Lukta mindre?
Brukar få höra lite då och då att det luktar när man kliver in på mitt rum.
Nu är det visserligen så att jag har mina två råttor på mitt rum som är ganska litet, men ändå.
Jag har funderat på att byta bottenmaterialet, då jag använder tidningspapper och hört att det ska lukta mindre med t ex alspån men samtidigt när jag funderar på det så befinner de sig sällan på botten. När jag gör rent hos dem så tycker jag inte att det är där det luktar, utan jag misstänker att det är hyllplanen.
Så vad kan man göra för att hyllplanen ska lukta mindre? Jag torkar av dem dagligen och jag har duktiga råttor som inte kissar i hängmattan.
Det kan vara gammal mat de gömt undan, urin i hängmattor, samt det faktum att människor är extra känsliga bara för att det är råttor…
Har du en separat toa?
Liksom, ofta folk är helt "gud vad det luktar hund hos dig" :/ Neh, bara för att det är råttor ska det påpekas att burarna inte är helt luktfria…argh! Blir så trött på det där!
Ja, de har en toalåda som de brukar gå på.
Jag har funderat lite över det där också, om det är så att vissa är överdrivet känsliga.
Vet min bror alltid klagade på att det stank i mitt rum, även ett halvår efter att mina förra råttor hade dött…
En luktfälla som itne många tänker på är gallret.
Har du skrubbat gallret någonting?
Jag har själv problemet med lukt trots attt jag städar galler och allt så just nu har jag doftblock vid rumsdörren så ingen utifrån ska behöva känan det
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Har samma problem, jag har fem tjejer och mitt rum har dåliga vädringsmöjligheter då enda "fönstret" är en balkongdörr ut till vår inglasade veranda. Jag har inte haft såhär stort problem med lukt förut och har nu inlett operation bur. Vi har plockat isär hela buren, gjort rent allt noggrannt och är nu mitt uppe i att rostbehandla och därefter hammarlacka både gallret och bottenlådan då jag tror att det "fastnar" lukt och snusk på gallret när det är lite skrovligt, men nu ska det bli fint!
Har testat alla möjliga bottenmaterial, fleecefilt, tidning, toalätt, alspån, kattsand. Börjar ge upp hoppet lite :P I toalådan tycker jag att kattsand fungerat bäst hittills, det kapslar in lukten lite bättre, och det blir inte gröt av det som det blivit med t.ex. toalätt.
Försöker ju hålla rent bäst jag kan och har som sagt inte haft såna problem med tidigare flockar/burar.. :/
Råttor luktar ju ändå, men man blir ju van med det själv. Men det kanske inte alla besökare är och reagerar då.
Men jag tror det kan vara en bra idé att ha annat än tidningspapper. Jag testade det ett tag och jag stod inte ut med hur lukten blev då. Då var jag tvungen att rensa dagligen när jag bara hade papper.
Det bästa tipset jag har är att ha ett material på botten som suger bra och ett annat ovanpå som mest ser snyggt ut och som de kan gå i men som du inte behöver ha så mycket av. Ha t.ex tidningsapper i botten och lite alspån ovanpå.
Byt ut alla hängattor osv varje gång du städar buren lite ordentligt (typ 1-2 ggr/veckan) och om du har råttor som ibland kissar när de sitter högre upp i buren så skura gallret!!!
Hakuna matata!
Gallret skulle det möjligtvis kunna vara. Det är inte längre det fräschaste. Tack, ska prova det också.
Jag har inte märkt av någon gröt av Toalätt. Deras pluppar ligger bland Toalättplupparna :)
Jag kan ju alltid testa något annat.
Har kollat på alspån, men i affärerna jag varit i så har de inte haft det. Har någon hört talas om något som heter Chipsi? Skulle tydligen vara något liknande, men lite enklare att få tag på då jag inte behöver beställa hem det.
Sen så kan det ju även vara så att buren helt enkelt har tagit lukt.
Märkte för ett tag sedan att min bursbotten tagit lite lukt. Har skurat och skrubbat, även använd desinfektionsmedel (efter en medicinering) och jag kan känna en svag svag lukt i själva lådan.
Jag har exakt samma problem som du har Lilith! Min mamma klagar ALLTID på att det luktar inne i mitt rum, och då har vi ändå haft kanin och hamster förut… Antar att lukten är annorlunda med råttor, jag känner dock sällan att det luktar :P
Mina killar kissar ofta runt lite i rummet, så det enda jag gör typ är att skura runt med varmt vatten och såpa för att det inte ska torka in i golvet… De pinkar även en hel del där de sover, så jag får byta den inredningen några gånger i veckan. Jag har tidningar i botten, och ett lager alspån över det. Sedan har jag toa-lätt i toalådan, och tidningar på hyllplanen. Tycker att det funkar rätt bra, men jag tänkte testa kattsand i toalådan. Funderar även på att byta till stl-strö också istället för alspån bara för omväxlings skull :-)
Men det är rätt tröttsamt att KONSTANT höra mammas tjat om att det luktar, det är bara hon som är så sjukt överkänslig! För så mycket kan det inte lukta, jag gör ju för f-n rent hela tiden :P
Använder själv Stl Pro strö och jag tycker att det dammar när man håller på med det (jag får svårt att andas då) men det suger upp det blöta väldigt bra och jag kan inte säga att jag tycker det luktar om de blöta pappersbitarna så det hjälper ganska mycket mot lukten men jag tror ändå att Alspån är det bästa, även om det är dyrare.
Tänkte gå tillbaka till alspån sedan när jag får hem min nya bur som har mindre bottenyta än den jag har nu (dne jag har nu skulel ta så mycket spån)
Har du provat med doftblock precis vid din ingång? Det fungerar här hemma och man känner bara lukten om man går in innanför dörröppningen ^^
Men stl-strö är ju bara kartong det ska ju inte lukta? Vad skumt… Jo alspån är bra, den enda nackdelen är det hamnar typ överallt! Mina killar sprätter iväg det, och sedan dras det iväg över hela rummet :P
Nej har aldrig testat doftblock, var får man tag på sådant? Kanske kunde vara räddaren i nöden….
Stl strö är pappersströ ja, men jag sa inte att det luktade. Jag sa att det sög åt det blöta väldigt bra och att det inte luktade ;) Men det Kan ju vara en av bovarna till lukten eftersom det suger upp så pass bra och liksom lagrar kisset
Stl strö är ju jättekul att bädda med så det hamnar Överallt :P hade två tjejer, en har tyvärr gått bort nu, och de släpade upp dessa småbitar på översta hyllplaner och bäddade som tokar och det ramlade ju så klart ner ur buren så man fick städa ganska rejält med sop (då man inie kan/ska damsuga dessa pappersbitar)
Doftblock finns på de flesta affärer (willys, rusta, city gross osv), kolla där de har rengöringsmedel, diskmedel osv, kostar omkr. 15kr
tänk då på att du hellst ska ta citron/citrus då det är mest effektivast mot lukt
Menade ju såklart att det är konstigt att det dammar eftersom att det är kartong! :P Inte att det luktar…
Jo, men alspån är nog ännu värre på att åka iväg och hamna överallt, dock går det ju att dammsuga upp :-)
Tack för tipset!
#13 haha ja då förstår jag :P
Fast även kartong dammar om man river det, packar det i trånga utrymmen för att sedan packa upp och 'fluffa' det när man lägger över det i en annan förvaringsburk
Jo alspån flyger nog ganska lätt men precis som du säger går det att damsuga ^^
Inga problem :)
Hoppas något av det jag bidragit med hjälper :P
Så kan man också göra en "luktstoppare" genom att helt enkelt hänga en fleecefilt över en del av buren. Bra mot drag också!
Det ironiska är att jag känner ingenting. Jag kan känna lukt om de kissar på ett av hyllplanen nära mig, men annars känner jag väldigt lite doft. Även om jag skulle ha varit borta ett par dagar…
Det är ju även det som gör det så himla svårt, för jag ska försöka lösa något som jag inte ens känner av själv :P
Ska göra en rejäl städning om en tid, så får jag se om det kan hjälpa något :)

Mina tjejer har två bajslådor, en uppe i buren och en nere, den nedre höll sig fin där gör dom bara nummer två, men uppelådan är deras kisslåda/gömma mat-låda, den blir äcklig rätt snabbt, därav "gröten". Vet inte varför dom delat upp det så :S
Jag hade två lådor en tid jag med, men de struntade fullkomligt i den ena (den som var närmast hängmattan där de sover allra mest) och bestämde sig för att enbart gå på den på botten.
Ganska lustigt eftersom de då måste springa nerför tre hyllplan för att gå på toa :P

Förstår inte riktigt hur de resonerar, mina är högst upp i buren för det mesta (där deras "kiss-låda" står), men när de ska göra nummer två måste de ner typ tre våningar, ser helt knäppt ut, de gör små rusningar :P
Eftersom vi ändå är inne på toalådor så har jag en liten fråga! Mina tjejer som är ca 8 veckor nu har sedan dag ett (jag skojjar inte det är ett mirakel) valt en hörna att kissa i, där står nu toalådan med kattsand i. Dom är skitduktiga och gör ingenting någon annanstans men dom tar dom hårda kissbollarna och strör ut lite ostrategiskt i buren, typ som att dom lirar boll eller nått?
Appropå lukten så säger jag också att gallret är den största fällan, iaf hos mig och jag märker märkbar skillnad på lukten mellan min gamla och nya bur och då har jag ändå hanarna som luktar mer i nya buren!
Skaffa en icke klumbildande kattsand istället
För min del så är det inte egentligen ett problem, jag undrar bara om fler upplevt något sådant eller om det bara är bus?
Jag vill helst inte byta kattsand av den anledningen att det är kattsandens "rolce royce", så himla bra och hjälper över lag till med att hålla buren relativt luktfri :)
Har man råttor som har vana att provsmaka på allt så är ett klumpbildande sand inte ett bra alternativ då det inte är bra om de får i sig sanden.
Kan du inte hitta någon annan kattsand som inte klumpad som är lika bra?
Jag har inga problem alls med luktande toalettlådor och jag har använt mig av mängder med kattsand (nu använder jag mig dock av en klumpkattsand då vi råkat köpa fel)
Alright, ska kolla på lite andra alternativ :) Nått tips?
Vill du ha ett väldigt bra kattsand så är Ever clean ett bra alternativ men det är även väldigt dyrt (finns med doft, tänk bara på att helst inte använda lavendel då det luktar Jättestarkt)
lite OT men är det Ett kattsand eller En kattsand? :P
Heh ^^' Kom på att Ever clean är klumpbildande men det är bra om man har råttor som låter bli sanden :P
Haha jag säger alltid "en kattsand" men jag suger i gramatik! Ja precis, det är everclean jag har! Själva grejer är att jag inte behövt byta ut hela lådan på tre veckor, bara att rensa och hälla i mer. Sen kör jag juh på den sanden till kissemajsen så det är behändigt. Plus att det inte blir dyrt i längden eftersom man aldrig behöver byta ut hela lådan!
Det är det som är så bra med evercleanen, behöver bara rensa och fylla på och aldrig ta bort allt, den innehåller juh aktivt kol som gör den totalt luktlös. Jag rekomenderar alltid smådjursägare som köper everclean att ta den oparfymerade även om man gillar lukt, man vet aldrig hur små och ungdjur reagerar på sanden. (Jag jobbar i djuraffär så jag kan allt om everclean hahaha)
Om du försöker se till att det inte finns några 'kissbollar' i toalådan så tycker jag du kan fortsätta med din sand om du är väldigt nöjd med den. Bara inte dina råttor smakar på sanden (inte så bra att få ner klumpande sand i magen)
Jag brukar inte heller rekomendera doftande kattsand, eller jag aavråder starkt från lavendel, vet itne riktigt hur de övriga luktar då jag inte höll på med kattavdelningen när jag hade apu på djuraffären :P Där är nog du mycket bättre ^^
Kan tänka mig att lavendel är extra mycket då tom katter ibland reagerar på de :D
Det blir att köra rensning flera ggr per dag nu och se :D