Lite (o)vanliga frågor
Är det vanligt att råttor skriker för blotta livet första gången de badar?
Kan ljusa/vita råttor få mörka fläckar i pälsen om de är blöta eller är smutsiga?
Kan råttor kräkas/spotta upp mat?

menar du simma i badkaret eller bara tvätta av dom i handfatet? de flesta råttor uppskattar inte att bli "tvättade" i handfatet och brukar då pipa och skruva sig men om det verkligen är panik så ska man nog undvika det så mkt som möjlig,
hmm förstår inte riktigt andra frågan, men dom kan ju självklart få fläckar i pälsen från mat, kiss eller liknande men eftersom dom tvättar sig så ofta så brukar det inte vara något problem.
nej råttor kan inte kräkas, ja har för mig att det finns en bra artikel här på forumet om det.
hoppas det svarar på dina frågor :)
Vissa råttor hatar vatten. Jag har själv haft råttor som har skrikit i panik när de har badats, och då har jag undvikit att bada dem i fortsättningen.
Hanar (vilket jag såg att du har) kan få gulaktiga fläckar i pälsen och på huden, det är vanligt. Dominanta hanar kan börja "svettas" när de raggar och "dominantar sig" - vilket är ett dåligt tecken för övrigt - och då får de mörka fuktiga sidor, men när pälsen torkar så ser den ut som vanligt.
Det sägs att råttor inte kan kräkas, ja, men jag har haft en råtta som kräktes i handen på mig inför min mamma och mig. Hon var väl helt uppenbart ett vetenskapligt under. :) Nej, men hon kan möjligtvis haft något fysiskt fel som gjorde att hon skiljer sig från andra råttor. Hon spydde hur som helst upp en gul sörja i handen på mig som stank spya, vilket ju innebär att maten har varit nere i magen och kommit upp igen.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

"2 ofta :O hmm gorde hon en "kräk rörelse" (som om hon försökte hosta upp det) med kroppen eller bara öppnade hon munnen och så kom det ut? var det mat i?
Jag såg henne stå på golvet (de var ute och sprang) och se ut som att hon inte kunde andas, och ropade panikslaget på mamma som kom springande. Då hade jag redan plockad upp henne och hon stod i handen på mig och - vilket jag förstod efteråt - ulka, fast vid den tidpunkten trodde jag att hon hade satt något i halsen och höll på att kvävas, eftersom jag då var övertygad om att råttor inte kunde kräkas. Alla som har sett en hund kräkas kan föreställa sig hur hon såg ut. Hon kutade med ryggen och kräktes efter några ögonblick upp en gulbeigerosa sörja i handen på mig. Jag höll på att svimma av förvåning eftersom jag som sagt hade läst att råttor inte kunde kräkas. Hon fick dock aldrig mer några hela räkor kan jag säga, och hon kräktes aldrig igen. Det här var för cirka sex/snart sju år sedan.
Mvh,
Moa
kräktes hon efter att hon fått räkor? jag har oxå vart med om med mina råttor att de "kräkts" eller fått upp sörja efter att dom ätit räkor..
Jepp, det var efter att hon och alla andra hade fått räkor med skal. Har aldrig varit med om det varken före eller efter.
Mvh,
Moa
läskigt.. mina gör så nästan varje gång när dom får hela.. men inte skalade…
Jag har nämligen en kille som typ "spottar" ut delar av tuggad mat som han äter. De ser inte riktigt ut som att han spyr, men det liksom typ "droppar" lite ur munnen ibland när han äter :P
Alltså, det var första gången jag badade mina killar igår, som de starkt visade att de inte ville bada. De ålade sig, försökte hoppa upp på mig, pep flera gånger, och spände sig som sjutton. Kände mig så jäkla taskig… Men samtidigt hade de börjat lukta rätt mycket kiss båda två, så jag kommer bara att bada de vid sådana tillfällen (nu är de sååå fina och luktar gott igen^^) Men de lugnade ner sig rätt fort när de kom upp, försökte bada de så fort som möjligt. Den ena verkade verkligen gillar när jag torkade honom :-)
Min ena kille är en black husky roan vilket ju innebär mycket vitt, helvit på magen, vit på sidorna och lite i ansiktet. Jag såg att både Alfons (som är en silver/black irish) och Elliot (black husky roan) hade mörkare fläckar på huden. Såg det när jag tvättade av dem. Elliot fick även som mörka fläckar på sidorna vid framfötterna när han var blöt. Jag trodde att det var torkat blod eller något, men jag kunde inte hitta något sår, och när han torkade försvann det…..
Det låter underligt. :S Vet inte vad det är han gör. Om han skulle spy så skulle han se ut som vilket annat djur som helst som spyr.
Om det var rött/rostfärgat/rosa på insidorna av frambenen så är det sannolikt snor. :) Det är när de fnyser och snorar och därefter tvättar sig som insidorna på frambenen kan bli färgade av snoret. Snor och tårvätska blir rött och det finns många som i början är oroliga att råttan blöder.
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa