Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 2149 ggr
EmmaWq
0

Bada?

Har tänkt försöka mig på att bada mina killar nu i veckan, och detta blir första gången både för de och som jag badar råttor.

Tänkte höra hur ni bär er åt när ni badar era råttor? Något jag bör tänka på? Vad för typ av schampoo ska man använda? Är barn- eller hundschampoo bäst? Något speciellt märke ni föredrar?

[oboybabe]
0

Mina badar om dom vill.  Jag tvingar inte mina råttor att bada och tycker inte du heller ska göra det. Jag har väll också en fördel över att jag har bubbelkar med sittplats så dom får göra som dom vill, vill dom vara på land så får dom det och hoppa i när dom vill. Vet annars att personer har en balja med någon form av stege så råttorna får göra som dom vill. Jag använder inte schampo eller något till mina om dom inte skulle vara geggiga av någon anledning och då använder jag parfymfritt hundschampo. Lägg ner godbitar i vattnet så har dom något att göra i vattnet.

mikeiko
0

Jag badar mina tjejer i handfatet nån gång i månaden. Tänk på att klippa och fila klor först, annars blir man lätt ordentligt riven när de klättrar på en. Använd ljummet vatten. Använd ett parfymfritt bebisschampoo, typ Barnängen. Svansen är ofta den som behövs tvättas mest, och kan gärna smörjas in med Helosan efteråt!

Tänk också på att hjälpa till att torka av det värsta (mina tjejer tycker det är jättemysigt när man torkar mothårs med handduk) blöta efter badet, det sista kan de putsa själva.

EmmaWq
0

Okay tack så mycket för tipsen!

#1 Jo, jag förstår din tanke, och speciellt så lyxigt som dina pälsbollar har det med bubbelbad ;-) Men framför allt min ena kille har börjat lukta lite grann, för de kissar väldigt mycket där de sover… Och eftersom att han är en black husky roan, är han kritvit på hela magen och tassar etc, så börjar bli lite missfärgad :P

#2 Jag ska ta tag i det, klippte även deras klor idag! Som bara det är en historia för sig :P Men jag har en känsla av att de inte kommer älska det direkt, men det är ju sådant som måste göras ibland :-) Varför i handfatet och inte i badkaret? Tänker att det blir lättare för de att hoppa iväg i handfatet?

Loovi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bifogar en bild på mina badande grabbar som tycker att bada är lite si sådär. Här sitter dom i handfatet :) Tänk bara på att torka dom ordentligt innan dom går in i buren igen så dom inte blir sjuka! :)

Loovi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter badet var de visst :D

EmmaWq
0

#4 och #5 naaw, vilka sötisar, ser dock inte ut som att de tycker att det är så kul :P

Jag hade tänkt ta en och en (för att gära det lite lättare för mig själv :P), men ska man tvåla in hela de, eller bara kroppen (inte huvudet)??

[Emma--]
0

Brukar bada mina i handfatet, det blir lättast för mig att hålla i dom då.

Sen när dom ska torkas brukar jag bara vika en handduk dubbel så får dom springa runt där inne och torka sig själva.Tungan ute

Afrejd
0

Ansiktet ska man inte bada. Jag gör iallfall inte det. Räcker med kroppen. Miina avskyr att bada men försöker vänja dom med vatten nu genom ärtfiskning =)

Loovi
0

Vissa dagar älskar dom det! Vissa dagar är dom inte allt för förtjusta :D Men hanar luktar juh som sagt.. så då får de blir lite bad :D

mikeiko
0

#3 De kan hoppa upp på badkarskant också om de bara vill :)

Jag föredrar tvättställ med rinnande vatten, eftersom det kan bli lite stressbajsande, så att plupparna sköljs ner direkt. I ett badkar så får de ju liksom bada i bajsvatten…

EmmaWq
0

#10 Okay, usch jag förstår… Ska inhandla barnängen shampoo den här veckan, så får det väl bli ett litet bad i helgen :-)

Får väl uppdatera hur det gick :P