Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 884 ggr
Zakaraa
0

Kullregistrerings bevis

När min uppfödare reggar ungarna som jag köpt med ett Kullregistrerings bevis hur ser pappret ut som jag som köpare får?

Va en tanke som slog mig då jag väntar på regg.papper till mina små töser. Tacksam för svar :)

Jag hade ingen aning om vad en sån här fråga skulle läggas under för grupp så det fick bli Off Topic.
Under vilken grupp ska den egentligen ligga?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Nicciz
0

Du som köpare får ett vanligt reggpapper.

Som uppfödare till kull skriver man en kullregg för att samla kullen i stamboken, men varje råtta får alltså ett eget reggbevis. Om man bara reggar tex två råttor kopierar man ju det vanliga reggpappret till stamboken.. men för att spara lite papper/skog och utrymme i stamboken skriver man alltså bara "ett samlat" för alla ungarna :)

svamligt?? Skäms

Zakaraa
0

Jag hänger inte riiiktigt med
Uppfödaren skickar in kullbeviset + kopia
Då får hon väll bara tillbaka originaletsom hon själv ska ha?
Eller får hon några extra papper tillbaka från registratorn?

(hon = uppfödaren)

Dramatik
0

Man skickar in både kullreg. och regg.papper för varje råtta i kullen:)

Dramatik
0

Eller alltså 1 kullregg. för hela kullen och varsitt vanligt regg.papper per råtta.

Kom på att jag skrev lite otydligt först:P

Zakaraa
0

Ah då förstår jag!
Men vad är då vitsen med ett kullregistreringsbevis om man ändå måste skicka in vanliga regg.papper till varje råtta?

Liten följdfråga på det, måste man ha en kopia på varje enskilt bevis då också eller räcker det med originalet då eftersom man skickar in ett kullbevis?

Dramatik
0

För att samla alla råttor från en kull på ett ställe:)

Hade man inte skickat in vanliga regg.papper hade ju inte köparna fått något papper:)

Jag vet faktiskt inte om man måste skicka in kopior på de enskilda bevisen också, men jag antar det.

TacoBelle
0

Vitsen med kullregistreringsbevis är ju att man registrerar hela kullen på ett och samma papper och då får både registratorn och uppfödaren mindre antal papper att hålla reda på. Att man sedan även gör ett enskilt registreringsbevis per råtta är för att köparen ska få det med råttan. Alltså behåller inte uppfödaren det utan behåller t.ex. en kopia på kullregistreringsbeviset.

Alltså uppfödaren (eller den som registrerar kullen) måste göra en enskild registrering per råtta eftersom det ska ges till köparen. Men uppfödaren behöver inte behålla kopior på varje enskilt bevis (om h*n inte själv vill det) eftersom all information finns på kullregistreringsbeviset.

När man skickar in registreringsbevis på några olika råttor så måste man ju bifoga en kopia på varje bevis för att registratorn ska kunna behålla kopian och skicka tillbaka originalet med det stämplade registreringsnumret. Men när man registrerar en kull behövs inte kopior på varje enskilt bevis för då får registratorn all information samlad på kullregget.

Hoppas det inte blev för rörigt nu. Glad

Zakaraa
0

Aha! Tack för svaren ^^

trasan84
0

Hehe… jag försöker mig på å regga mina råttor med… hoppas jag har förstått de rätt… pappren skickas in snart:) Tack för hjälpen:)

Zakaraa
0

En djungel första gångerna man registrerar men man lär sig med tiden ^^