Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2089 ggr
EmmaWq
0

Råttornas (o)vanor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte höra vad era rådisar har för (o)vanor och bus för sig? Och vad ni gör åt detta (om de t. ex förstör något etc)?

Min ena kille Alfons har tex en tendens att nafsa i mina tår, vilket ibland kan vara lite obehagligt :P Min andra kille Elliot brukar typ "rida" på Alfons rygg, vilket jag kan tycka är lite taskigt mot Alfons… De är dock bara 8 veckor grabbarna, så det är nog inget allvarligt… Sedan är de extremt sociala, vilket iofs bara är kul, men kan vara lite jobbigt när man fixar i buren, och de hänger i byxbenen (bokstavligt talat) istället för att hitta på annat skoj i rummet… :-)

OttoIsTheShit
0

Haha gulligt att dom hänger i byxorna :P

de enda ja haft är min förra flicka som ALLTID skulle leka tandläkare även när jag städade. Hon snodde även öl (välte en öl jag höll uppsikt över) ner i sängen, snodde ett helt ciggpaket, snusdosa, fjärrkontroll, godis, nötter (i och för sig deras egna nötter), ja listan kan göras lång :P haha  Dom andra råttorna ja har är inte spc sociala så det blir inte så mkt kel med dom :P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

EmmaWq
0

Haha okay, vilka busar ;-) Jo, jag har haft otrolig tur med mina grabbar som är så sociala! Så fort jag kommer in i rummet, springer de fram till mig oavsett vad de håller på med :-) Dock gör de ett par avbrott från mig med att brottas med varandra :P

Men är det någonting negativt att de typ "rider" på varandra?

OttoIsTheShit
0

har inte det med rangen å göra bara? brukar ju vara så med dom flesta djur som rider varandra vad jag vet i alla fall.. men om det är något negativt vet jag inte. hade en hona som red en annan men det var inget mer med det ;P

You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Lancia
0

Att råttor rider på varandra är ett dominansbeteende som inte är direkt önskvärt.

chade
0

honråttor kan väl göra så för att ''hjälpa'' varandra när dom löper?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

AnnaRamnemark
0

Haha dessa små liven asså. Mina råttor gillar att gå in i mina kompisars handväskor och dra ut cigg paketen öppna dom, inte bita sönder, öppna. och dra ut en cigg och tugga sönder i soffan.

Även min mamma råtta hon brukar tigga mat när jag fixar kvällsmat till dom, så först går hon runt fötterna sen om man ignorerar henne så brörjar hon rycka i byxbenet och dra med tänderna om inte de funkar så klättrar hon upp för benet.

råkar man glömma en påse på golvet med någon slags mat i så kommer påsen vara sönder tuggad och maten borta. Bita i tårna och bli pillad i håret är dom experter på oxå :P

beckare
0

Fotsvett luktar ganska likt lukten råttorna avger i munnen när de gnager på saker och det är därför de gärna gnager på ens tår. De tänker "Ojj, här har någon annan gnagt, då ska jag också göra det!" Glad

EmmaWq
0

#7 jaha okay, då är det väl därför :P Får väl undvika fotsvett (tror dock inte att jag har det? :P)

#6 Ja, mina killar klättrar också upp för mina byxben, vilket jag känner är en komplimang att de hellre vill vara uppe hos mig, än att springa runt i rummet :-) Dock är det väl mer för att de tror att de ska få något godis ;-)

#4 Okay, men vad gör man åt sådant? Jag har bara två killar än så länge, och de är brorsor och är nu ca 8 veckor gamla. Det är den lite större (fetare :P) råttan som rider på den lite mindre.. Men när de brottas (typ hela tiden) Turas de om att "vinna"…

Marre89
0

Min ena kille Buse brukar oxå alltid klättra upp för mitt ben. Gulligt tycker jag, men aj så ont det gör, har nästan alltid leggings på mig :P men de roliga e att när han klättrat ända upp och sitter på axeln så vill han ner igen XD Dessutom springer han efter mig som en liten hund :P Brukar kalla honom för min lilla chihuahua <3 Annat bus som de brukar göra kan ja inte komma på just nu. Men ja återkommer om de dyker upp nått :)

EmmaWq
0

Hehe jo mina följer också efter mig när jag går runt i rummet ^^ Lite läskigt ibland för jag tror att jag ska glömma bort att de är vid mina fötter och trampa på de :-O Sedan brukar jag leka med min hand, och typ brotta ner de, då brukar de springa runt handen och typ göra små "glädje/bus-skutt", supergulligt! :-)

AnnaRamnemark
0

#10 haha ja de brukar en av mina med göra typ, man leker med henne som en katt. Sen skuttar hon tillbaka med ett sånt "glädje/bus-skutt" och sen på handen igen.

#9 Min Mamma råtta brukar med följa mig vart jag än gå, hon vill typ aldig lämna min sida, helst vill hon bli buren hela tiden. Sen har de hänt en gång, och de verkligen inte meningen, att jag sparkat till en råtta. Jag skulle gå från köket till vardagsrummet, för att jag hade fixat mat till dom plus att jag hade en massa hamstrar. Så en bricka med små talldrikar höll jag så jag såg inte ner, och när de ska bli mat dax så springer alla till buren så sprang en precis vid fötterna på mig så hon flög typ 50cm. Jag tyckte de var så synd om henne, hon klarade sig helt =)