Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1317 ggr
idisen95
0

Tumör?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla på RIF, min råtta sessan på 2,5 år och 15 dagar  har en knöl på ena sidan några centimeter bakon frambenet… Jag är jätterädd att det är en tumör den är rund och sitter inte under en bröstvårta utan lite bakom så det verkar itne va nått med den:S Hon är ganska hängig och så men tror ni det är nått annat än en tumör? typ en jag har glömt bort vad det heter men nått är det :S

Tack för hjälpen på förhand!

Terato
0

Det kan vara en tumör, råttornas mjölkproduktionsorgan är väldigt utbrett så en tumör på ryggen kan till och med vara en juvertumör. Det behöver alltså absolut inte sitta intill en bröstvårta.

Men när du säger att den sitter intill frambenet så tänker jag att det även kan vara en uppsvälld lymfkörtel. De sitter intill framben, bakben och under hakan. Om de är påslagna(uppsvällda) brukar det tyda på bakterie/virusinfektion. De blir stora som ärtor ungefär.

Tumörer kan man operera bort. Men en så gammal råtta är det kanske dumt att operera.

Infektioner kan man medicinera och iaf dra ner bakterienivåerna.

Avvakta och se hur hon mår i övrigt. Blir hon rosslig och visar andra förkylningssymptom handlar det ju om en infektion och då behöver hon medicinering. Kan även vara både och såklart eftersom det ena gärna der det andra. Mycoplasma kan t.ex. börja spöka när immunförsvaret blir nedsatt(t.ex. vid hög ålder). Så det behöver inte vara några nya infektioner.

Är det en tumör kommer den att växa. Man brukar låta råttorna få leva med sina tumörer så länge de mår bra eller tills tumörerna börjar bli i vägen eller för stora. Men det är lite svårt att avgöra när det är dags att låta råttan somna in.

Det är väldigt vanligt att råtthonor får tumörer på ålderns höst dock, så det vore inte jättekonstigt om det är det hon har fått.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

idisen95
0

Nu känner jag en till på andra sidan :O

den är mindre men den första är typ som en ärta och den sitter två centimeter bakom benet så jag tror inte det är nått med lymfkörteln… Det är inte uppsvällt bara en liten kula.

(hon hade ungar när hon var liten så hon är mindre än vad hon borde vara och hon har lite hud som hänger löst eller vad man ska sägaObestämd)

Hur stor måte den vara för att vara ivägen?

Terato
0

När lymfarna är påslagna känns det som små kulor.. Så jag skulle fortfarande inte utesluta det.

Ptja.. Till att börja med får du försöka läsa av henne, om hon ser ut att ha ont. Uppburrad päls, trötthet, att hon inte orkar röra sig så mkt t.ex. eller att hon flåsar. En flåsande råtta har mkt ont och då har det egentligen redan gått för långt. Tumörer kan bli som tennisbollar på råttor. Men så länge ska man inte vänta. Sen kan de ha jätteont fast det nite gått långt heller. Det beror lite på var de sitter osv.

Jag väntade på tok för länge med min hona som fick fruktansvärda tumörer. Det är svårt när man är med om det första gången. Nu vet jag bättre. Du kan ju hålla oss uppdaterade här kanske och visa med bilder hur det utvecklas.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

idisen95
0

Har hittat svå som inte kan vara lymfkörtlar en på ena sidan mellan huvudet och kroppen och en brevid ena bakbenet hon är trött men hon har vart trött ganska länge…