stukad tass??
Har en flicka här som är under ett år. Igår började hon pipa mer än vad hon gjort tidigare (har varit att hon pipit lite nu o då i protest) men nu är det mer "Nej, låt mig vara, jag har ont" skrik. Speciellt när hon stödjer eller går, undersökt henne har jag gjort, inget med ryggraden, buk, svans eller framtassarna, men när jag höll upp henne så hon stod på bakbenen så skrek hon bokstavligt talat.
Inga märken, ingen svullnad syns på henne. Äter, dricker och tar godis gör hon precis som vanligt, och hon är tyvärr(?) lika aktiv som vanligt, hon ligger inte och vilar benen, antagligen för att hon inte vill visa sig svag.
Men vad kan det vara? Hon hoppar ner från pallen som är ca 50cm hög, så kan det vara en stukning av något slag? Ska ringa på måndag till vetrinären. Men så jag inte oroar sönder mig tills dess.
tack på förhand/Kashii
Låter så, eller klämskada, stackars liten :(

Stukningar och till och med brutna små råttfossingar brukar läka sig själva väldigt bra. Veterinärer gör i regel inget åt saken, dom KAN inte göra nånting. I vissa fall rekommenderar dom avlivning just för att dom inte kan göra nåt åt saken.
Det bästa du kan göra är att sätta henne i en bur där hon inte kan klättra, så att hon inte belastar foten, och ge det några dagar. Om du har metacam hemma (om du kanske har nån hund/katt eller annat djur som fått det utskrivet tidigare) så skulle du kunna ge henne det mot smärtan. Men det är olika dosering beroende på vilket djur den är utskriven till då det är olika styrka. Skicka mig ett PM om du är osäker.
Haltar hon något?
Jag har en råtta som ska envisas med att klättra i min hylla, en dag föll hon rakt ner på golvet från 2m höjd och började halta. Jag kände på henne och hon pep lite inget kändes brutet. Men jag ringde vett och jag fick smärtstillande till henne. OM de inte skulle hjälpa skulle jag komma tillbaka så får dom kolla på henne igen. Men efter den smärtstillande kuren så är hon tillbaka till sig själv. Så ring vett och kolla vettja