Gone with the wind??
Jag vet att drag från fönster inte är bra för råttor, men kan man inte ha fönstret öppet och vädra lite ibland i kortare perioder? Det blir nämligen sjukt instängd luft i mitt rum när dörren är stängd (mamma vill inte ha killarna rännandes i hela lägenheten…) och fönstret är stängt… Har dessutom stängt ena ventilen över fönstret närmast buren just för att det inte ska bli något drag åt deras håll. Jag har även hängt en fleece-filt på den sidan av buren som står mot fönstret och killarna får även springa ute i rummet medan jag vädrar, är det okay då??
Har även en fråga om råttor kan lida om det blir för varmt inne i rummet?

Mina står också i ett rum vid fönstret med stängd dörr. Jag brukar släppa ut dem så de får springa och så passar jag på att vädra under tiden. Funkar bra här:)
Råttor kan bli för varma och därmed lida ja, men då talar vi om ganska höga temperaturer.
I somras när det var värmebölja och råttorna låg utslagna hade jag en liten fläkt på ena sidan av buren så att den som ville kunde svalka sig.
Är det för varmt, som tex i sommras. Lägg en petsflaska (med vatten) i frysen under natten och lägg in den i buren då det är varmt (jag la flaskan i en gammal strumpa för att det inte skulle bli För kallt)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okay, I see :-) Med för varmt menade jag mer just nu, typ när det är relativt kyligt ute, men att det kan bli instängt och för varmt inne i rummet… Men då behöver jag inte oroa mig?
Jag kan alltså ha fönstret öppet lite då och då även om råttorna är ute och springer i samma rum? Skulle ju liksom inte ha fönstret öppet hela dagar eller nätter osv…
Alltså när du stänger dörren och inte har något fönster uppe så försvinner ju syret, ha fönstret lite på glänt eller vädra ut i tex 5min/dag med en filt över buren så är det ingen fara alls
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning