Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1555 ggr
HoyaNoyan
0

ASTMA!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av tjejerna här har - med största sannolikhet - astma… Vi har varit hos vå vet med henne, han kan ingneting om råttor men är en duktig, seriös och intresserad vet som jag alltid anlitar till mina övriga djur (4 hundar, 2 katter dock inte papegojan *S*) och jag klitar till 100% påhans omdömen. Vi jobbar gemensamt påatt komma fram till en bra medicinering till Trixie. Hon har en längre period stått på Prednisolon (kortison) och det fungerar skapligt. dock har hon svårt att gå upp i vikt, blir lite röd i huden och raggig i pälsen av medicineringen.

Nu vill jag gärna ha tips, råd och andras syn på detta! Hur vanligt är det med astma på råttor? Hur medicinerar ni det? Vilken effekt får ni?

Trixie är, förutom att hon får jobbigt att andas när hon anstränger sig, en pigg och glad råtta som äter och är social osv.

EmmaWq
0

Alltså det du menar med astma är nog samma sak som rossel (?) som det inte är helt ovanligt att råttor får, tyvärr… Vet inte riktigt varför de får det, förmodligen om de har gått och dragit på förkylningar för länge etc. Vad jag har hört här innefrån så får många ronaxan eller baytril till sina råttor, som jag har hört oftast hjälper. Du kanske antingen i så fall ska gå till en annan mer "kunnig" vet, eller föreslå det till honom, så kan han fundera på om det skulle kunna funka.

Hoppas att det löser sig!

HoyaNoyan
0

Nja, jag tror inte det är mycoplasma el liknande - hon svarar på kortison och hennes beteende tyder på vad vi kallar astma hos människor… Hon har inga som helst andra symtom. Jag överväger att prova med baytril men det är inte bra att testa en massa i onödan så jag vill höra med er här först!

Tack för svar!

Allamej
0

Orsaken till att hon svarar på kortison är för att alla djur och människor svarar på samma sätt, luftvägarna vidgas.

Om du inte vill ha bestående skador på lungorna försök att mediscinera henne. Kan hända att du måste ge henne kortison resten av hennes liv och var medveten om att det sänker immunförsvaret vid långtidsbehandling.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

HoyaNoyan
0

Hon går fortsatt på kortison tills vi ev hittar en bättre behandling. Jag är ständigt orolig för den lilla hönan och passar på att hon/de har tillräckligt varmt och får i sig allt de behöver… De har till och med en reptilvärmematta instucken i mellanlagret burbotten - utdragbar låda som sen deras ena sovhydda står ovanför. Jag har lite kallt i huset, eldar med ved och har inte riktigt tillräcklig kapacitet men ser till att elda i vardagsrummet där de bor enbart för att de inte ska bli kalla. Min exmake sa "jaja, somliga är löjliga med sina djur" och log Skrattande och det är så med alla djur här - 4 hundar, 1 katt, 2 råttor, 1 grå jako att de alltid får det bästa och så ska det förbli!