Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1129 ggr
EmmaWq
0

Lite kostfrågor!

Hittar inte riktigt de svaren jag vill ha så frågar här;

Vad brukar ni ge era råttor för gröt? Själv ger jag de Nestlé barngröt men kan man ge de någon annan också, typ havregrynsgröt? Vad brukar ni ha i gröten? Man kan ju inte liksom ge de frysta bär i, om de får gröt nästan varje morgon?

Sedan undrar jag även en grej, det är så att mina råttor har nyst lite, så därför har de fått en flaska rooibosté med honung de senaste typ två veckorna, men nu har de börjat dricka det MER än vattnet. Är det bra för de om de nästan bara dricker téet? Jag vill ju liksom att de ska dricka det för att det är så nyttigt, men det är ju inte bra om de väljer det istället för vattnet Obestämd

mikeiko
0

Om rooibos inte gjort någon effekt på två veckor så ta helt enkelt bort det och ha bara vatten. Mina drack också teet som galningar (var väl som godisdricka med honungen i haha) och typ rörde inte vattnet alls. Finns det något annat som kan påverka nysningarna? Kolla omgivningen för drag, starka städprodukter, bottenmaterialet i buren, vad du tvättar hängmattor/andra tyger i, luftfuktighet i rummet, om du har trähus eller pinnar som kan ha sugit i sig urin. Finns rökare i hemmet? Används rökelse eller annat som kan irritera råttornas luftvägar?

Frysta bär går jättebra, havregrynsgröt går också bra. Hellre frukt och bär än massa sockrig sylt som det annars lätt blir!

EmmaWq
0

Jag har tidningar och ett lager alspån i botten, samt toalätt i toalådan, hängmattor i fleece som jag kastar efter användning (är så billigt att köpa nytt), inga rökare eller rökelse, det kan vara lätt drag då de står i mitt rum som inte är så stort (ena ventilen vid fönstret är öppen, men har stängt den närmast de), har aldrig fönstret öppet när de är i rummet, jag brukar bara skura av hyllplanen med varmt vatten och ibland diskmedel, men sköljer då av som en galning efteråt :P De har haft nysningar lite till och från sedan jag fick de för ca en månad sedan… Men i övrigt äter de och går upp i vikt (har redan blivit typ dubbelt så stora), och springer runt och är sociala Glad Men har hört att en del använt baytril (?), är det receptfritt?

mikeiko
0

Ok, hur ofta byter du ut hängmattorna, typ?

För att undvika drag, häng en fleecefilt över buren!

Vet du vad de hade för bottenmaterial där de var innan de kom till dig? Nös de innan de kom till dig?

Jag har själv jobbat asmycket med just problem med nysningar i kombination med ögonporyforin, och fick mer eller mindre säga åt veterinären att han skulle skriva ut baytril. Jag är i mitten av kuren nu, och nysningarna är helt borta. Problemet med baytril är att det kan ge tillfällig effekt, så att besvären bara återkommer sen. Men ja, det är ju absolut värt att testa tycker jag.

(Baytril är inte receptfritt, utan du måste få det utskrivet av en veterinär.)

EmmaWq
0

jag brukar byta ut de typ någon gång i veckan, brukar lukta på de, och slänger de när de inte luktar gott längre, så ja någon gång i veckan… Ska hänga en fleece på den sidan där de sover :-) De hade STL-strö hos uppfödaren, vilket ska vara helt dammfritt vad jag vet.. Njae, de nös nog lite tror jag… Ibland kan de också få som någon nysattack (?), så de sitter och rycker till och typ hickar eller nyser i typ 30 sekunder… Hm, det är inte lätt