Inredning!
Dax att sätta in roliga saker i buren för råttorna!
Jag har själv svårt att veta vad man kan ha i buren. Jag tänker på saker man kan ta ute från. Typ som löv eller träd. Jag litar på att ni kan massor mer än vad jag kan ^^
Vad finns det för saker som helt enkelt finns bara utanför ens dörr? :)
En fråga till- Kan man ha halm i deras bur? De vill säkert ha någon att bygga bo i.
Hoppas ni har några svar :) <3
Jag har ingen aning om vad man kan ta in och inte men det skulle vara kul och veta. :)
När det kommer till halm så har jag för mig att det finns en risk för ohyra och som bottenmaterial så är det inte mycket att hurra över mer än att råttorna håller sig sysselsatta med boandet.
Jag brukar köra på strimlat tidningspapper som är riktigt poppis att boa med annars. :)
okej! Synd, kände att halm var enkelt.^^ Eftersom att när jag använder papper eller så kissar de bara ner det. Och det är inte så värst mysigt.
:)
Det strimlade tidningspappret brukar jag slänga in nytt 2-3 ggr i veckan. Men mina killar trycker in allt i husen som finns så det underlättar en hel del att bara kunna öppna upp husen och kasta. :)
Någon som vet något som är lätt att få tag i att ha i buren ^^ behöver verkligen lite ny inredning i buren :)

Jag har köpt fleece-filtar från Överskottsbolaget som jag har klippt i näsduksstorlekar. De älskar att sova i sådana. Byter dem minst varannan dag, för de brukar vara nerkissade då. Jätteenkla att tvätta, bara skölj och krama ur tills vattnet är klart. torka och lägg in igen.
Sen har jag köpt ett tuggrep för hundar och flätat ur till ett lång rep, färgglatt och lätt att klättra på.
Jag har hämtat in äppelgrenar och har pringlesburkar fastsatta på väggen där de kan klättra och busa.
Äggkartonger är jätteroliga att mala sönder för en råtta.
Instructables är en jätterolig sajt som fokuserar på hembyggen på nästan allting, vare sig det handlar om matrecept, trädgård, kostymer, husbyggen, hemelektornik elller husdjur. Där kan man hitta roliga saker som tex den här:
Instructables - Tunnel and Hammock toy
Sen brukar jag gå på loppmarknader och inhandla gamla kvistkorgar och hänger upp i buren, alternativt vänder upp-och-ner och gör en ingång i. Dessa är dock förbrukningsvaror, så när det är nerkisssat: slit och släng.
Jag har införskattat en sån där kattkoja med klöspåle och plattform på. Jag fyllde huset med äggkartonger och borrade hål i plattformen. Nu kan de smidigaste råttorna klättra lodrätt uppför klöspålen och spana.
#5 väldigt bra grejer där!:) Tack! ^^

#6 You're most welcome, my lady.

Hittade en till kul grej. Klipp sönder gamla byxor och ta Byxbenen och spänn upp dem med en eller två pinnar. En superkul hammock/tub.
Lite OT men vad är det för djur på länken som #8 skickade?
Ser ut som gerbiler men dom var ju så stora?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

#9 Degu som det står på titlen.
#9 ops, såg inte ens den texten (smälter för bra in i all reklam)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
putt
Någon som vet något trä slag man kan hämta ute nu och ha i deras bur. Den här årtiden? ^^
En liten julgran skulle iaf jag vilja ha till rådisarna…

#14 Häng upp torkade frukt och äppelskivor, popcorn på snöre julklappar under granen som de kan öppna <3
Bra idé! Vet dock inte om jag kan fixa en gran, möjligtvis en liten julen…
Jag har f?tt f?r mig att gran ?r giftit f?r r?ttorna… Har jag fel p? den fronten? N?gon som vet?

Kollade lista nu- en verkar vara giftig, men inte gran…