Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 4447 ggr
[RussinsMusli]
0

Tappar päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

När jag kelade med min råtta idag så märkte jag att hon tappar päls - mycket päls.
Är detta vanligt bland råttor? Varför gör dom det?
När jag drar ner över henne så ramlar massor bort, och hon får bruna fläckar (hon är annars silver black)..

Jag blir lite orolig, fast jag inte vet vad det är, kanske det som gör mig orolig då jag inte har varit med om att någon av mina råttor har tappat päls! Hon tappar mycket mer än på som är på bilden, det är bara en liten del.

Zakaraa
0

Jag kan inte svara på frågan med håravfall men de bruna fläckarna kan troligtvis vara rostning
Svarta råttor (framför allt) rostar ju väldigt lätt

hoppas inte hår avfallet är allvarligt

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[RussinsMusli]
0

Jaha, då är nog inte det bruna något farligt, hon är ju rätt så rostig. Tänkte mest på att det är endast brunt på dom ställen hon tappar mest :)

Zakaraa
0

lägg upp ett foto på det bruna så kan jag kolla om det är rostfläckar ^^

Min roan tjej har rostat på rumpan, väldigt sött att se en brun rumpa på den för övrigt gråa ryggen :) Hade en råtta jag trodde var en konstig agouti (första råttan någonsin) men det visade sig att hon var en enormt rostat svart :P Så rostningen är ingen fara det är mer av ett skönhetsfel, eller hur man ska beskriva det

[RussinsMusli]
0

Jovisst, blir inga bra bilder utan blixt, men man ser iallafall!

[RussinsMusli]
0

En till bild…

[RussinsMusli]
0

och en sista..

Vill också påpeka att hon är ensamråtta (aggressiv och dominant) så det kan inte vara en barberare!

Zakaraa
0

Jag kan faktiskt inte uttala mig o mdet där är rostning eller inte

Men det kan vara barbering då hon kan barbera sig själv. Beror på vilka ställen hon tappar päls på, jag har en barberare just nu som barberar sig själv på rumpan

Marre89
0

hur gammal är hon? kan det inte vara att hon är inne i nått pälsbyte?

[FukkingTubbie]
0

Vitamin eller mineralbrist - var min spontana tanke.
Men jag har faktiskt ingen aning eller erfarenhet av liknande!

[RussinsMusli]
0

#7 hon tappar överallt. Men det verkar inte vara en barberare, då hon fäller som en häst under våren..

#8 Hon är 1 år, är inte det lite sent för pälsbyte? :/

#9 Hm jag tror hon får i sig det hon ska ha, hon har aldrig gjort såhär förut. och ingen annan gör det - och dom får samma mat!

Dramatik
0

Gå till en råttkunnig veterinär.

Marre89
0

är hon 1år så är det isf väldigt sent… har ingen aning faktiskt.. stressad kanske, vet ju att vi människor kan tappa hår om vi blir stressade.. men som #11 säger.. gå till en veterinär och kolla.. ev blodprov kanske..

Zakaraa
0

nja det var det jag tänkte också med barbering.. dom tapapr ju inte pälsen så där då

Gör som #11 säger och gå till en råttkunnig veterinär, det är säkrast

[RussinsMusli]
0

Vart finns närmaste råttkunniga här i södermanland då? eller blir det i  sthlm? Ringde till nyköpings vett men dom kunde typ ingenting om råttor :/