Dokumentförstörare
Halloj!Vet att jag tipsat om detta för ett par år sedan, men det funkar ju så bra att jag tänkte att det kanske finns folk här som inte läst om hur bra bäddmaterial som blir av en dokumentförstörare.
Jag spar tidningar, tar bort häftklamrarna och kör ner det i dokumentförstöraren.Det blir utmärkt bomaterial till råttorna.
Har använt det i alla de år jag haft råttor och de har verkligen älskat att "boa" med det.

Jag körde med väldigt bra rivet papper till mina kaniner som jag fick från min mors jobb, hon är arkivarie och dom har litervis med rivet papper från dokumentförstörare! Kan säga att kaninerna såg väldigt roliga ut när dom hade lagt upp allt i en hörna och sedan börjat grävt lite i det hehe. Det var väldigt poppis kan jag lova! Så jag håller med dig Mezz - det funkar jättebra =)
Kommer använda det till mina råttor när jag får hem några =)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Även jag kan intyga att råttorna älskar att boa med strimlat papper (och det är inte vasst, som man kanske kan tro)…

Mina råttor får strimlat (grovt, handstrimlat… kanske 3cm breda tidningslånga remsor) tidningspapper. De fixar finstrimlingen själva. :D
Däremot är jag lite fundersam för jag tycker att deras klåda blivit värre när jag använt tidningspapper jämfört med tyg… jag måste undersöka lite mer.
Jag blir själv väldigt allergisk av dagstidningar, så det är nog inte omöjligt att råttor också kan vara överkänsliga mot dem…
Jaha? Jag visste inte att man kunde reagera på tidningspapper? För tydligen så har de ju iallafall tagit bort det i trycksvärtan som är giftigt, så på så sätt är det ju inte någon fara för råttorna. Men självklart är det ju individuellt. Hoppas inte mina råttisar utvecklar något sådant för jag tycker att det är så himla smidigt med gratistidningar 
Hittade den här på jula för 199kr, kan ju vara värt det :-)

Min bur är ju ganska hög, så jag har bara strimlat tidningspapper på botten.Sedan släpar råttorna själva runt det i korgarna som jag hängt upp i buren.Men däremot så lägger jag inte strimlat tidningspapper i hängmattorna.Där har jag enbart gamla handukar.
(Jag testade att ha lite strimlat där förut, men det blir ju fort ganska fuktigt, så då kan det inte vara så skönt att ligga i tror jag.)
#7 Tror inte alls det är någon fara för råttorna- vet bara att jag nyser massor när jag bläddrar i en färsk dagstidning…
jag har ju hört att man inte ska ge dem färska tidningar utan helst någon dag gammal tidning, men tror att det har med att bläcket ska få torka ordentligt, men jag vet inte
mina möss har dokumentstrimlat papper som bottenströ, råttorna med, hade tur att jag fick en gratis strimlare som kommunen skulle slänga pga att de inte fick igång den, jag vände på korgen och den har fungerat problemfritt det senaste halvåret (sedan tyckte de att det var dax att byta med då den tuggat papper i 7 års tid)
Använder ni bara tidningspapper eller något annat slags papper med?
jag använder även vanligt papper men inte sådant som är glansigt
#13 Men vanliga skrivpapper måste ju bli vassa? Vet ju själv hur det kan vara med paper cuts…

Jag brukar strimla gamla tidningar.Men sedan har jag en kompis som strimlar dokument som jag får.Hon får längre strimlor (ser ut mer ut som pasta tagliatelli) som råttorna gillar att dra runt i buren.
Använder nästan enbart kopieringspapper, och det blir faktiskt inte alls vasst.