Tumör?
Börjar snart gråta. Upptäckte alldeles nyss en knöl på Mårtens vänstra kind när jag tänkte att jag skulle hjälpa henne att tvätta bort porfyrinet. Knölen känns ungefär lika stor som en ärta, fast mer som en svullnad. Men ändå fast. Hon tycker inte om när jag tar på den, så hon har uppenbart ont i den. Alltså hon skriker om jag försöker känna dess storlek, om den är fast osv.
Låter det som en tumör? :'(
Jag försökte se om det möjligtvis kunde vara en inflammation av ett sår eller något för det såg ut som att en del av det torkade porfyrinet såg ut som en sårskorpa. Men jag hittade inget sår.
Sen tänkte jag, det kanske är en kindtand som krånglar? Men sen tänkte jag att hon äter ju i stort sett som vanligt. Så då kommer jag tillbaka till tumörteorin.
Hennes förkylning har ju blivit sämre de senaste dagarna, kan det vara kopplat till denna knöl?
Ska in till vet imorgon men kan vara bra om jag får ett hum om vad det kan röra sig om så jag vet vad jag ska begära av veterinären. De är ju trots allt inte så ofta experter på råttor precis..

Om hon redan är förkyld så har hon redan nedsatt immunförsvar och det låter inte helt otroligt att det är en liten inflammation(abcess) hon fått. Räcker med ett litet litet sår, kommer nåt skit in där när man redan är försvagad i immunförsvaret är det lätt hänt.
Det har visserligen varit en liten våg av käktumörer, men om hon verkar direkt besvärav av det, dvs har ont, så låter det mest som en inflammation. Kan ju även vara något med tänderna, precis som du skrev.
Är det en abcess så kommer den öppna sig så småning om, om du inte vill åka till veterinär och få bekräftat att det är en abcess och få den öppnad. Om den öppnar sig av sig själv så försök göra rent med tex koksalt.
ÅH TACK HERREGUD VILKEN LÄTTNAD!
oj, förlåt. men fyfaaan vad glad jag blev av att höra det!!!!
Började störtlipa två sekunder efter att jag postat tråden. Satt och pussade på Mårten och försökte ge henne mandel men hon ville inte ha. Vilket är jättekonstigt för hon älskar ju det. Så kanske att hon har ont i tänder eller något. Börjar gråta nu för att jag är så lättad. Och börjar gråta nu när jag sitter och klappar på Mårten. Usch vad emotionell jag är idag! Jag har världens problem med mina visdomständer nu så jag hoppas att det är pga dem för jag brukar inte gråta såhär lätt xD haha. Gud vad barnslig jag är. Men jag älskar henne. Mina råttor är verkligen mitt allt. Hade aldrig i hela mitt liv kunnat bo ensam i min lägenhet utan mina råttor.
Finns det något jag kan göra för henne nu som skulle kunna lindra för henne?
Alltså min lilltjej hade ju abcesser (visade sig att det var två när jag fick det undersökt av veterinär efter vårutställningen i Gbg i år), men de var inte sådär stora, och jag upptäckte dem inte förrän de redan hade spruckit och bara var sårskorpor. (badade henne innan utställningen och de var då jag upptäckte den ena.) Dessa satt på utsidan och insdian av ljumsken eller vad man ska säga på höger bakben. Det jag vill säga är att jag har ingen erfarenhet av abcesser.
Så vad är bäst att göra? Låta en veterinär öppna den? Vad menas med det? Skär de upp huden då?
Hon verkar ju ha ont stackarn :( :(

Det är ju givetvis svårt att försöka sig på en diagnos när man inte sett råttan, men som sagt att hon verkar bara besvärad av att man rör vid den tyder ganska mycket på inflammation. Det gäller bara att hålla tummarna för att det är något som kommit in från utsidann av kinden och att det inte är nånting inne i munnen som krånglar.
Abcesser brukar som sagt ofta sköta sig själva tills dess att dom öppnar sig, och då får man hjälpa till med rengöring, spola igenom så hela "hålrummet" som bildats blir rent. I vissa fall kan man även sätta in antibiotika, redan innan den öppnats. (Det blir som en svart liten skorpa/plupp på bölden några dar innan den öppnas oftast)
Jag har varit hos veterinär med en "abcess" en gång, just för att den inte öppnade sig trots svart skorpa under flera veckor. Dom stack en kanyl i den för att se om något fanns där inne, men dom fick inte ut något, det visade sig alltså vara en tumör.
Okej… Men om det skulle röra sig om något inne i munnen, finns det något man kan göra då? Hon är ju bara ett och ett halvt år så jag vill ju göra allt jag kan för att få ha henne kvar. Jag ska till Gunnar Welin i Töreboda, och jag vet att han har opererat råttor förr.
Hur gör veterinärerna för att fastställa vad det är? Röntgar de? Eller gör de som du skrev att de sticker in en kanyl för att se vad som finns i den? Vad ska jag be honom göra? Kan han utan sövning se om det är någon utav kindtänderna som orsakat denna knöl?

Om det skulle vara någonting inne i munnen som är problemet så beror det helt på hur det ser ut och vad som är problemet om det går att rädda eller ej. Just i ansikte har jag ingen direkt erfarenhet av varken abcess eller tumör, men som sagt har det under det senaste 1-2 åren varit en ganska stor våg av tumörer vid käken.
Det enklaste och effektivaste sättet för att avgöra vad det är för typ av knöl är nog just via kanyl. Kommer det ut var är det abcess, annars inte.
Vet även att det finns fall där talgkörtlar svullnat upp och blivit ungefär som en stor finne, så det är som sagt jättesvårt att säga vad det är såhär över nätet.
Med tanke på förkylningen tror jag fortfarande mest på inflammation/abcess.
abcess vad är de??
Som jag fattar eller något så är de någon slags fettblöld?
För jag har en råtta som har en knöl vid ljumsken som i dagarna gått sönder så om man trycker lätt på den så kommer de ut typ fett/var. Hon gillar inte när försöker trycka lite men jag gör rent vid hålet varje dag. Nu har jag lite funderingar på om hennes stora knöl i magen är en fett knöl med för den är inte sten hård mer lite mjuk. Ska till veterinär med henne, men tänkte fråga vad abcess är så man kan vara lite förberädd på frågor när man väl kommer till vet

#6, abcess är en varböld som uppstår vid inflammation. Dom brukar vara ganska hårda då dom oftast är sprängfyllda med var. Tumörer kan ha lite olika konsistens, allt från mjuka och degiga till hårda och fasta.
Det bästa är om du försöker göra rent innanför öppningen också, använd sån där plastspruta (går att få på apoteket) eller en pipett och spruta in koksalt i hålrummet och skölj rent så gott det går.
Okej, tack så jättemycket för svar. Ska som sagt in i eftermiddag med lilla Mårten. Jag hoppas på det "bästa". Även om inflammation/abcess inte är speciellt kul så är det bättre än om det visar sig vara en tumör..
Önska mig lycka till! :)
Usch nu när jag skulle sätta ner Mårten i transportburen så upptäckte jag att hon har typ en gul flytning som kommer från vaginan. Det har hon inte haft förut. Det här känns inte bra :'(
Lycka till <3
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Lycka till!
Min första tanke var någon tandrelaterad böld, med tanke på att den sitter på kinden, du itne såg något sår och att hon inte ville äta.
Hoppas det lsöer sig :)
Nu har jag precis kommit hem och veterinären trodde att det rörde sig om någon infektion, så hon fick Convenia via en spruta i ryggen och denna antibiotika skulle vara långtidsverkande så den skulle motsvara en veckas medicinering. Om jag inte märker någon förbättring tills på måndag eller om hon blir sämre så skulle jag höra av mig.
Det med flytningen visste han inte vad det kunde vara, förmodligen en infektion där med, så förhoppningsvis så tar antibiotikan det med.
Hon hade jätteont när han undersökte henne, och så ville han titta på tänderna och tyckte att de i underkäken var långa så han ville klippa dem. Så han lyckades med det efter många om och men, och hon skrek så mycket bara för han var tvungen att ta i det här infekterade i kinden. Usch jag tyckte så synd om henne. Sen riktigt hon slängde sig upp på min axel och vägrade gå ner förrän nu när vi kom hem. Dvs. efter 2 och en halv timme (!). Så hon var nog rätt skärrad av den där veterinären…
Men nu håller jag tummarna för att hon ska bli bra och ska försöka hjälpa henne att tvätta sig nu med en gång tänkte jag.
Tack så mycket allihopa :)
Ojoj, lät jobbigt det! :(
Hoppas ho tillfrisknar snabbt och slipper ha ont :)
Det hoppas jag med! :)
Återkommer med info när hennes tillstånd ändras.
Good news!
Antibiotikan verkar ha hjälpt. Det ser mycket bättre ut, flytningen är borta och svullnaden har gått ner avsevärt. Hon verkar piggare än vad hon gjorde innan så det känns som att det här nog kommer gå bra.
Tack så jätemycket för stöd och svar! :)
råttflickorna här hemma skickar grattis :)
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3

Härligt att höra! :)
Tack! :D