Barf?
Kan jag ge barf till råttorna? Jag vet att jag kan ge till exempel rå kyckling och köttfärs, men kan jag även ge lever, hjärt, kycklinghalsar och allt vad det nu finns?

Det kan du säkert göra, men tänk på att inte ge några mängder. Animaliskt fett och protein i för stora mängder kan orsaka tumörer.

Okej, det var bra att veta.
#1 vart finns det belägg för det? Jag har aldrig sett något samband…

Nu skrev jag att det kan orsaka tumörer. En reggad uppfödare som jag pratar mycket med berättade i en av våra disskussioner om tumörer att hon i sin skolgång varit med om ett experiment där de tog en kull råttor och delade på hälften. Ena halvan fick äta en vanligt varierad kost medans andra halvan enbart fick animaliskt fett och protein.
Halvan som fick animaliskt fett och protein utvecklade mycket mer tumörer och dessutom uppkom de tidigt jämfört med kullhalvan som fick en vanlig varierad kost.
Verkligen inte vetenskapligt bevisat, men värt att tänka på att det i större mängder kan orsaka tumörer.
Sen är det svårt att veta med tumörer då många saker kan spela in såsom ärftlighet, mat- och miljömässiga faktorer.

Nu tänker jag inte enbart ge barf utan skulle mest vilja veta om det är okej att ge det någon gång ibland.

#5, jag förstod det:) Jag bara förklarade för #3:)

#6 Okej :)

#4 Intressant. Vi ger ju trots allt jäkligt mkt animaliskt protein till våra råttor. Eller protein över huvudtaget.
Men jag funderar över det här med att det är ju inte så bra att ge för mkt bönor och sånt heller, har jag hört. Fodret innehåller iof mkt ickeanimaliskt protein. Har dock inte läst några belägg för det. Går säkert ganska lätt att leta upp, iof..
Ang. att ge rått så tycker väl folk lite olika. Finns ju salmonellarisk med rå kyckling och så. Nån sade att de kan få parasiter av rå fisk också men ska inte uttala mig(det låter iof konstigt att fiskar och råttor skulle ha samma parasiter men jag vet helt enkelt inte). Du får söka lite info själv tror jag om barf och bilda dig en uppfattning. (Kom gärna tillbaka med källor och dina funderingar!) Vill gärna diskutera! :)
Men här inne är nog de flesta rätt oerfarna av att barfa så det finns nog inte så mkt erfarenhet och åsikter om det, helt enkelt.
Jag personligen är feg och tillagar allt!
Älskar mina stora små vänner..

#8 Jag hittade en diskussion om huruvida man kan barfa (just denna tråd handlade om överviktiga råttor) sina råttor på barf.ifokus.se. Jag ska inte säga att jag blev så värst mycket klokare, men det bekräftade ungefär det jag trodde. Att en varierad kost är det bästa. Så lik deras naturliga kost som möjligt.
Men vid närmare eftertanke så har jag kommit fram till att jag kanske inte just vill barfa råttorna lite då och då, uten snarare hur jag kan ge lever, hjärta och så vidare till dem oavsett om det är rått eller kokt. För att få ytterligare möjligheter till protein att ge. Fick tidigare ett tips om att honor skulle vara jätteförtjusta i fiskrens. Det var lite småsvårt att få tag i, men det gick. Så förtjusta blev de dock inte. Men renset är ju ändå rått, så då borde det vara okej tycker jag. Tror själv inte att det finns så många som tillagar fiskrens?
Jag ger till exempel mina råttor zophobas ibland, något som de älskar oerhört mycket, men jag tillagar ju inte dem heller. Det vore ju tortyr. Vi skulle inte ta och koka en levande råtta för att ormen ska ha mat.
Sedan ränker jag lite på det här med torkade grisöron, svansar, märgben, oxlunga och gud vet vad som finns. Kan man ge det till de små liven? Om, så borde det väl kunna vara rätt så bra för tänderna likaväl för råttor som det är för hundar och katter?
Nu svävar jag iväg lite i mina tankar, eller rättare sagt utvecklar och vidgar dem, men det är för att det är en liten valp på ingång :)

*tassavtryck* Dethär kan bli väldigt intresant… :)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

#10 Ja, visst skulle det kunna bli det. Det vore roligt :)
*tassavtryck*
Har också funderat huruvida man kan ge råttor torkade grisdelar och annat… Man kan ju ge vanligt hundgodis, så jag ser egentligen inte varför man inte skulle kunna det?

Men att Barfa råttor innebär ju en skogsmus här, lite bär där, en massa olika onämnbara skräpdelar. Råa småfågelägg osv.
Kom ihåg att råttorna inte äter som hundarna eller illrarna… eller ens katterna.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#13 Jag ger inte mina råttor rå mat, men kan man ge de torkade grisdelar t.ex, som man ger till hundar?

Javisst :) Men det har ju varit så mycket snack om mat senaste tiden att jag bara tänkte inflika att biologiskt anpassad föda för råttor beror om man vill att dom ska bo på landet eller i stan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag skulle nog inte våga barfa mina råttor. Om ni menar barfa som i helt rått otillagat. Hel barfat både hund och iller som klarar av att bryta ned bakterier osv lite på ett annat sätt.
Jag skulle inte våga ge råttor rått av fågel, lever av fågel/gris eller gris kött.Även väldigt försiktig på köttfärs.
Det är så stor risk att salmonella, andra bakterier eller även mask har kommit med. Köpa svenskta djur och svensk slaktat så kanske inte risken är lika stor men risken finna alltid. Men tycker att det är ofta som mataffärerna går ut med att stora lass bör åter reklameras pga att de missat bakterier.
Får en råtta salmonella så kan det snabbt spridas till alla djuren, andra djur och ägaren. Jag pussar på mina råttor en hel del. Så det dom har som kan smittas till mig lär jag åka på.
Så vissa saker är jag alltid extra noga med att ge tillagat. Vet inte hur det är med fisk. Men det jag inte kan tänka mig att äta rått/otilagat tänker jag inte heller ge råttorna.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.