Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 983 ggr
EmmaWq
0

Normal vikt?

Vägde mina grabbar idag (köksvåg från Lidl 99kr!), vilket gick rätt lätt med två utav de, men den tredje Elliot betedde sig som om han skulle sänkas ner i en gryta eller något :P Helt sjukt…

I alla fall så tänkte jag höra med er om deras vikter (kunde dock bara få en ungefärlig vikt, +/- 10-15 gram)

Och Elliot och Alfons är födda den 8 augusti

Elliot vägde ca 425 gram

Alfons ca 378-380 gram

Och Eddie som föddes den 22 september, och bara vägde 77 gram när han kom till mig vid 5½ veckas ålder, vägde idag runt 168 gram

Är jag på rätt spår med grabbarna?

Något som bör tilläggas är väl att Alfons och Elliot inte är jättelångt ifrån varandra "utseendemässigt", men Elliot är mycket grövre rent muskelärt, medan Alfons är längre och mer "honlik" i kroppsbyggnaden :P

Luka
0

Kolla här (#1).

wintermynta
0

Skippa vågen för den säger egentligen ingenting. Är råttorna friska och växer som dom ska är det bra. Precis som människor utvecklas även råttor olika beroende på vad som ligger i linjerna och vad dom är uppvuxna på mm. Du kan ha en hane som ser jätteliten ut fast den väger mycket och vice versa.
En han råtta ska vara muskelös , inte för fet och allmänt proportionelig.
Sen är det inte bra om dom växer för fort då det frestar på dom inre organen, lederna och musklerna.

EmmaWq
0

#2 Nej, jag går inte supermycket efter vågen, för alla tre ser friska ut, har fin päls, pigga och busiga och äter bra så det är nog ingen fara ;-) Ville mest bara få ett hum om hur det ligger till, och framför allt då jag fick hem en hane som var lite underviktig, men han har typ dubblat sin vikt på en månad :P Så nu ser han rätt normalstor ut ^^