Rumsren
Jag har två råttor, födda 19 januari, så de är inte så gamla. Den ena råttan är rumsren, d v s går på lådan i buren. Den andra råttan har en ovana att ofta kissa utanför buren, på min tröja, i soffan m m. Är det någon som har tips om hur man får bort beteendet? Kan det vara så att det blir bättre när de blir äldre?
Det är ju förvånande att det bara är en av dem som kissar utanför.
Är det hanar får man leva med att de skvätter överallt ;)
Den som skvätter mest kanske är mest dominant och revirmarkerar därför mer. Som #1 skrev så får man räkna med kissträngar lite överallt där råttorna revirmarkerar (hanar markerar mest, men även honor kan göra det) men pölar ska det inte bli.
Innan du börjar hantera råttan eller innan den får komma ut och springa så kan du sätta den på lådan där det redan ligger lite avföring så att den förstår att det är lådan. Händer inget då så ta ut råttan och håll på med den - men sätt den på lådan ganska snart igen. Hinner den kissa utanför buren ändå så håll koll på tiden. Om det händer ungefär efter samma tid varje gång så vet du när det kan vara dags att sätta råttan på lådan.
Det är ungefär som med valpar; efter att de sovit, ätit och lekt så behöver de oftast göra ifrån sig.
hmm det va ett smart sätt har ungefär samma problem en utav mina råttor gör en pöl när han e ute elle sitter på axeln, men den andra har aldrig kissat pölar på mig så det ska jag nog testa det där med tiden