Viktig flockfråga!
Har två superfina kullbröder här hemma som nu är ungdomar (ca 2,5 månader gamla) och jag vill definitivt öka på flocken! Tänkte höra hur pass snabbt och hur ofta man kan introducera nya?
Har nämligen eventuellt en pälsboll på G om ett par veckor, och ytterliggare en i mitten på december/början på januari.. Är detta för snabbt? Har haft killarna sedan de var 5 veckor, och de är fina i temperamentet mot varandra (lite väl mycket bus då och då)
Men det är ju något som ändå är viktigt att få veta, så vore tacksam för lite kunnig information :-)
*tass*
Du kan introducera en ny råtta till en ny flock inprincip när som helst. Ibland kan de gå lätt som en plätt och dom accepterar den nya på en gång och ibland kan det ta längre tid för att dom vill sätta den nya på plats. Så ibland kan en introducering ta lång tid så stressa inte på det. Jag har skrivit ner några tips av egna erfarenheter på min hemsida som du kan läsa. Länk till hemsidan .
Ett tips: GE INTE UPP :)
Great! Har ju som sagt bara två killar ÄN SÅLÄNGE, och har aldrig gjort någon introducering, dock har jag en känsla utav att det kommer att gå någolunda dramafritt :-) Tänker att det borde gå lättare att introducera nya för sådana som fortfarande själva är ganska unga, eller är jag ute och cyklar med den teorin?? :P
Ne de är nog lättre då dom själva är så pass unga, bara kul för dom med fler lekkamrater. :) Det kommer nog gå bra ska du se. Men läs på min hemsida för jag har erfarenhet av en introducering som inte gick så bra. Sen har jag haft en som gick JÄTTE bra. 2 st små tjejer ungefär lika gammla (phoebe var en av dom). Jag satte dom på sängen och dom lukta på varandra lite sen va de inge mer med det. Dom har aldrig bråkat. Dom är nästan som syskon. Nu går alla bra med varandra men första introduceringen tog lång tid som sagt.
Bra, tydlig information! Har dock hört att hanar har en tendens att vara lite tuffare mot varandra men jag får hålla tummarna och göra mitt bästa :-)
Nja honor kan va riktiga bitchar. Har ingen erfarenhet av hanar. Men har hört att honor är värst. Catfighter och kaxiga. Hanar slåss säkert en gång sen är allt bra precis som vi människor. tjejer kan bråka om en sak i flera månader och hålla på och bitcha sig mot varandra. Killar brukar slå varanda en gång sen är dom kompisar dagen efter typ. Säkert samma sak med råttor ;) Min kompis har hanar och har haft jätte många introduceringar och aldrig haft några problem =)
Men man vet ju aldrig. De beror på hur dom är i personlighet.. :)