Bra måltid?
Är detta en bra måltid att ge till råttor?
Spenatsoppa
Kyckling (stekt)
Ris
Jag tycker att låter superbra :-) Spenat är ju inte bra att ge för mycket utav, men någon gång då och då just för att det är så nyttigt på en del andra vis är helt okay.
Mina har aldrig fått spenat förut i någon form så då borde det vara lugnt ;) Går soppa bra eller ska det vara ren spenat?
Vad har du i soppan?
Är det inga konstigheter så går soppan bra, mina tjejer fick bladspenat i sin grönsaksmix förut men det var väll ingen höjdare :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det låter bra 
Är det verkligen bra att ge råttor stekt mat? :o
#5 om det är i små mängder lite ibland så är det ingen fara:)
Min blogg: SweGizmo.se
#6 Okej :)
Lite OT som jag hoppas TS inte blir sur för att jag skriver i hennes tråd :P
SweGizmo jag älskar din nya Avatar :) Så söt ^^
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Man ska inte vara för rädd att ge sina råttor vanlig mat/rester/stekt mat osv. Det kan man med fördel ge några gånger i veckan. Råttor är inte känsligare för det än andra djur som kan äta människomat tex hundar osv.
Det är bättre att ge rester varje dag än att vara rädd och ge endast "nyttig mat" som i längden gör att råttorna får en mindre varierad kost. Råttorna har ju sitt Torrfoder som grundkost och färskmaten är ett tillägg som den äter "vid sidan av".
Det är bra att tänka nyttigt men inte för nyttigt då det i slutändan gör att råttan inte får så varierad kost som den bör pga att man blir rädd för allt som kan vara onyttigt som inte är det egentligen. Tex salt och fett behövs i råttans kost, precis som människans.
När jag tidigare tänkte mycket på att ge endast "nyttig" mat till mina råttor så var tex alla mina honor små ur avelssynpunkt. De blev bara runt 300 gram i vikt. Sen när jag breddade kosten till att innehålla mer rester och kanske sånt som kanske inte skulle vara bra om man frågar en dietist, så har alla honorna bra hull. Och det viktigaste - de mår bra också! Och de har inte förkortat sin livslängd, jag har haft tid att jämföra några generationer…
Sammanfattning: var inte rädd för stekt mat, köttbullar, korv, pannkakor, lök i matrester osv. Vanlig mat helt enkelt.
Råttan ska absolut inte leva på det men att få det någon gång i veckan som komplement till grundfodret (torrfoder av bra kvalitet) är bara bra!
#8 jag veeet;D ursöt. hehe
Min blogg: SweGizmo.se
Jag hoppas inte det här är för OT heller; men jag är vegetarian - måste jag köpa kött till mina råttor? Jag har handlat hem vitakrafts pelletsfoder, ett helfoder för råttor, som jag har läst att somliga härinne också använder, och tänkte ha det som bas. Och därtill naturligtvis komplettera med färskt och matrester varje dag. Då borde de ju få i sig vad de "måste" via pelletsfodret och resten blir en bonus - eller? :-/ Jag skulle tycka det vore lite skumt att köpa hem kött till dem när jag nu inte själv äter det, fast om de måste ha det så får jag väl göra det :P Eller kan man kanske ge hundkex/hundmatskulor ibland om man känner någon som har hund?
#11 En varierad kost ska ges till råttor. Dvs. kött, fisk och allt därtill (som ger en bra varierad kost) . Vi ska inte tvinga på dom våra kost vanor då råttor i naturen är köttätare.. Jag vet dock att många här inne är vegetarianer och kan säkert ge dig ett mycket bättre svar än mig..
Men ang. pellets så vet jag inte om du menar att dom bara får det som Torrfoder eller om även havre, korn, vete och även annat som t.ex quinoa, bovete osv. räknas in i deras Torrfoder blandning?
Finns massor med trådar här och på wikin om just vad för foder och färskmat man ska ge.. :)
Men nu vet jag inte vad pelletsen är för något då jag själv inte använder det utan ger mina killar blandat Torrfoder som inkluderar det jag skrev ovan och även annat därtill.
Ha det bra! :)
^_^ / Martiina
Cosmonita: Jag ger aldrig stekmat till mina djur, utan bara så kallad nyttig mat, d v s nästan alltid bara grönsaker, ibland enkelt kokt ris och dylikt, samt frukt, räkor, syrsor, zophobas osv. Jag tycker helt klart att råttorna mår bättre när man bara ger dem "nyttig" mat än när man ger dem av allt möjligt. Vissa av mina råttor lyckas ändå bli tjocka, men de flesta är i bra form, vilket är en förbättring än från förr när jag gav även husmanskost som tillskott. Mina hanar väger kring 600 gram och honorna väger mellan 300-400 gram.
Dessutom har jag själv märkt att husmanskost inte är särskilt bra eftersom mina råttor nästan alltid - ända sedan jag började med råttor - blir dåliga i magen i olika grad efteråt. Likaså luktar deras avföring betydligt mer efter intag av dylik föda.
Och hundar mår inte bra av husmanskost, även om de tycker att det är supergott. :) Tvärtom är husmanskost dåligt för både mage, päls och tänder hos hundar, samt även annat som inte märks lika tydligt för ögat. Sedan är det kanske inte hela världen om man sticker till dem en pytteliten bit då och då, men aldrig ofta eller i större mängder. Och tänk på vilka stora mängder husmanskost råttor serveras. En enda liten makaron är ju mycket i jämförelse med deras totala kroppsmassa, och de serveras helt klart mer än en makaron per mål. ;)
Tvärtom vad du säger tycker jag att man ska undvika att ge rester till råttor. Människomat är sällan nyttig för råttor, och inte intressant ur näringssynpunkt. Råttor är heller inte särskilt brydda i variation så länge det inte handlar om något de ändå inte är särskilt förtjusta i. Mina råttor är lika ivriga om de får färsk broccoli varje dag en vecka i sträck, som om de får broccoli dag ett, paprika dag två, och så vidare (fast mina råttor får oftast mellan två och tre olika grönsaker/frukt per dag). Man lär sig ju vad som uppskattas, och då är det väl bättre att ge nyttig mat som älskas, än mat som är ohälsosam även om djuren tycker om den? Det går att ge varierat ändå, det finns många olika grönsaker och frukt, och olika sätt på vilket det går att servera.
Det finns ju en anledning till att människor ofta är tjocka: Vi kan inte undvika sådant som är gott. Vi människor vill gärna applicera det på våra djur och ge dem sådant som vi vet att de älskar - och nämn någon som inte älskar något som är onyttigt? :) Det gör även jag, men jag ger det inte till mina djur. Och mat som gör att djuren går upp i vikt tycker jag inte att man ska ge till djur som inte är underviktiga, dräktiga eller växande, och då går det ändå att ge nyttig mat för viktökning. Exempelvis stekmat är inte ens nyttig för människor, och absolut inte för råttor. :)
nyndat: Jodå, du kan ge hundtorrfoder, men du kan annars köpa frystorkade (eller levande, men jag gissar att du inte vill servera det) insekter på djuraffären till råttorna. Du behöver ju hur som helst inte köpa något animaliskt som du behöver tillaga, på affären finns ju frysta räkor som du serverar hela. :)
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Tack för svaren :D
Nej det är ingen vanlig gnagarblandning, utan skall vara ett helfoder i pelletsform som framtagits för råttor. Det var därför jag undrade om det verkligen skall till kött också då? Men räkor var ju en fantastiskt bra idé, det kan man säkert hitta i små förpackningar också!! :D TACK!