Rex = smutsiga?
Jag ska köpa 3 råttor i mitten av april, två råttungar från Cosmonita, och en på 4 månader från Borlänge. Den äldre killen är slät, och sen så tänkte jag ta en slät och en rex från Cosmonita. Men mamma har fått för sig att rexar blir jättelätt smutsiga för att dom inte har några täckhår, är det sant? o.O
Njaa, inte vad jag vet? Rexar kan däremot se smutsiga ut, speciellt hanar med gul pälsbotten.. Den syns bättre på rexar och det kan ge ett lortigt intryck.
Råttorna tvättar ju fortfarande sin päls lika mycket, så jag tror inte de blir lortigare. Mina egna rexar är svarta, så jag ser inte så bra om de är smutsigare än de andra.. De har dock lättare för att bli blöta pga avsaknaden av täckhår.
Jag tror inte heller att hygienen beror på pälsen. Alla råttor brukar tvätta sig flitigt. Ibland ser man på de rexades hårbotten att de är gula men de är de släta också om man separerar pälsen och kollar. Tror faktiskt inte att rexade skulle vara mindre benägna att hålla sig rena än de släta. Gult hårbotten ser man oftast hos lite äldre hanar och det har med deras hormonnivåer att göra. Dvs. det är inte smuts.
De har lättare att samla på sig damm bös och sådär jämfört med släta.
//frida
men hon ser där emot lite lustig ut ibland eftersom hon fäller & blir tunnhårig på vissa ställen