råttor som badar
Jag hittade en jättesöt video på youtube där en ägare har skaffat råttorna en liten pool som dom kan simma och hämta mat ifrån. http://www.youtube.com/watch?v=-Xn6EPczy3c&feature=related
Vissa har kommenterat att det inte är hälsosamt för råttor att bada, till exempel att dem får ner vatten i lungorna m.m.
Hur är det med detta? Dom ser ju ut att stortrivas i det dom gör. och vad jag vet så är det flera som brukar slänga i ärtor i små skålar och låta råttorna fiska upp dem? då får dem ju antagligen ner huvudet under vatten då också.
Lite nyfiken då jag snart ska skaffa råttor och blev väldigt sugen på att testa så som hon gör på videon =)
Sen såg jag att hon hade ett hjul som dom sprang i i bakgrunden och det är ju mindre bra..
Hoppas på svar!
Puttt
ingen som vet?
Det där är inte sant, det är lika farligt för dig att bada som råttorna. Så länge dom tycker om att bada så låt dom bada…
Great! Då ska jag köpa en liten badbalja å testa det sen när jag fått hem dom =)
Råttor lever ju ofta i närhet till vatten i det fria.. Allt från åar till kloaker. Man ska självklart vara försiktig när man badar råttor, men får dom leka själv, om dom vill, är det nog ingen fara.
Torka dem noga bara
Ja jag tänkte inte tvinga dom att bada. bara om dom själva vill det =)
och ja jag kommer torka dom så noga så :D

De är ganska duktiga på att torka av sig själva också, se hellre till att de inte är blöta i ett kallt eller dragit rum :) (vilket du säkerligen tänker på :) ) Ett tips på hur du kan gå tillväga. Det gäller att "skynda långsamt". Många råttor ogillar när man tvångsbadar dem, men om det finns ett vinstintresse (mat/nyfikenhet) så är det många råttor som badar utan tvång.
Ja jag har tänkt att locka dem med mat för det blir nog lättast att lära dom gilla de då. om dom nu inte gillar att simma lite ändå =)
Tänk bara på att råttor med dumboöron kan få vatten i öronen när de simmar.
Fast dom flesta lär ju få vatten i öronen när dem dyker ner efter mat. det var ju det det hela handlade om =)