Feplast duetto
Nu är jag trött på min furet tower och funderar på att byta till en Ferplast duetto, men vill veta lite mer om den först.
Vad är måtten på själva burdelen där råttorna kan vara? Finns det möjlighet att dela av den så att man kan ha både hanar och honor i den? Någon som vet hur många råttor man får ha i varje del då?
Är den lättstädad? Lätt att möblera? Är luckorna bra och når man överallt i buren genom luckorna? Kan man ta av taket på den? Är hela buren i metall?
Fördelar/nackdelar med buren?
Många frågor, men jag hoppas på svar:)
Haha .. du skulle byta ned dig totalt.
Nackdelar:
1. buren rostar lätt sönder
2. extremt bräcklig, har flera här som hjulen viker sig inåt när man försöker flytta.
3. plåt/zink botten som börjar stinka sjukt fort även om man håller rent.
4. gallerpinnarna är smalare och viker sig när för många råttor ligger på ett hörn hyllplan.
5. plåt listen fram där man drar ut bottnen läcker as mycket strö. nudda buren och du måste fram med sopborsten direkt.
6. den låter som satan när de klättrar för fort.
7. tillåten till mindre råttor än en ferret tower
8. rätt svår att hålla ren.
9. knepig att montera ned och upp. Måste verkligen vara två för att inte böja sönder de hyper tunna delarna. sjukt bräcklig.
Positivt……
1. går att dela på mitten
2. bra bur luckor
3. Mindre djup än ferret tower och går att rulla in på toan om man har smalare dörrar där en ferret inte går att köra in.
4. helt i plåt. går inte att tugga sönder
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ja du kan ta av taket men inte speeciellt lätt. sitter med 8 skruvar som man bör skruva hårt. annars skrammlar skiten och har lättare för att gå sönder.

Jaha…suck!
Varför kan det inte finnas någon bur till råttor som bara är jättebra? Synd att det ska vara så svårt att hitta någon man trivs med, duetton lät ju inte som någon höjdare precis.
Kan inte riktigt få in i huvudet att en så dyr bur (7-8000 kr ny) verkar så skranglig och dålig.
Den jag har är begagnad. Kan iof vara därför. Varit med riktigt länge. Men tycker den är sjukt svår städad
Har haft min i 2 år och den var i mer eller mindre nyskick när jag köpte den.
Min har börjat rosta på ett ställe, och det är där man kan dela av den. Gissningsvis är det för att jag har ett hyllplan liggande där och det samlats kiss under, annars är den i stort sett som ny. Hörnen kan dock också vara stora kissfällor i alla fall om man som jag har råttor som verkligen trycker dit rumpan innan de börjar kissa.
Min plåt/zinkbotten luktar däremot inte det minsta, hjulen har inte vikt sig och inte heller några gallerpinnar. Plåtlisten tejpade jag fast när hade spån samt hade pinnar under så botten kom högre upp, numera har jag dock tidningspapper. En nackdel kan jag dock tycka är just alla öppningar som gör den lite svår att möblera.
Jag gillar dock min, även om jag önskar att jag haft större dörrar så jag hade kunnat rulla in den på toaletten jag med. :)