Ensam råtta
Hej!
Jag har en råtta här hemma som jag köpte för ett tag sedan. Dom sa att det var en kille, så jag som var trött och det var sent släppte ihop henne med hanarna. Trodde hon var dräktig först men vilken lättnad det var när hon endast var skendräktig!
Iallafall, jag försökte sätta ihop henne med mina honor. Hon burra ihop sig, "rumpade" dom andra och bet min ena så hon fick ett sår på ryggen. Det jag undrar är om jag ska fortsätta låta henne bo ensam, eller ska jag försöka sätta ihop henne med en av mina andra honor? Hon har bott ensam sen hon var 7 veckor och är idag snart 1 år, kan det vara därför? Och hur ska jag gå tillväga om jag ska sätta ihop henne med en av dom andra?
Jag tycker så synd om henne där hon bor i sin ensamhet :( Trots att hon är ute nästan jämnt så är jag inte en råtta…
putt
Man ska ju inte bara släppa ihop råttorna.
Man ska introducera dem för varandra. Låter någon annan berätta lite nogrannare och sen finns det en tråd också som jag fick hjälp av när jag skulle göra detta, men iallafall:
Börja med att ställa burarna rätt så nära varandra (dock inte så de kan nå varandra), sedan kan du låta dem träffas på neutral mark där inte någon av råttorna känner revir och dyl. Gör så några gånger och när du märker att det går bra kan du gå över till nästa steg. Ha dem ute längre med varandra etc.
Efter nån/några veckor när du ser att dem kommer överens skrubbar du buren den nya råttan ska vara i, skrubbar alllla saker, badar råttorna och du kan även strö lite vaniljpulver på dem om du vill och sen kan du släppa ihop råttorna i buren. Sen ser du hur det funkar 
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Om jag glömt något "steg" i introduceringen får någon rätta mig 
Jag ställde burarna nära, men då försökte ensamråttan attackera genom gallret och vart jätte stressad. Så jag släppte dom i sängen, utan revir och då vart det ett sår…
#4 Hade ingen av råttorna någonsin varit i sängen?
Låt introduceringen ta tid, vissa råttor kan man släppa ihop i buren inom en vecka, och vissa tar över 1 månad.
Nu säger jag bara hur jag själv har gjort (funkar sjklart inte för alla) men stor rengöring av buren och innehåll och sedan har de fått hälsa på varandra under städningen.funkar dom släpper ja bara in dom i buren å låter dom fixa rangen utan att jag lägger mig i för mkt.. :P
Men hoppas det går bra med dina.
Men var det inte någon som sa till dig att det lät som om hon inte riktigt ''förstog'' de andra råttorna så bra, med tanke på att hon vart sj så länge?? Tycker de låter väldigt sannolikt
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Jo det gör ju det..
Men jag tycker så synd om henne, för att hon behöva bo ensam, hon är ju bara ett år och har förhoppningsvis några år kvar! :(
Jag tänkte försöka låta henne träffa min äldsta, också lugnaste, hona och se hur det går.
Men Melodi blev så sjukt stressad när jag satte burarna nära varandra. Är det ens någon idé att låta henne vara med någon annan? :(
#1 HAde ett liknande problem, trodde verkligen att det var kört. Men jag satte in nykomlingen (som var en vuxen hona)med den hona jag märkte att hon bråkade minst med (det var två honor som var mest inblandade) i en annan nystädad bur. EFter nån dag satte jag in ytterligare en hona där, så de var tre. Sen flyttade jag ut en hona och satte in en av de som bråkat. Till slut hade alla bott med varandra i den andra buren- och det blev jättebra till slut, den nya honan kom in fint i flocken till slut. Men det tog en dryg vecka eller så. Den vanliga intron funkade aldrig här (= de fick ses på neutral mark först, alla var nybadade, nystädad bur)…
Hoppas det ordnar sig, ge inte upp.
Skönt att höra att det finns hopp. Men jag vet inte, hon har suttit ensam hela sitt liv.. så jag vet faktiskt inte om det blir bra :(
Värt ett försök- kan ju bli bra! Har du någon extrabur?
Ja det har jag, men jag har försökt:
* Sätta burarna nära varandra - Melodi blev sjukt stressad och försökte "rumpa" dom andra och attackera genom gallret.
* Låta dem träffas på neutral mark - slutade med slagsmål, min hona fick ett bett på ryggen och jag ett i fingret
* släppa dom i en nystädad bur med en hona - hon la sig på golvet och tjöt, pep och skrek, lät jätte hemskt och var sjukt stressad
Så det sista jag tänkte försöka var att bada dom och låta Melodi träffa min äldsta och lugnaste honråtta, den som inte brydde sig om henne alls när dom träffades och hoppas på det bästa..
Sätta burarna nära funkade inte för mig heller… Hoppas på att det funkar när de är nybadade!
Hoppas jag också :)
har du följt nicciz itroduction? Den funkar alltid bra för mig :D
Jag gör alltid först att jag ger dom varsinna filtar och låter dom lukta och lukta, byter mellan burarna med jämna mellanrum så doften av dom andra alltid finns kvar. När råttan som nu bor själv slutat lukta intensivt på filten/handduken eller vad du nu väljer att använda går jag vidare till nästa steg. Just själva doftprovet är jätte smidigt och har alltid funkat bra här hemma. Plus att när man tidigare hållt på med dom andra så luktar man ju som dom och även där gäller det att själv-honan slutat lukta på dig så det är jätte bra :) En bit påväg iaf..
Med den här början så kan du också se hur hon reagerar vid doften av dom andra utan att riskera att dom andra blir bitna och du själv också såklart..
Lycka till och läs på om allt om introduktioner, man kan aldrig veta för mycket :D
Håller tummarna!
^_^ / Martiina
Okej jag kan testa :)
Kan iof länka också :) " Introduktion "
^_^ / Martiina