Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1624 ggr
apache
0

Onyttig mat

Jag läste i tråden där folk skrev vad deras råttor fick till mat varje dag och lade märke till att många råttor får mycket onyttigt. Jag undrar lite om de får de dagligen?

Korv, gratänger, pasta och annat är ju inte särskilt nyttigt.
Korv till exempel innehåller mycket onyttigt animaliskt fett som är dåligt för både människa och råtta. Speciellt om man steker den i margarin. Man rekommenderar ju inte stekt mat till gnagare.
Pasta omvandas till socker i kroppen och gratänger innehåller ofta en del grädde.
Yoghurt innehåller mycket bra saker, men dessvärre även mycket socker. Det innehåller nästan lika mycket socker som en läsk gör, fast det har bättre näringsämnen.

Jag ser inget fel att ge råttor någon smakbit av sådant ibland, typ en gång eller två gånger i veckan. Men varje dag? kanske till och med två gånger om dagen?

Råttor är allätare precis som oss men vi människor äter ju inte särskilt nyttigt så människoföda "rakt av" är inte att rekommendera.

Jag vill inte stå med en pekpinne och säga till någon att den gör fel, men jag blev bara lite konfunderad av fodervalen:)

Jespersen
0

Jag ser faktiskt inget fel i att till större del ge vår mat, men med en större del grönsaker (åtminstone om man som jag inte käkar så mycket grönsaker).

Jag själv brukar ge röror som jag mixat ihop speciellt till råttorna, med den enkla anledningen att jag inte lagar mat så ofta till mig själv och gärna har en del salt och så i maten. Men korv.. Varför inte? Och har man inte överviktiga råttor så kan man nog ge gratäng med lite grädde utan problem. Jag tror inte att folk lever på mat med massa grädde och halvfabrikat med massa dåliga fetter :)

Jag är kanske en väldigt obrydd människa, vad vet jag, men mina råttor har alltid mått bra och vart fina i hullet (förutom någon enstaka tjockis, men så brukar det ju bli) och dom har käkat det mesta. Sen hur mycket dåligt fett och socker hinner påverka deras blodkärl och sånt vet jag ju såklart inte.

Missförstå mig inte, jag är själv en sån som kollar snett på mamma när hon kränger i hundarna fikabröd och sånt (brukar påminna henne om att dom ska ha sina tänder i ett par år till) och brukar inte ge varken råttor eller hundar godis och sånt.

EmmaWq
0

Jag kan förstå din tanke på ett sätt; jag skulle aldrig ge mina råttor varken godis, chips eller typ pizza. Även om de är allätare tycker jag ändå att de fortfarande är djur, och de har lättare för att gå upp i vikt, och är känsligare än vad vi är. Det finns så mycket annat de kan få som är hundra gånger bättre än pizza eller chips…

Däremot finns det ju både lättyoughurt samt naturell youghurt utan något tillsatt socker… Vet inte vad andra brukar ge, men när mina killar har fått det så har jag haft i lite bär som jag typ halvt mosar i den, för bättre smak och ibland har jag även i lite honung.

Jag har även gett mina killar potatisgratäng några gånger, och typ pasta med olivolja och så därför att de fortfarande är små, bara 2,5 snart 3 månader gamla. Så därför får de lite extra gott ibland för att de ska lägga på sig som de ska. Men jag brukar ge de pasta/ris/potatis och kött bara varannan dag, och därimellan får de typ ägg, grönsaker,frukt, keso etc, samt sitt Torrfoder (det finns dock alltid i buren)

Terato
0

Nä, jag tror också att kolhydraterna är en dumming i våra råttmatskålar.

De senaste veckorna har mina fått jäkligt dåligt sammansatt foder. Mycket kolhydrater och fett och dåligt med grönt. Jag har ätit lika dåligt själv.

Men jag tycker också att det har blivit mycket bättre på forumet! :) Många ÄR faktiskt ganska medvetna om vad de stoppar i sina råttor. Jag blev så glatt överraskad när vi startade den där tråden. Många visade att de faktiskt förstår vad deras råttor ska äta. Men det skadar aldrig att fortsätta diskutera, förstås.

Ang. spaghetti, förresten, så är det gjort av durumvete(kanske inte all spagetti?) men boken jag har om GI(som för övrigt är en metod som bannlyser snabba kolhydrater) rekommenderar faktiskt spagetti i kosten eftersom durumvete inte är så snabba kolhydrater. Problemet, skriver de, är att vi människor intar så MYCKET spagetti. Det är inte meningen att man ska äta de mängderna. Men i lagoma mängder är det bra mat. Ris är värre ur kolhydratsynpunkt.

Men nu är det ju så att ris innehåller ju en del bra grejer också. Man får väl tänka på mängden kolhydrater, helt enkelt. Korv är ju också kolhydratrikt.

Boken heter "GI från grunden" av Helen Foster. Tunn och lättläst. Rekommenderas!

http://www.bokia.se/bok/9789185605125/gi-fran-grunden-helen-foster/

Ett hett tips är Livsmedelsverkets söklista på mat:

http://www7.slv.se/Naringssok/

Här kan man söka på näringsvärden mm i olika födoämnen. Det går inte att läsa sig allt direkt. Man får gå tillbaka flera gånger och lär sig hela tiden lite i taget.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

apache
0

Jag ser inget fel med att ge råttorna fet mat ibland men när man får höra om vissa som gör det varje dag börjar jag undra.
Intressant att läsa era svar :)

zickan
0

Förut när jag inte hade så många råttor så gav jag av det jag åt. Och man äter inte direkt onyttigt själv varje dag.
Men numer får jag stå och laga mat till endast djuren. Blir väldigt varierande.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

mikeiko
0

Ger man fel mat så syns det väldigt snabbt på dem. Jag har varit lite för snäll med proteiner (typ leverpastej som de älskar) och har nu två tjejer som ska ner i vikt. Jag ger sällan det jag själv äter eftersom jag har så konstig matvana och sällan ens lagar mat då jag jobbar knasiga tider och bor själv.

Men ja, jag tycker man kan ge det man äter så länge de håller bra vikt och mår bra (förutsatt att det man äter inte är skadligt förstås).

zickan
0

Jag har turen att inte ha så många råttor med vikt problem. Men haft några råttor. Speciellt max. Han matades med olja dagligen av sin ägare. Han fick annan kost än de andra. Men dog ändå i förtid.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Luka
0

Vilken tråd är det du pratar om apache?

Är det den här?

Jag har uppfattat det som att det är exempel på vad folk har gett till sina råttor, inte vad de ger varje dag… Har inte så färskt i minnet dock vad folk har skrivit, och vad vissa särskilda skrivit och om det är enformigt.

Angående yoghurt, så är det bara smaksatt yoghurt som innehåller massa socker. Naturell yoghurt, som jag ger ibland, gör inte det. Om det är i den tråden som jag länkade till, har jag iallafall aldrig uppfattat det som att någon gett smaksatt yoghurt.

isabella93
0

Naturell yoghurt innehåller 4% socker (laktos), det är väl inte "massor"? Läsk innehåller ca 10% socker.