Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1044 ggr
EmmaWq
0

Aktivering/lek?

Hur ofta/mycket bör man aktivera sina råttor?

Har hört talas om ärtfiske, toarulle fylld med godis, handbrottning etc, men om man inte gör sådant, är det jättedåligt då?

Mina råttisar har hela mitt rum, inklusive min säng, att leka i/på i 3-5 timmar om dagen. I rummet har jag en fåtölj med klädhög som är poppis, lite olika skokartonger med hål i (blir typ hus), två byråer som står längs vid fönsterbläcket och elementet där de gillar att springa. Ibland får de även springa en stund inne i köket, där de älskar att böka runt bland alla plastpåsar under diskhon. Jag brukar även ibland lägga in oskalade naturella nötter, kastanjer, oskalade kokta ägg och oskalade räkor som de får pyssla lite med. Så om jag då gillar att spendera mer "spontan" tid med de i omgångar på 5-25 minuter per dag, är det "fel" utav mig som råttägare då? Obestämd

mikeiko
0

Absolut inte, det beror ju på råttornas personlighet också. Mina gillar inte att handbrottas, men gillar att jaga fjäder eller ett spaghettistrå ibland. Men så länge du umgås med dem så kan de ofta aktivera sig själva väldigt bra bara det finns möjlighet till det, och det har de definitivt hos dig :)

EmmaWq
0

Okay, vad bra! ^^ Man blir ju lite osäker ibland på allt man läser, då en del skriver att det är MYCKET VIKTIGT att aktivera råttan med olika aktiviteter yp varje dag.. Men då vet jag :-) Dock är ju det där med ärtfiske och så något jag gärna testar framöver, men inget man vill känna stress över för att man inte gör sådana grejer dagligen liksom :P

Funderar lite efter att ha kollat en del fantastiska klipp på you tube, att börja lite smått med tricks med min ena hane Alfons ^^ Det är världens fart på honom, och han är även väldigt följsam och lyhörd, så jag tror att det kan vara något :-D