Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2584 ggr
EmmaWq
0

Abcess???

Upptäckte för en stund sedan en knöl på min ena hane, som var ungefär lika stor som en ärta mellan framtassarna…. Har inte sett denna tidigare eller märkt någon skillnad på Elliot i humör eller aptit osv…. Dock tror jag inte att detta är en tumör då det är något mörkt som känns som en skorpa på knölen. Kan det vara att han har gjort sig illa på något eller blivit biten och att det nu är lite inflammerat? Det var dock inget var eller blod etc runt det…

Min lilla kille är bara ca 2,5 månader gammal, och jag är så orolig för honom att det ska vara något… Någon som har någon tanke på vad det kan vara eller tips på vad jag kan göra??? Obestämd

EmmaWq
0

Har tyvärr ingen möjlighet att fota det hela, men är det ingen som har någon idé om vad jag kan göra? Har inte så bra ekonomiska möjligheter att ta honom till veterinären tyvärr, så tar gärna andra tips i första hand….Obestämd

Dramatik
0

Det är troligen en böld eftersom du säger att det finns en svart skorpa på den. Ta råttan till vet så att de kan öppna och tömma bölden eller så får man nog vänta på att den spricker och därefter trycka ut allt var 2 ggr varje dag och tvätta/skölja rent ordentligt. Viktigt med bölder är att de måste hållas öppna, de får inte läka igen med en skorpa för då stängs bakterierna in igen och en ny böld kan påbörjas.

Bölder ska läka inifrån och ut.

Jagelskarfala
0

Min råtta fick en böld när han blev kastrerad! Den var också stor och jag trodde verkligen att det var en tumör, men det var även en svart skorpa på den typ. Så jag åkte till veterinären, men då hade min råtta redan fått hål på den själv, så jag fick spruta in koksalt i öppningen morgon och kväll, också fick han antibiotika :) Han mår jättebra nu!

EmmaWq
0

Okay, den på min råtta verkar också ha spruckit nu, så det är ju skönt iallafall!! Svullnaden har gått ner, och jag baddade med varmt vatten. Men kan man använda alsolsprit eller alternativt göra en egen koksaltlösning? (har ju gjort några då jag har tvättat mina egna piercingar genom åren)

Jagelskarfala
0

Koksalt är bra, men jag fick en speciell spruta för att det skulle rengöra inuti bölden också. Men det kostar ju ingenting att RINGA en veterinär och fråga vad man borde använda och hur :)

Men koksalt är ju inte farligt och det tar bort bakterierna så det tycker jag att du ska göra!

Dramatik
0

#4 Använd absolut inte alsolsprit i bölden. Koksalt går bra:)

EmmaWq
0

Okay, som tur var gjorde jag inte det (använde alsolsprit alltså) Det som verkade vara en böld sprack då alltså lördagsnatt, och på morgonen igår baddade vi med koksaltlösning, ska göra samma sak ikväll. Det ser ut som att den läker ihop fint (thank God!) och svullnaden har gått ner :-)

EmmaWq
0

Tänkte även fråga vad som är skillnaden mellan en tumör, en abscess och en böld?

Dramatik
0

Låt den INTE läka igen för fort. Du ska hålla såret öppet så mycket som möjligt och låta bölden läka innifrån och ut, alltså måste du även tvätta insidan på bölden för att förhindra att bakterier ligger kvar och gror och skapar en ny böld.

EmmaWq
0

Okay, får hålla koll på det… Nu hitills har jag gjort så att jag har hållit i honom och mamma har baddat flera gånger med koksalt på en bomullstuss