Julgran
Jag tänkte på, är julgranar farliga för råttor?
För jag har flyttat till en större lght nu och blev sjukt sugen på att skaffa julgran till julen. Men eftersom jag har mina råttor lösa när jag är hemma blev jag orolig om don gnager osv på granen. Ville ju hänga lite gottit till dom längst ner.
Längst ner…. du är en renodlad optimist du :)
Dom ska ju inte bo i granen så det är inte farligt. Men dom kommer att göra det råttor gör bäst, klättra.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Åh, råttor är så söta i granar!:P
Har dock ingen aning om gran är farligt eller ej. Vet att idegran inte är vidare bra för hästar att gnaga på iaf, men vanliga granar brukar inte vara någon fara:)

Hahahaha, skrattar åt Allamejs inlägg!
Det är nog skitkul för små råttisar att kuta runt i en gran. Finns ju en del småkryp de kan äta också. Grankåda kan ju människor tugga på till och med så jag tror inte det är något farligt i granen förutom terpentinet men det är inte som att de utsätts för det under särskilt lång tid. Det här med terpentin och cancer handlar mer om att leva i kutterspån hela livet, liksom.
Men som alltid när man tar in saker utifrån finns ju en ohyrerisk, det kommer man inte ifrån.
Men har man inte så många råttor kan det kanske "vara värt det" att ta den risken en gång om året. Det är trots allt ganska enkelt att behandla med stronghold i värsta fall.
Älskar mina stora små vänner..
Haha. Man vill ju att pälsbollarna ska vara med och fira julen ju. Dock får jag hänga plast kulor i granen. Men de verkar inte vara så hemskt farligt med gran helt enkelt. Kommer ju självklart hålla koll på dom så liven om dom är nära granen. Jag får se om dom är villiga att klättra i granen iså fall kan man hänga godisar till dom längre upp, OCH göra granen stabil före. :P
Tack för svaren :D
Har ni några tips på va man kan hänga i julgranen så den blir fin för mitt öga och god för råttorna. De jag kommit på hittills är
**Maria kex med bokmärken på (fin för mig gott för dom och bokmärken är ju bara papper)
**Pepparkakor
**Naturgodis på snöre istället för glitter.
De var inte så mkt =/ kanske hänger upp en och annan julgranskula i plast ifall dom klipper av snöret.
Du kan ju ha både godissnöre och glitter. Och diverse andra pappersdekorationer. Mina hade nog inte tackat nej till att tugga lite glitter och papper, dom älskar sånt :)
men jag tänkte att glitter kanske inte är så bra, de är ju typ plast. fast de kanske inte är farligt och går igenom magen och ut på andra sidan fort.
hihi glitterbajs XD
Fint till jul haha.
Man skulle ju kunna dekorera peppar kakorna med glasyr och sånna silver pärlor som man har på tårtor.
Men olika pappers dekorationer kan man göra oxå som #6 skriver.
De tråkiga är att jag inte kan ha lampor i granen för jag vet att den sladden är väldigt mjuk och smal att gnaga på.

Vi använder vanlig plastgran, o sen allt de vanliga utom glaskulor, för dem är vi för rädda om ifall de får för sig att klättra XD men de beror ju på hur klätter o gnagglad de är :P