Häng!
Har ni råttor med häng? Lägg in en bild! Det är trevligt att se avslappnade hängråttor tycker jag. (fast batteriet tog slut i kameran så det hann bara bli på en råtta för mig..)

Vill inte råttorna hänga så försök få en bild ändå, det kan bli roliga bilder när råttorna åmar sig. "släääpp ner mig matteeee!!" 

stoooort häng 

Stormillagirl: Hihi vad små dina såg ut jämfört med ninjas bjässe!!
#4 he he jo tänkte på det också:P men hennes kanske är äldre?

*fniss* va gulligt!!!!

Nicciz vad söta<3 :)

Tack så mycket… du får massa
av pojkarna 
Intressant… Det är ingen av dom som "drar upp" bakbenen mot magen. 

Mvh Stephanie 

Här ser vi prov på två olika stilar.

Chili kör upp med fötterna.

Cha-cha kör ut med benen åt var sitt håll. Ser ni hennes lilla framtass? Visst ser hon ut som en liten superråtta?

hahaha! ja verkligen 

*up up and away!*
Viktigt vetande: det var Karin Vrba (Ramonas) som introducerade benämningen "häng" på nittiotalet. Nu har benämningen utvecklats och råttor kan ha olika typer av häng. Vad det främst talar om är att råttan litar 100 % på människor och slappnar av när man lyfter upp den/hanterar den.
Jag gillar när de även "fäller in" bakbenen… som Ale´s/Arinella´s Verdana gör här
Grodan: Det var det jag menade med att dom fäller in bakbenen 

Mvh Stephanie 

Vaa?? Ska det vara "bättre" när dem fäller upp bakbenen… *asg
Jag har ju tagit bort det hos mina för jag tyckte dem verkade spända i rumpan…. Haaassel… back to the bägginning…
jäss aj nåvv steph, men jag ville visa det också… jag kallar det för disktrasestilen

Kan tänka mig att det med bakbenen är lite som med våra händer? När vi är helt avslappnade böjs fingrarna lite. För att ha fingrarna raka måste vi "spänna" dom. 

Mvh Stephanie 

Hur kan man se om en råtta har häng? Alla råttor blir väl sådär när man lyfter dom så?

#25: Häng är när råttan hänger heeelt avslappnat med baktassarna uppåt. Råttan glider nästan ur ens grepp och man kan gunga råttan fram och tillbaka, så avslappnad är den! Råttan känns som gelé. Spänner inte en muskel.

Okej.. Så det är det som ä häng.. Så häng är inget utseende? Jag troddedet.. :) Varje dg lär man sig nåt nytt! :D

#24 vilken schysst stil odi har! Är han lagd åt det religiösa hållet måntro, tycker mig ana en from min och händerna knäppta i bön på det högra kortet 

#28 han ber om mat ;) haha

#24, #28 och #29: "Käre gode gud, gör så att jag får majs till middag imorgon"

#27 En råtta som inte har häng kallar jag för en "metmask" eller att den "korvar sig". Dvs de ålar sig och försöker komma ur greppet. Det är alltså långt ifrån alla råttor som låter sig hanteras på det där viset. Råttor med häng hittar man oftast hos uppfödare!
(Mina råttor har båda härligt häng. Men är de aldeles för uppspelta, som när det fanns fyra snygga hanar i samma rum som dem så blir de också metmaskar!)
Älskar mina stora små vänner..

#31okej, tack för beskrivningen! :D

#32: Inte för att vara elak men det där är inte riktigt häng…

Odi's bön:
Gode Gud låt mig få flytta hem till Daydreams och bo i hennes kylskåp!

Nu fick jag till något lite mer hängliknande på tjejerna.
Chili

kass mobilbild

Cha-cha

Cha-cha är precis lika avslappnad som Chili, bara det att hon inte kan hålla fötterna intill kroppen 
Jag försökte lägga upp alla i ett inlägg men det krånglar! Här kommer iaf Juni som glider ur mina händer hela tiden :D

Och lille Salve som inte alls har lust att hänga…
(Jag sitter vid en dum mac som fått för sig att jag inte alls får lägga in bilderna i inläggen så tomtarna får gärna hjälpa till)

/tomte-ninja
#34, som jag skrev så är det väldigt svårt å fånga på bild, då jag måste hålla råttan i ena handen å hålla en fet systemkamera i andra handen. Men alla verkar vara emot mig här, så det e ok att du tycker så.
StormmillaGirl
#2, #3
Dina sötnosar ser ut som en (jättemycke)förstorad version av min och min sambos råtta, Lotuz & Bella :)
Sjukt söta var dom iallafall :)

Cha-cha har häng….

Chili har häng…

men vad har Trassel?!
Trassel svävar med sina baktassar. Kanske har Trassel uppfuttit en ny sorts häng måntro? ;)
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

#18: Är också förtjust i när de fäller in bakbenen. Verdanas syster Lucinda Calligraphy gör precis samma sak. :)

#44 Det har hon nog gjort 
gah, va massa söta råttmagar
:D mera magar mera magar!

naaawww

Ååh va sött!! *smälter*

#56 gud så söt! ser ut som hon ber! <3
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
#57 haha jaa xD Men egentligen så äter han på en liten bit torkad banan ;D

#59… ok =) fin är han i alla fall… =)
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
#60 hehe ja visst är han :) eller va.. Men iaf =D =D

ah, vakre häng rotter dere har. alle mine hanner bortsett fra 1 henger pent med føttene avslappet opp på magen.

Det här med häng handlar om hur avslappnad råttan är hos den som håller i den. Hänget bottnar i greppet som mamman tar i ungarnas nacke när de är små och mamman behöver förflytta dem. Samma hängbeteende finns hos tex kattungar. De blir greppade i nacken/överkroppen och då fäller de in benen för att underlätta transporten. Djur som instinktivt drar upp sina ben mot magen gör det i visshet att någon (mamma, matte, husse eller någon annan de litar på) för dem till säkerhet.

Gud vad fint sagt, Anu!
Jag tycker verkligen att det stämmer.

#47 & #62 Vart har ni köpt era råttor? Så söööta, ovanlig teckning? hihi

(han slentrianhailar lite bara för att retas ;)..)

76# nej gud vilken söt råtta men va lång den ser ut! shit

Vilket härligt gäng råttor, Kamikaze!
"häng" kände jag inte till att det hette eller varför… intressant… nu har jag lärt mig något nytt…
#93 Vilket fint anisktsuttryck Liinus hade på den bilden!
hmmm… kan någon förklara för mig varför jag inte kan hantera inlägg? man ska väl kunna redigera sitt inlägg? aja, många söta råttor på denna tråd iaf ! :)

#101 Åh jag vill ändå se Roxas! Har du någon ny bild där man ser hur mycket dina killar blekts?

Ah,min Marluxia ser mer ut som Roxas.
btw, förlåt om jag förstörde den här tråden lite nu 
fortsätt och häng! : D

#104 okej, bild? :D

jag älskar den här tråden…

Jag älskar också den här tråden! :D Loooove….

Jag vill pussa på alla magarna :D

Såg att jag faktiskt hade lite hängbilder som jag inte delat med mig av. När man har såna objektiv som jag har fotar man inte gärna hängbilder eftersom närgränsen är så lååång.
Men här hänger iaf Matilda med blixten i ögonen:

Matilda<3 hon är så söt!
*kommer och råttnappar henne Terato*

#113 *asg* störtskön bild 

Åh, jag är kär i dina råttor sara…! :O

#117 Haha, ja hon ÄR störtskön!
Hihi, ja, Matilda är en väldigt bildskön råtta. Och en mjukis!

Haha, jag diggar rått-häng ;D

va fiiina alla är!
#43 ett hjärta på magen, GULLIGT!

Sorry, måste bara fråga för att vara på den säkra sidan;
Ska råttan ha bakbenen löst hängande neråt eller ska de "spänna upp dem" mot magen typ, för att det ska vara ett bra råtthäng?
Mina hänger helt slappa med bakbenen löst rakt neråt förutom en av killarna som spänner upp benen. Så nu vill jag veta ^^
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Underbara hängbilder ^^ Merva var ingen liten :P
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Merva är en av mina två största honor, jag har inte vägt dem på ett tag, men tanterna gillar mat.. 
#135 "Oh, armarna uppåt sträck!" 
Mina råttor verkligen äääälskar att hänga *haha*
tyvärr så har jag ingen bild på hon som faktiskt Kan hänga så ni får nöja er med dessa 2 helhemska (men något roliga) hängbilder :)
Först ut är Cleo som aldrig tyckt om att hänga trots att hon var väldigt mjuk och avslappnad som unge
Kan bara påpeka att det är en aning svårt att fota en råtta som inte vill hänga samtidigt som man ska hålla dom :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Här är Cassandra, syster till Cleo även hon väldigt mjuk och avslappnad som unge. Hennes första hängbild (med mig) :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning