Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 698 ggr
[jejjas]
0

Nosblod.

Vet inte vad jag skulle döpa rubriken till.

Men min råtta smokey har blött näsblod såg detta i går kväll, man blir ju orolig, är det farligt att dom gör det? det va inte mycket utan såg det när jag gav han kvällsmaten igår, han är för övrigt pigg äter och hoppar runt som han brukar.

Bör jag ta kontackt med en vet? eller är det något som råttor brukar göra? han har äen börjat bli agresiv :( han är endast 8 månader gammal

Itchy
0

lugn…det är inte blod, utan snor…

råttors snor & tårvätska färgas rött i kontakt med luft och det är väldigt lätt att missta för blod

You can't spell Bitchy without Itchy

[jejjas]
0

o1 okej tack =)

mikeiko
0

Händer det ofta kan det vara en förkylning, så håll ändå koll!

Jinaum
0

I förebyggande syfte av förkylning kan du ge lite roiboss te med honung och vitlök. Det är bra för råttor och deras immun försvar och är något som de flesta brukar ge som tips för förkylningar.

Hur man gör te till råttorna:

Roiboos te (ett rött te som är fri från koffein. Det får absolut inte finnas svart te i blandning utan endast roiboos pure)

Vitlök (Har man en klyfta räcker det med en liten sådant där som man kan slänga ned i det varma vattnet tillsammans med teet. Jag har en speciel tesil här hemma jag använder för det. Ibland tar jag torkad vitlök om jag inte har färsk hemma)

Honung (honung skall inte komma i det varma teet direkt utan låt teet svalna av, rensa bort allt te och vitlök och när det är ljumet, lagom för fingret att bli nedstucket där i utan att man bränner sig häller man i honung. Rör om så honungen smälter).

Låt nu det hela ihopkoket svalna, häll i en vattenflaska när de e kallt. ev skål eller så om man föredrar det och ge till råttorna.

Mina tycker det är jätte gott och det är bra för immun försvar och förkylningar.