öronen luktar
min råttas öron och mun luktar illa, han är och har hela tiden varit "snuvig", tänkte om det har något med saken att göra.
Min fråga är om någon känner igen symptomen och vad det kan vara?
I övrigt är han go och pigg. Sover och myser gärna lite mer än min flicka men hanar är väl i regel lugnare.
Tacksam för svar /Linnea

Öroninfektion?

Hoppsan, öroninflammation menade jag ju förstås! 
Jag tänkte på samma sak som Nutiz
Kan även vara hudinfektion i hörselgången. Fast det är svårt att säga över nätet då man inte kan känna lukten själv.
Förhoppningsvis har du bara väldigt bra näsa, och det bara är du som känner lukten 
Mitt råd är att du går till en vet som kan smådjur. Säkrast så!
Lycka till!!

Åk till veterinären så fort du kan! Obehandlad öroniflammation kan leda till snedskalle.

hmm… ska ringa smådjursjukhuset i k-stad, är så jäkla långt att åka för jag tror ärligt talat han bara har dålig andedräkt :P
Vad luktar det? Abcess/Varböld? I så fall kan det vara främst två saker:
- infekterad molar (kindtand) med fistelgång upp till örat - dock bör en abcess komma under eller på hakan/kinden
- tumör (någonstans i huvudet)

Jag måste nog rådfråga nån vad det luktar, återkommer…
Jag tycker du ska gå till veterinär omgående i vilket fall då det ofta orsakar stora problem och smärta. Råttor visar inte smärta så det är inte alltid möjligt att se att råttan har ont.
Abcess/varböld - det man tömmer ut ur en mogen sådan - luktar "död", dvs bakterier och ruttet… Det luktar m a o inte gott.

Min Cindy fick en inflammerad kindtand som gav henne en stor varböld. Det luktade fruktansvärt.
Så illa att man nästan kräktes.. Huuuaa