Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2363 ggr
alexfifan
0

AKUT blöder ur örat!! :'(

Upptäckte i morse en klump mörkt mörkt rött ?blod? i en av våra råttors ena öra. Vad kan det vara?
Hon är lite förkyld, eller ja, hon har alltid varit lite svag och verkat ha dåligt immunförsvar (hon är ca 5 månader gammal) och för någon vecka sen åkte vi iväg med råttorna (kunde inte lämna dom då vi skulle vara borta i tre nätter) och bara någon dag efter det började hon rossla. Läste att de kan göra det vid miljöförändringar om de lätt blir stressade så jag har hoppats nu att det skulle gå över men i morse upptäckte jag det här och är sjukt orolig…
Vågar knappt heller ta henne till en veterinär med tanke på att det är jättekallt ute och blabla, kanske blir ännu värre?
Vad ska jag göra tills jag kan få komma till veterinären?! Det jag kan komma på är att vara noga med att hålla henne varm och se så att hon dricker och äter som hon ska.. :/

you can't face the problem, if the problem is your face……

Cis-j
0

Du kan ha henne innanför tröjan/jackan när du tar henne till veterinären. Om du kan hitta något sår så försök rengöra med lite koksalt.

Vid förkylningar brukar inte råttor blöda ur öronen, så det är nog vettigt att ta henne till en veterinär som får undersöka henne.

Lycka till och hoppas det inte är något allvarligt!

alexfifan
0

Nej, tyckte med det var lite konstigt… får helt enkelt hoppas på det bästa! :(

Cis-j
0

Hur har det gått?

alexfifan
0

Det gick jättebra, veternären kikade ner i hennes öra och konstaterade att det bara var någon liten infektion som knappt hade utvecklats, fick en grej att rengöra det med varje dag + baytril för att få bukt med hennes rossel.. Så jag hoppas det går som det ska och att infektionen drar sig tillbaka ;D

Cis-j
0

Okej vad skönt att höra :)

Lycka till med din lilla tjej!