Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1974 ggr
Afrejd
0

Ingen kull =(

Verkar inte bli någon kull eftersom jag inte hittar någon hane. Dom jag hittat är reggade och eftersom inte Phoebe är reggad får dom inte ta kull med henne. Så tyvär blir det nog inget om jag inte hittar en oreggad hane. =/

zickan
0

Behöver inte vara en oreggad hane. Mer uppfödaren det handlar om. Shannaras är registrerad uppfödare. Och en registrerad uppfödare måste följa de stadgar som finns i föreningen.
Bara regga henne. Medlemskap kostar 200 per år.  15 regg papper kostar 50:-(+5kr frakt)
Sedan fyller man i det man kan och skickar in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Afrejd
0

mm kanske när jag får jobb och inkomst. Annars har jag inte råd.

mikeiko
0

Inte för att vara fräck, men har du inte 255 kronor att lägga ut på reg.kostnader så bör du kanske tänka efter vad det kostar med en kull och de kostnader som kan uppkomma vid komplikationer för både mamman och kullen…

Afrejd
0

Ja de har jag råd med. Har lagt undan pengar för just de.

Afrejd
0

Hade jag haft jobb o så hade jag inte tvekat att regga henne men om man inte har så mkt pengar så prioriterar man vad man tkr e viktigast. Lagt undan en del pengar till råttor och om man skulle behöva åka tilll vet någon gång. Den här tråden är till för att uppmärksamma dom som va intresserade av unge från mig att de kanske inte blir något nu..

Sorkland
0

Du kan ju "låna" pengar ifrån ifallattdethändernågotkassan, vänta 3 månader om du nu kan och lägga undan 100 kr/månad så har du dom pengarna till att regga honan och kullen eller så lägger du bara undan lite extra 3 månader om du inte vill "låna" Det är snart jul.. Jag fick reggpapper av zickan i julklapp förra året.

MangoMelon
1

Ville bara inflika en liten grej till, en sak ska man lägga på minnet.. Det är alltid dyrare med en kull än vad man tänkt sig. Det är helt omöjligt att uppskatta hur mycket de faktiskt äter och hur ofta man behöver göra rent i buren (går alltså åt mycket mer strö) för att bebbarna och mamman ska ha det så bra som möjligt då buren oftast är mindre än vad mamman är van vid..

Jag har inte ens vågat räkna utgifterna för en kull här hemma men 10 ungar plus mamma äter lika mycket som en människa om dagen, på ett ungefär.

Och då ska man också tänka på att det kan ske oväntade saker vid födseln, mamman inte får ut ungarna eller nåt annat som gör att veterinärvård behövs, då måste man kunna ge det till råttan.

Menar inget illa, men det ger inte en så bra bild om du prioriterar bort att regga din hona framför att ha din kassa till planerad kull.

Förlåt för ot!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Afrejd
0

Jag kommer inte ta kull förrän i december/januari och då kommer jag att ha lite inkomst och då kan jag börja fundera på att regga och ta kull. har inte sagt att jag ska ta kull nu när jag inte har råd? jag vet vad jag gör så ni behöver inte säga annat. Jag är medveten om att de  kostar osv.

klick
0

Varför ger du upp hoppet redan om du ändå inte kan para henne förän i januari? Då har du ju ett par månader på dig att hitta hane..Tååålamoood

Afrejd
0

Jag har inte gett upp hoppet. Om du läser igen står de "Så tyvär blir det nog inget om jag inte hittar en oreggad hane." Kan bli något även om jag hittar en reggad hane vars ägare vill låna ut ändå.

Afrejd
0

Kan säga såhär: Jag tycker det alllra viktigaste är att båda föräldrarna har stamtavla. Jag känner faktiskt inte för att hålla på med reggpapper och sådana saker förrän jag vet om jag kommer ta fler kullar än EN.. Just nu är det bara en kull som intresserar mig. Jag har ev hittat en oreggad hane med stam men nu väntar jag på svar från uppfödaren om honom. Tack för era tankar och sådär men jag vet vad jag gör, jag vet att det kostar (jag har pengar som jag lagt undan + lite till). Sedan bor jag granne med Zickan och det kännner jag som ett bra stöd då hon är väldigt bra och erfaren. Vi har bra kontakt och jag tror hon skulle ställa upp om jag behöver hjälp (syftar nu på om jag skulle behöva hjälp med något och inte när det gäller pengar). Hon har gett mig MASSA tips och jag har läst på väldigt mycket och känner att jag är redo. Jag har väntat med att ta kull bara för att jag ska kunna läsa på mer och kunna mer och jag känner nu att jag är redo. Jag har inte gett upp, då har ni missuppfattat mig helt. Jag gjorde den här tråden mest för att varna dom som är intresserade (För det finns några som faktiskt är det) att det kanske inte blir något så dom inte går och väntar och hoppas. Men jag kommer fortfarande att leta efter hane..

UlrikaD
0

Om du hittar världens bästa hane som du vill ha till din hona, och det enda som hindrar att du får låna honom är att din hona är oreggad då måste det väl ändå vara bättre att regga henne och få vad du vill ha? Bara en tanke.

Föder ju inte upp råttor, men förra året när jag skulle ta min illerkull så valde jag mellan olika hanar. Den bästa fanns i Danmark, vilket innebar att jag var tvungen att lägga några hundralappar extra för att ge min tjej en rabiesvaccinering innan.

Då valde jag ju hellre det än att ta en hane (som inte var lika bra) i Norge istället för att slippa den extra utgiften.

Poängen jag försöker få fram är väl att om du nu vill ha en kull, försök då hitta bästa möjliga partner och lös allting som krävs runt det istället för att "nöja dig" med någonting annat.

Terato
0

Vad jag förstått var det just den första hanen som var ett problem eftersom ägaren är under provår och inte får låna ut sin hane till en oreggad hona. Medan det inte fanns samma problematik kring hane nummer två. Det står ingenstans vilken av dessa som var "bäst".

Man får nog acceptera att inte alla väljer att regga sina råttor. Jag ser såklart gärna att man gör det men det ÄR extra krångel att beställa hem papper och vänta på dem och det ÄR en extra kostnad. Men jag misstänker att största problemet ofta är att det uppfattas som krångligt. Jag kan förstå att nya värjer sig för det. Men är det så att intresset för avel finns kvar så tror jag att TS förr eller senare kommer börja regga sina bebisar. Det viktiga är att hon har tänkt till kring parningen, tycker jag, så att det blir bra för henne själv och för råttorna.

Jag har också kass ekonomi men har valt att ta en kull ändå under hösten. Jag avböjer till alla småkostnader, hundralappar hit och dit som till slut blir stora slantar. Veterinärpengar och pengar till mat skrapar man alltid fram från sparkassen om det behövs men jag öppnar inte den i första taget. Förmodligen kommer ens första kull bli dyrare än man räknat med. Men det där är också något som man kommer att lära sig med tiden.

Men det är klart att en god ekonomi ger bättre förutsättningar för en framgångsrik avel. Man kan leta avelsmaterial lite längre bort och  åka på fler utställningar osv. Men räknar man sina slantar noga går det att klara det på en lite knappare ekonomi med. Huvudsaken är att man har ett sparkapital för eventuella bakslag.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Afrejd
0

Jag kan säga såhär att jag ev ska regga henne så nog med den här tråden. jag har 2 tänkta hanar och lutar åt reggning.

Terato
0

Härligt att höra, Afrejd!

Hör av dig om du behöver hjälp med reggningen!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Afrejd
0

Zickan ska nog hjälpa mig =) Tack ändå!