om du visar en bild på magen kan man se om det är en self
You can't spell Bitchy without Itchy
Har vita tassar. Men den har inge vitt på magen?.. Finns det inge vita strån alls på magen så är det en dålig self. Ska du regga kan du skriva Ba self mm sedan inom parantes (vita tassar)
Är det även vitt på svansen är det ingen self. Då är det mer en MissMarked av kanske eubk, irish eller liknande.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Kan man verkligen avgöra om det är en self på en så ung råtta? Innan pälsbyte menar jag?
Nej det är svårt. Ser lite tanig ut med. Men man kan iaf utesluta tecknat om den inte har vitt på fler håll än tassarna.
Men de flesta råttor är silverade så man kan nästan räkna med att den inte är self. Tänkte inte så långt,

han var väldigt liten där men har tyvär ingen bra bild på honom nu, nu är han ungefär 5 månader däe var han några veckor

han var väldigt liten där men har tyvär ingen bra bild på honom nu, nu är han ungefär 5 månader däe var han några veckor
Visa en bild på hur han ser ut nu, så ska det gå att se. Men om pälsen är tickad, dvs. inte helt svart utan även med vitgråa hår. om du lyfter på pälsen ser du om den är svart ner till roten eller silvrerad. En silver ger också ett glansigare intryck än en self, som kan uppfattas mer matt.
För att vara en Self måste varje enskilt hårstrå ska vara helt enfärgat, utan tickning.

För att råttan ska vara self får den inte ha vita hårstrån (silvrering) i pälsen. Den får heller inte vara tecknad eller tickad.
Tickad betyder att varje hårstrå är indelat i tre färger. På bilden ser den ut som en dålig silver black alt en mörk silver chocolate.
Det finns inga self black i sverige då färgen är så sönderavlad men i england kan det finnas. Många av dom svarta är i dag väldigt dåligt svarta och rostar tidigt då man inte färgavlar medvetet.
Rostrumpa! :D Roans bleks, och BA får en brun rumpa hehe
Slängen in en fråga ang Self
Om jag har en råtta som är Champagne Roan, skriver jag CH Ro eller S-CH Ro?
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Finns rätt få bra s-black numer. De flesta silveras eller rostar :-(..
Jag har en på 2 år nu som inte har rostat något. en av få jag sett, vilket är synd då en hel svart råtta är så snygg. Men ingen i sv verkar inrikta sig på det.
#10 I ditt fall skriver du ch ro. Men förmodligen har råttan även en teckning dvs striped eller husky som också tas med i beteckningen.
#12 okey tack så mycket :)
Jo hon borde ju ha en teckning men jag kan ärligt säga att jag inte kan se det alls. Tror dock att hon är striped :)
Sorry TS att jag lånade din tråd

väldigt svårt att se på sånna bilder, har du ingen kamera?
av det man kan se så finns det vita strån i pälsen

nej jag har ingen kamera men vilken annan färg kan det vara han har lite vita hårstrån och själva skinnet äääär brunt under pälsen
Ingen self nej, definitivt silvrering och brunt/rost :)
En svart helt enkelt, silver black som rostat

ok tack för hjälpen