Under längre transporter
Hejsan,
är ny här och har i nuläget inte skaffar råttor än men planerar att skaffa mig två små herrar framöver.
Min fråga gäller transport för det är så att jag besöker mina föräldrar då och då. Oftast en gång i månaden eller varannan månad och det är då en resa på 2 timmar. Det som egentligen är det stora problemet är att jag inte har bil utan reser med antingen buss med ett byte eller tåg med ett till två byten.
Är det helt kört att ens skaffa sig ett husdjur när jag skall göra denna krångliga resan minst en gång varannan månad?
Nej, det tycker jag inte! Antingen så kan du väl kanske ordna någon råttvakt som ser efter dina killar medan du är borta, eller så kanske dina päron tillåter dig att ha en liten bur hos de i något rum, så de kan ha medan du är där, så behöver du bara ha en transsportbur att ha de i dit :-)

En resa på två timmar brukar inte vara några problem. Så länge dom har vatten och nåt att knapra på är det lugnt. Tänk också på att anpassa transportburen efter årstiden. Tex inreda den lite extra nu på hösten och skydda den mot kyla & vind.

Tack för era svar!
Det jag oroade mig mest för var den långa resan och just att det är på tåg/buss där det kan vara mer rassel och mycket folk än vad det är i en bil.
Hos föräldrarna kommer de få bo i en mindre bur under de dagarna :)
Jag hade råttor under hela min gymnasietid, och då bodde jag på internat. Jag åkte hem varje helg tillsammans med råttorna och då var resan på ett håll ca 2,5-3 timmar. Dom transporterades alltså runt 5-6 timmar i veckan. Mina råttor hade inga problem med detta, dom tyckte bara det var intressant att titta på allt folk som åkte i bussen eller på tåget. Det viktiga är ju att man ser till att dom har det varmt i transportburen under vintern och att det inte är för dragigt.

Okej, tack så mycket :)
Var mest orolig över att de skulle bli stressade av mycket ljud osv. Men om de (förhoppningsvis) finner det intressant så är det ju bara plus.
Vad är bäst att använda nu under vintern?
Tänkte nog lägga en handduk över så det inte drar och ha ordentligt med inredning i transportburen. Några andra råd?
Jag använde mig av en katttransport med mycket handdukar i. Sen hade jag ett hemmagjort fleesefodral som täckte hela buren, och för att det inte skulle blåsa in i springorna satte jag kartongbitar för dom under fleesefodralet. Vet inte hur du har det med byten och så, men jag behövde ofta gå nån kilometer tills tationen och kunde sen behöva stå och vänta längre stunder utomhus. Man får ju anpassa skyddet efter hur mycket kyla och vind dom utsätts för.

Själv behöver jag inte alls gå långt och väntar inomhus vid byten, så det är ingen fara. Men tack för tipsen!
Jag tänkte fråga ungefär samma sak, kan man ha råttor på tåget? (SJ är ju fuckade när det gäller det mesta)
Och hur ska man göra för att skydda mot kyla och drag i buren mer än mkt filt osv i den? bör man ha typ en stor "tehuva" på den?:P

Ikeas blå kasse är bra. Man kan börja med eett lager tidningspapper på botten. Svep in buren i en fleecefilt och ställ den i ikeakassen. Se till att det går att vika upp filten så råttorna inte får så varmt ombord på tåget/bussen. Stoppa in tidningspapper på sidorna (mellan filt och bur) , det tar bort det värsta draget. Så är dom skyddade mot både drag och kyla.
Om man vill så kan man inreda transport buren med en liten kartong som dom kan krypa in i. Fyll gärna med strimlat papper och fleece/handduk. Stoppa ner gurka istället för vattenflaska så slipper man att det skvimper vatten.

Skall iväg under helgen, lör-sön eller fre-sön som längst och åker då på fredag kväll. Har inte transportbur än eftersom de är helt nyinflyttade och undrar om det är ok att lämna dem ensamma under dessa dagar sålänge jag fyller matskålarna. Har hört folk som lämnat sina råttor ensamma ännu längre tid men blir ändå lite orolig (är en sådan paranoid människa).
Skulle väl påstå att det beor på när du åker och när du kommer hem.
Jag brukar ge dem en skål propfull med mat precis innan jag åker och ha två matskålar på olika pltaser i buren med Torrfoder. Ev en extra för säkerhets skull. Varpå två vattenflaskor så de äskert har vatten. Aldrig gått någon nöd på mina råttor om jag tex åker vid 16 på fredagen å kommer hem kanske vid 19 på söndagen. En dag utan blötmat överlever dem.

Jag kommer åka antagligen vid kanske 16 på fredag och tillbaka vid 16 på söndagen eller så blir det runt 12 på lördag och hem 16 på söndagen. Men min plan var att göra just det du säger. Fylla skålarna och ha massa med Torrfoder, mycket vatten osv.
#12 tror inte det går någon nöd på de då. Ränkar man bort att de får komma ut och springa eller blir till tittade en dag så överlever de ju en enda dag utan blötmat. Ingen större nöd alltså då de i princip ändå måste sitta ensama hemma minst 8 timmar när man är på jobb/skola