Råttor iFokus

Råttor

Etikettpyssel-leksaker
Läst 2353 ggr
caarro
0

Hage

Mitt rum är inte råttsäkert så jag täntke om mina herrar kunde få  denna //www.blocket.se/gavleborg/Canvashage___valphage___hage_25610270.htm?ca=6&w=3 som lekplats, vad tror ni?

Lamina
0

Kan tänka mig att det skulle gå rätt så snabbt för en råtta att tugga sig igenom detdär…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Zakaraa
0

Hade samma tanke, tygnät och galon är väldigt enkla att tugga sönder

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

caarro
0

Okej, det var min tanke också. Finns det någon annan lösning? Nån som har tips?Glad

Zakaraa
0

det du kan göra är att bygga en egen hage.
Köp plywood eller liknande och gångjärn (för att kunna vika ihop för förvaring) och bygg en liknande som i din länk (en sexhörning eller fler hörn beroende på hur du vill ha det)
På så sätt har du tåliga kanter som de inte kan klättra på (rymma från) eller tuga sönder.

Vill du att de ska kunna klättra på väggarna köper du nån form av list (eller limnande) och nät

Jag kan inte tro att det skulle bli mycket dyrare än den i din länk (som låg på 600-900 beroende på storlek)

caarro
0

Tack för tipset :)

nyndat
0

… Nu vet jag inte hur ditt rum ser ut, men att lägga 600-900 kr + en hel del tid på att bygga en jättehage som kommer att stå och ta upp hur mycket plats som helst - vore det vid det laget kanske inte lättare att överväga vad som kan göras för att råttsäkra rummet? Eller är det helt otänkbart? Iofs kanske man kan hitta på en design som kan vikas ihop och förvaras under sängen eller nåt :P

Zakaraa
0

#6 det självbygger jag föreslår ska gå att vika ihop om man bygger ihop det med gångjärn ;) och det borde inte ta så stor plats om man använder plywood. Använder man tillräckligt små/stora delar så går den att skuta in under sängen. Var det jag hade i tanken när jag ritade upp modellen i huvudet med gångjärn. ^^
Man behöver ju inte göra något gigantiskt bara för att det är ett hemmabygge ;)

Men jag håller med dig, är det kanske inte enklare (och billigare) att säkra rummet TS?

nyndat
0

#7 Hehe nej, det behöver man så klart inte men det måste väl ändå vara ganska så stort för att det skall kunna löna sig (för råttorna, menar jag) att ens göra en hage. Annars hade man ju nästan bara kunnat köpa ett överblivet (stort) burgaller på blocket och ha det som rastplats..

caarro
0

Att råttsäkra rummet blir nog tyvärr svårare än att bygga en hage….

KickanW
0

Tänk på att råttor har enorm spänst och kan hoppa en meter rakt upp. Tror faktiskt att en hage blir svårt att få till. Blir nog i vilket fall mycket mer krångel än att faktiskt råttsäkra rummet!

caarro
0

Jo de är riktiga höjdhoppare ;)

Cis-j
0

Alltså när jag bodde hemma hos mina föräldrar så hade jag en jättehög skiva framför ena dörren för att de bara skulle hålla sig till mitt rum, men mina hoppade hur lätt som helst upp på den. Och då var den runt en meter hög.