Toaträning
Althea och Malta firar nu ett dygn i sin nya bur. Jag har redan från början bestämt mig för att de skall gå på toalett (med kattgrus) och har som underlag i resten av buren en fleecefilt. Jag vet att det är vääääldigt tidigt att egentligen avläsa några som helst resultat; men faktum är att skruttarna i 90 % av fallen väljer att bajsa i toalådan - yay :D Jag tror det är för att jag konsekvent lagt all bajs däri, och att den kanske fått en bra toa-doft?
Hur som helst - det kanske finns ett problem. Kisset hamnar nämligen vart som helst, förutom just i toaletten! De kan leta upp en godtycklig plats, sätta sig för att kissa en liten pöl, varpå de snabbt kutar iväg och bajsar i lådan. Kissar och bajsar råttor inte på samma plats? :-/ Det är lite svårt att tillämpa samma metod som med bajset; inte så lätt att plocka upp och flytta till lådan hehe :P Hur gör jag? Några tips?
Som jag har förstått så kissar råttor lite överallt (har inga råttor än men det kommer snart!). Det kan vara bra att lägga lite papper på hyllorna så det sugs upp. Sen är det bra att byta hängmattor och så eftersom de kissar i dem också :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Kanske byta ut underlaget till kattgrus tillfälligt och låta de kissa i det. Sen byter du ut bottenmaterialet igen och lägger in lite kiss i toan? :)
Sen kan du kolla om de har något favoritställe där de kissar och placera toan där :)
Tack för svar =)
Favvostället är klockrent i teorin, fast tyvärr är det ÖVERALLT och fullständigt urskiljningslöst.. Attans. Dock har jag hyllplan av plast, mkt smidigt att torka av. De har förälskat sig i en sputnik och ratat alla hängmattor, sputniken kan jag ju tömma på bäddmaterial och fylla på nytt o rent så det är inget problem om de skulle vara bedwetters. :P
Och det där med att byta ut allt bottenmaterial; också smart i teorin fast problemet är att burens botten är 100*60 cm och det blir väldigt mycket kattgrus att hålla på med!
Vill bara inflika med en sak - tänk på att inte ha kattsand som klumpar då det kan klumpa sig i magen om dom får det i sig :)
#4 tack för tipset; jag har som sagt kattgrus, ganska stora porösa stenaktiga bitar som inte klumpar ihop sig - sånt här!
De har smakat på grusbitarna (varför, kan man ju fråga sig) jag tror inte det är giftigt men kommer nog att byta ut materialet om de skall fortsätta med de där smakproven.. Hade använt toa-lätt om det bara gick att få tag på här :(
hampaströ funkar också, dom har det på granngården :)
Hehe, Granngården finns inte heller här, jag bor i Jylland ;)
Men jag var inne på hampaströ ett tag, inte för att det är lätt att få tag på det heller men jag tror inte det är omöjligt, men sedan läste jag att det är en dödsfälla för allergiker (är astmatiker) så det är nog uteslutet.
Ja då är det lite dumt ;/
Va har du för bottenmaterial nu? Aspflis kan dom annars ta hem i djuraffärer
En liten uppdatering: Har nu plockat ut alla hyllplan, eftersom de ett efter ett blev totalt nersölade. Helt enkelt för att minska valmöjligheterna lite, nu finns botten att gå på, där två av fyra hörn tas upp av toalettlådor.
Hur som helst. Althea har hittat ett favvoställe att pinka på. Det är dock inte så lätt att ställa en låda där; hon hänger nämligen i gallret och kissar rakt ner på golvet. Suck. Och det är alltid samma pöl som dyker upp. Malta är lite bättre på det där, ibland kissar hon faktiskt i lådorna - men oftast sätter hon sig bredvid..
Min fråga är nu; finns det något (absolut inte giftigt och i övrigt harmlöst, tack) som råttor ogillar jättemycket, gärna någonting som inte luktar för illa för mig? Det är det enda jag kan komma på, att gnida in Altheas kissgaller i detta något så att hon inte står ut med att hänga där och pinka ner mitt stackars golv..