Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2918 ggr
Jagelskarfala
0

Bur-underlag

Jag har jättemycket problem med vad jag ska ha för underlag i buren. Jag har haft papperspellets innan, men eftersom jag har väldigt många råttor luktar det grymt mycket och det är inte särskilt ekonomiskt heller. För tillfället har jag bara vanliga tidningar, men det luktar i princip tio minuter efter att man sanerat hela buren. Mina föräldrar tycker att jag ska ha kattsand, men kan ju inte tänka mig att det är särskilt nyttigt för dem att ha det? Vad har ni för att det inte ska lukta så mycket?

[lucke]
0

Dammigt och hårt med kattsand…

Strimlat papper över pelletsen?

Jagelskarfala
0

Ja det var det jag tänkte! (:

Nja, jag vet inte om det hjälper direkt. Eftersom jag har så många råttor och pappret inte direkt suger åt sig (som till exempel kattsand gör) så hjälper det inte, och då får jag byta varje dag, det blir alldeles för dyrt :/

MangoMelon
0

Alflis skulle jag rekommendera. Och så får man städa tillräckligt ofta..

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

[lucke]
0

Städar en gång i veckan, men mina är duktiga på toan iof… Hur många råttor har du?

Jagelskarfala
0

Ja att städa varje dag är inte problemet, det är kostnaderna på underlaget som är det jobbiga, har jag papperspellets så tar de påsarna jag köper slut efter 5 dagar, och påsarna kostar 170 kronor… Det blir ganska mycket pengar! Men då ska jag prova alflis (:

Jagelskarfala
0

Mina råttor väljer ut ett hörn i buren alltid, jag får väl prova att ställa in en toalett där men jag har haft det förut, och dem sover bara i den :( Jag har 12 stycken råttor… 8 stycken i en bur och 4 i den andra.

klick
0

Stlströt är BILLIGT och jag behöver bara byta ut det en gång i veckan.
100Liter för 49 kr.

Jagelskarfala
0

Stlströ vad är det för något?

Dramatik
0

Stl-strö är rivet wellpapp. Säljs på granngården och en bal räcker förvånansvärt länge:)

[lucke]
0

#6 Många hus/korgar/sovställen i buren, så skippar de nog toan som sovställe…

MangoMelon
0

Och när man har många råttor får man bara finna sig i det att det blir dyrare med skötsel o mat. Jag har tex för tillfället 34 vuxna djur och en kull på 12 ungar, och det går normalt åt ca 150 liter bottenmaterial, och åtminstone en stor säck hästmüsli (20kg) som grund på en månad.

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

EmmaWq
0

Visste inte riktigt vart jag skulle posta denna, men kanske kan få ett vettigt svar här ändå :-) Är det här ett bra hyllplan att använda och måste jag då täcka planet med något (typ en tidning eller något) för att undvika bumblefoot (tror jag det heter)?

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=19916&prodid=5128&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D19916

[FukkingTubbie]
0

Tidningspapper luktar för jävligt och måste bytas hur ofta som helst, isch.

Strimlat tidningspapper är lika illa - fast jobbigare x)

Provade kattsand en gång (var hemma hos moder,  hade inget annat och kunde inte dra till affären) och dte luktade rent ut sagt förjävligt! Kan inte tänka mig att det är särskilt bra heller, hårt och dammigt somsagt.

Toa-lätt funkar bäst för mig, även om jag tänker försöka mig på stl som många andra nämt :)

Dramatik
0

#12 Sådana hyllor kan du ha som de är. Jag tycker de är jättebra:)

EmmaWq
0

Okidoki, vad bra ^^ Tänkte även höra vad som tycks är bäst; stl-strö eller alspån? Tänkte nämligen köpa alspån idag, pga av reseavståndet till granngården, men tänkte till framtiden :-)

Jagelskarfala
0

Det är inte jättelätt att köpa det absolut dyraste bottenmaterialet när jag lägger ner flera tusen kronor på veterinärkostnader, jag ville bara ha hjälp att hitta ett bra underlag som räcker längre för att jag inte ska behöva byta själva påsen hela tiden. Att byta i buren ofta är ju inga problem, jag ville bara veta om det finns någon möjlighet att hitta något som räcker längre än papperspellets, eftersom det skulle vara till stor hjälp då jag vill kunna lägga resten av mina pengar på att få mina små råttor friska.

Kattsand låter ännu värre. det tyckte jag också lät väldigt konstigt. Råttor ska ju inte ha underlag som dammar, och eftersom min äldsta råtta har svår mycoplasma så vågar jag inte prova vad som helst. Jag läste på svenska råttsällskapet att man kunde ha kutterspån i buren, men då började han rossla som tusan eftersom just det spånet dammade, och jag fick ta bort det direkt. Så kan inte tänka mig att kattsand skulle vara bra för dem.

EmmaWq
0

Hm, det börjar lukta i min bur väldigt fort också! Jag gör rent till min grabbar (och då har jag ändå bara två än så länge..) typ 3-4 gånger i veckan, för det börjar lukta supersnabbt! Just nu har jag tidningar i botten utplacerade, sedan ett tunnare lager alspån över. Har även en toalåda, som killarna verka måttligt förtjusta i… Det verkar tydligen vara mycket roligare att kissa på inredningen i buren :P Några förslag på att få det lukta lite mindre snabbt??