mig så nu har jag en färsk.
Två av ungarna som hängde efter har kommit ikapp bra. Tre stycken stödmatas fortfarande eftersom de är väldigt små.
Men nu tycker jag man ser att de är svarta. Fick ett tips om att vissa kunde vara agouti eftersom de var ljusare på magen men betvivlar det, tycker alla verkar ha samma "ton".

9 små svarta, 10 dagar gamla!
Två av ungarna hängde tyvärr inte med hela vägen. Men de som är kvar verkar pigga.
Det är en hane som fortfarande hänger efter en del men han stödmatas och har kommit ifatt jättebra, verkar det som. (Hanen längst till vänster)..
Hihi, han är så fjantig, så fort jag plockar upp honom börjar han att slicka på mig. Snacka om att koppla matte till mat! :P

Åh, svarta bebisar är så söta! Ser precis ut som små miniflodhästar:)
Synd några inte klarade sig, men sådant händer ibland tyvärr.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En liten matningsfilm från igår:

#29 Tack! Ja, de är underbara!
Ja, det kändes jäkligt tråkigt. Men jag är glad att lillherren verkar komma ifatt i alla fall.

Vad är det du matar bebisen med?:)

KMR mjölkersättning. Använder mig av garn faktiskt att mata med, fick tipset av Nicciz att använda såna där fransar från en sjal. Och det har fungerat strålande!
Åh så söta! :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Ah, smart det med garn:)
Enda jag tänkte på med sjal eller så, är väl att de kan få i sig färgämnen från garnet? Är inte det dåligt för de?
Åh kära hjärtanes! Filmen! <3

#36 Det har jag faktiskt inte tänkt på. Men sjalen är naturvit oblekt så behöver nog inte oroa mig över det. Idag provade jag faktiskt med den minsta nappen också till flaskan jag köpte innan och det funkar bra nu när han kommit upp lite i storlek! Mindre kladd med andra ord..
#37 Ja, han är söt!

Måste ju tipsa om att det finns små nappar/spenar som man kan sätta på 1ml sprutor. Dessa har jag använt och de funkar bra.
Tror att de heter igelkottsnapp eller ekorrnapp. Fick några av en vet för något år sedan.

#39 Okej, man kanske ska fråga efter såna inför nästa kull. Alltid bra att ha hemma. Det blir rätt slabbigt med fransarna så skulle vara bra med en napp redan från början.

Men kära hjärtanes så söt. Lille vännen.
Du gör ett suveränt jobb. Skickar en stor kram

Tack Mia!
Det är faktiskt min syster som gör det stora jobbet, jag höll på att ge upp i början av frustration men hon har kommit hem till mig och tagit hand om dem medan jag varit i skolan och så. Det har verkligen varit guld värt!
Har i alla fall kommit på ett namntema nu:
STJÄRNOR:
Alfa Centauri
Stella Polaris
Vega
Bellatrix
Capella
Alcor
Achernar
Castor
Mizar
Pollux
Leonis
Rigel
Sirius
Tauri
De fem översta namnen tänkte jag som hon-namn och de nio understa till hanarna. Nu är det bara 3 honor och 6 hanar men kan vara bra att ha några namn att välja mellan.
De flesta hade iaf öppnat ögonen igår kväll. Den lilla hanen öppnade dem redan på morgonen, konstigt nog, hade förväntat mig motsatsen!
En bild på två trötta tjejer:
Åh, tyckte namnet Capella var jättefint =) och Castor passar säkert jättebra för lillkillen! :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Bellatrix och Sirius <3 (Harry Potter-nörd) :3 Många av de där nmanet var jättefina :D Bra tema du valde där!

#42 Åh, vilka sötnosar!
Jättefint namntema också, jag tyckte alla namnen var fina, haha:P
Grattis till de supersöta barnen! 
Måste skratta åt namnen, Capella, Vega, Castor, Rigel. Dessa var samtliga med i våran hundvalpkull
(vi hade även Spica, Antares, Altair, Orion, Lyran)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Nej men va söta de har blivit! Nu blir man ju sugen själv på en, får sluta kolla i denna tråd, hehe
Älskar Bellatrix, kan det vara för att jag älskar HP?
Jag måste bara instämma att jag också älskar bellatrix och sirius! Är också ett hp-fan >.< haha.
Gud vilka söta bebisar! Lycka till med lillkillen :)
Men ja vill ha! :P så söta!

Hihi, ja, jag tycker också det var söta namn!
#43 Du kan få Capella på din om du vill! :)
Ja, jag funderar på Castor eller Sirius på killen, han blir nog kvar här. Sen ska jag spara en tjej också har jag tänkt men vet inte alls vilken av honnamnet jag tänker ta där. Det är nog Alfa Centauri och Stella Polaris som är mina favoriter tror jag. Men väntar tills jag ser mer personlighet!
Men det är kul nu när det börjar synas lite iaf. Några är mest såsiga och sover mest fortfarande. Andra är mer nyfikna. När jag kom hem idag såg jag att tre nyfikna nosar stack upp ur boet. :) De är liksom uppmärksamma nu, det är jätteroligt!

#44 Jaha, finns det såna karaktärer i Harry Potter? Jag har bara sett två filmer och det var länge sen.
#46 Hihi, vad roligt! Jag gillar Rigel. Det är lite tufft.
#47 Hehe, ja, jag skulle ju inte precis dö av att placera en hos dig! ;)
Du ska veta att dina små alltid är välkomna om de behöver ett hem :)
#50 Wiiie :D Va glad jag blir hehe.
-Albert Einstein

Jag har gjort en ny tråd nu när de är lite äldre: Stjärnorna