Matfrågor
Jag har nu haft råttor i cirka ett halvår men känner mig verkligen inte säker på mat. Vad kan de äta? Hur ska jag veta om de kan äta tillexempel min middag. Kan de äta potatisgratäng med typ morötter, purjolök och ost som är lagad i ugnen. Rökta kalkonskivor, keso, mannagrynsgröt, yoghurt, fil? Jag det är mycket jag inte vet om de får/kan äta. Deras färsk mat består till största delen av grönsaker(tomat,gurka,paprika,broccoli mm) plus pasta,potatis,ris ibland ägg och hårt bröd). Jag vågar inte ge dem så mycket annat så maten blir ju inte så rolig i längden. Dem får också ratcomplete som Torrfoder, är det en bra sort? Köper på lösvikt. Jag har också jordnötter, råttpellets, och en godisblandning från djuraffären. Snälla kan nån svara. Några synpunkter?
Hm… I torrfodret skulle jag skippa att ha så mycket "råttfoder" och istället använda en sockerfri müsli som bas, och sedan tillsätta knäckebröd, rå pasta, lite olika frön, hundtorrfoder, och sedan bara dryga ut lite med färdigt råttfoder.
När det gäller den andra "blötmaten", så kan du väl tänka lite efter talriksmodellen, kött/fisk/fågel (du behöver dock inte ge animaliskt protein varje dag), potatis/ris/pasta/bulgur, och grönsaker/frukt, fett (som avokado, nötter eller ägg). Alltså ett tips är läsa på lite om allmän näringslära, då det alltid är nyttigt att veta vad som är extra nyttigt etc. Men generellt kan du tänka när du ska ge dina råttor mat; inte för kryddad mat, inte lök, inte för varm, och inte för mycket fett, och aldrig några kärnor från grönsaker eller frukt då de är giftiga. Lutfisk är även giftigt, och citrusfrukter är cancerframkallande för hanar.
Det finns superbra artiklar om mat här inne på forumet, det finns en som heter "Vad du inte ska ge dina råttor" typ, den är skitbra! Där kan du ställa en massa mer specifika frågor. Vad du ska tänka på är att du måste ge de någon form av animaliskt protein några gånger i veckan :-) Barngröt är även bra på morgonen!
Okej. Så rat complete är inget bra foder?

Men kom ihåg(jag vill förtydliga) att mikeikos tråd tar upp "bra att tänka på"-saker.
Alltså, det finns vissa saker som är dumma att blanda och vissa saker som kanske inte ska ges varje dag. Vissa födoämnen är dumma att blanda med järnrika födoämnen om man har järnbrist t.ex. eftersom de hämmar upptaget av järn. (Källa: SLV).
Så man kan säga att jag och mikeiko förespråkar lite olika saker. Jag tror vi tycker lika i grunden men jag ser en risk i allt för mkt varningar eftersom jag sett hur dåliga många råttägare är att ge varierad kost. Jag ger hellre råd om vad man kan ge dem istället för att fokusera på allt som kan ha dåliga effekter vid överdrivet intag.
T.ex. innehåller spannmål fytinsyra som hämmar järnupptaget, men spannmål innehåller ju även oerhört mycket nyttigheter och vi kan ju inte sluta äta det för att höja järnupptaget, eller hur? Och visst är morötter kolhydratrikt men det innehåller också mycket vitamin A som är livsnödvändigt! (Källa: Vitaminsidan) Bönor sägs vara cancerframkallande men de innehåller mycket protein och annat bra så nån gång i veckan skadar knappast. Har man mycket rotfrukter och ärtor i råttmatskålen kan man ju minska på spaghettin den dagen, typ. Och ger man mat som hämmar järnupptaget en dag så kan man skippa det nästa dag och ge extra järnrik kost då. Det är så man ska tänka, anser jag. Och det kan vara bra att ha lite koll på vad som innehåller vad.
Men ger du råttan en varierad kost efter tallriksmodellen kommer det där att jämna ut sig ganska bra på egen hand, menar jag, för ingen outbildad kommer orka sätta sig in i hur alla födoämnen påverkar varann och hur mycket bönor man ska äta för att utveckla cancer osv. Det är det allmänna rådet man brukar ge, en varierad kost i bra proportioner!
Jag tycker inte man ska vara rädd för att mata sina råttor. Tvärt om är det SUPERVIKTIGT med en varierad kost! Det står rätt många saker på den där listan som är helt ofarligt att äta och som faktiskt innehåller livsnödvändigheter som inte finns i så mycket annat.
Det handlar om att inte ge samma saker, i samma blandningar varje dag, det ska man alltid tänka på, människor med! Jag tror nästan att alla födoämnen kan hamna på den där listan om man äter det tillräckligt mycket eller blandar fel varje dag.
Samtidigt är det ju bra med information och att vi har olika synsätt och jag tycker det är väldigt positivt att folk delar med sig av sin kunskap.
Men jag ser det så här: Det mesta vi kan äta kan råttorna också äta. Ge varierad kost, tänk på fettet och kolhydraterna och på att försöka få i dem allt de behöver. Ge kött, fisk, skaldjur, inälvsmat, långsamma kolhydrater hellre än snabba(köp en GI-bok!), lagom med fett och variera med olika frukter och grönsaker. Låt fantasin flöda och mata på! :) Får du problem med tjocka eller tunna råttor så be om hjälp. Alla råttor har nämligen olika krav på maten och det tar ett tag att lära sig vad som är bra mat. Men tänk tallriksmodellen och tänk varierat!
Här är iaf mitt foderbidrag till forumet:
Där står också den absoluta varningsmaten, som t.ex. lutfisk. En bättre är på gång med lite mer vetenskapliga källor men den där får duga så länge.
Älskar mina stora små vänner..
Jag vill ändra mig haha :D
Oxbows är det absolut bästa hos zooaffären. hjärtformade pellets som råttor överlag tycker är jääättetråkiga :)

Har fått olika reaktioner här. Hanarna äter det men är inte galna i det, så. Honorna älskar det!
Jag kör på musliblandning med oxbow i just nu. Har inte räknat direkt på hur nivåerna blir i den kombinationen men kan göra. Jag är väl lite snål och vill inte ge enbart Oxbow. (det är ju så dyrt!) Sen känns det alltid bra att ge musliblandningen med tanke på hur mkt nyttigt den innehåller.
Jag tycker generellt det är bättre att köpa en musliblandning med de fyra sädeslagen på Ica än att köpa zoofoder. Musli är faktiskt proppat medvitaminer och mineraler och många viktiga aminosyror. (Källa: Hälsosidorna) Jag kör Axas grynblandning eller nån muslisort utan socker.
Ett dåligt zoofoder kan vara dumt att ge av flera anledningar. Dels så vet man inte hur nivåerna ser ut. Det kan vara väldigt näringsfattigt och det är ju jätteonödigt att lägga pengarna på något sådant! Sen har du de där färgade klumparna också som känns lite konstigt att ge. Men sen kanske det inte heller är så färskt. Det är det som är bra med att köpa "människomat". Det säljs färskt!
Har dålig koll på Rat Complete, aldrig provat det själv. Tycker de om det förresten?
Här hittade jag en lista med nivåer:
[Versele-Laga Rat Complete](http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=12347&pro=17107&fam=224&ani=5339&rac=0#Indicatieve waarborgen)
Och det ser väl rätt bra ut, tycker jag. Vissa nivåer är lite höga kanske. Men det påverkas av vad fodret innehåller också, hur höga nivåerna ska vara och det där förstår jag inte än. Men om jag har tid och ork någon dag kan jag försöka sätta mig in i det. Men hittar ingen innehållsförteckning, saknar lite information.
Men någon som har innehållslistan till Rat complete kanske vill vara gullig att skriva av den och lägga ut här? 
På Oxbows sida ger de en lista med nivåer av de vanligaste näringsämnena och även en innehållslista:
Oxbow Regal Rat
Fast jag skulle vilja ha mer utförliga nivåer på Oxbow också. Vet att jag sett en lista nån gång men nu hittar jag den inte nånstans. Finns inte med på mitt paket heller.
Hihi, vad kul, nu vaknade mitt foderintresse lite igen! :)
Intressant med Rat Complete är ju att när de fanns som "gratisprover" i småpåsar så är jag rätt säker på att det innehöll annat än vad det gör i de stora påsarna. Mina tjejer var helt tokiga i gratisproverna, men då jag köpte stora påsar så äter de det inte alls o.O Men det är nästa bara ett proteinfoder, så det kvittar väl lite eftersom de får i sig proteiner genom färskmat och andra delar av torrfodret (jag har en jättepåse med en himla massa som jag blandat i, med en bas på Torrfoder av olika sorter, och utblandat med müsli och havrefras och annat).
Jag kan kolla imorgon när jag jobbar om jag hinner skriva av innehållsförteckningen. Har nog inga gratisprover kvar på jobbet så dom kan jag inte jämnföra men det ska vara samma sak i (annars tror jag det anses som falsk markndsföring med identiska produkter, olika innehållsförteckningar). Kan kolla vad vi har för brochyrer och information i övrigt om oxbow också.
Men oxbow så petar mina råttor mest. Kör rat complete nu eftersom dom tycker om det hyffsat, självklart går alla nötter och fröer först :)
Terato: Hittade ditt recept på egenblandat foder och ska garanterat testa det. Appråpå hundfodret. Är det något speciellt som du tycker är bättre. Tänkte använda Eukanubas men vet inte om de reagerar på den höga proteinhalten (vissa hundar kan reagera men råttor borde väl klara det) samt vilken sort man ska ha fettmässigt.
# 9 tänkte bara komma med ett litet tips angående hundmat. välj en sort med små bitar.
jag tycker att det är lättare att blanda ut det i fodret då. annars blir det så få bitar liksom….

#8 Ja, visst var det högt proteininnehåll! Men funkar nog bra till dräktiga/digivande honor och växande råttor. Eller kanske det blir bra om man blandar ut det med lite müsli. Man kan ju räkna lite på det. Det verkar inte vara så jättedyrt.
#9 Det är egentligen inte mitt recept från början utan Grodans/Eva Johanssons. Jag har bara översatt det från procent till mått. Det är lite såna där dumma fel i den artikeln där det inte framkommer vem som uttalat vad, men ska fixa den så fort jag orkar! Tänkte sen göra ett eget recept med mera noga uträknat innehåll och så. Men det är en del jobb med det och jag behöver läsa på lite mer innan jag kan göra det.
Jag är ingen expert på hundfoder, ska jag börja med att säga. Men med ett kvalitetsfoder menas ett foder som baseras på kött. Kött ska var högst upp på ingredienslistan.
En råtta ska ha ungefär 5-20% procent protein i sin kost. Digivande/dräktiga honor och växande råttor ska ha mer, det vuxna allmänbehovet är lägre. Men om vi säger så här:
Hela blandningen blir tillsammans en liter ungefär.
Axa Grynblandning (De fyra sädeslagen) innehåller ca 10% protein. Vegetabiliskt, då.
Fröerna (ca 1/2 dl tillsammans) innehåller ca 20% protein. 1/2 dl på en liter är ca 5%. Och 20% av 5% är väl ca 1%. Fröerna bidrar alltså med ungefär 1% protein till fodret bara.
1/2 deciliter är hundtorrfoder. Det är också ca 5%. Om ditt hundfoder har 100% proteinhalt (vilket det inte har, men vi låtsas det nu) så blir det maximalt 5% animaliskt protein i fodret, så att säga. Så om du tänker på det sättet så kan du kanske räkna ut hur mycket det påverkar procenthalten i fodret. Innehåller hundfodret 20% protein så ökar alltså den hela proteinhalten med ca 1%.
Så då ligger den hela proteinhalten på ca 12-13%, ett skapligt medelvärde.
Om vi jämför med Oxbows foder så innehållet det 14% protein.

Vill tillägga att många inte har i hundfoder i torrfodret längre eftersom man ju ändå brukar ge animaliskt protein i färskfodret. Och det är ju den hela foderstaten som bestämmer hur högt proteinintag råttan har. Tillsätter man animaliskt protein i färskfodret varje dag kan man ju skippa animaliskt protein i torrfodret. Det är lite avvägningar det där och jag vet t.ex. inte hur stor del av det fullständiga proteinintaget som ska vara animaliskt men kan kolla upp det, har en bra rapport på engelska som tar upp det mesta men den är ju lite tungläst!

En intressant tråd på ett amerikanskt råttforum där de tar upp lite olika fodersorter:
Jag är jättenyfiken på Harlan Teklad! Det finns i olika varianter för olika åldrar osv.
Kolla t.ex. vilken utförlig information på Harlan Teklad 2014:
[Harlan Teklad 2014 Maintenance Diet](http://www.harlan.com/download.axd/62bb3fa79e174c098c50dc50ded7b56b.pdf?d=2014 datasheet)
[
](http://www.harlan.com/download.axd/62bb3fa79e174c098c50dc50ded7b56b.pdf?d=2014 datasheet)
Jag har skurit ner aningen på proteinet efter att jag hörde att det kan vara cancerframkallande med för mycket protein. Nu får killarna animaliskt protein varannan dag istället för varje. Kan jag fortfarande blanda ut torrfodret med lite hundfoder även om de får någon form av protein i tex keso, ägg, kalkon, räkor osv varannan dag?

Det funkar nog bra, det! Torrfodret innehåller ju ändå en massa vegetabiliskt protein!
Du kan faktiskt strunta i hundfoder i torrfodret om du vill. Ger du animaliskt protein i färskfodret tror jag du når upp till nivåerna i alla fall. Jag använder inte hundfoder i maten längre. Tror inte jättemånga gör det över huvudtaget.
#15 Okay, men det är inte farligt eller så om jag behåller lite? Framför allt min ena kille verkar gilla det rätt mycket :-)

Farligt och farligt.. :P Du får nog ta ställning där själv om hur hög proteinhalt du vill ha i din foderstat! :)
Ojoj vad mång svar och tips. :) Det känns bra av få tips av andra som är duktiga på ämnet. Mina hanar tycker iallafall om ratcomplete.
Eukanubas Torrfoder innehåller minst 40% torkat kött. Så då kanske man isåfall får köra Royal eller Hills liknande.
Är urkass på uträkningar och sånt men kan inte ni skriva ner vad ni ger era råttor en vanlig dag?
Samt vad ni ger dräktiga och digivande honor?
All er expertis är bra för mig att ha med mig i mitt jobb :)