Hackar tänder???
Jag har 2 råttor, när man myser med dom, tex när dom ligger i famnen så "hackar dom tänder", ja vet inte vad de betyder, någon här som vet? Asså hackar dom tänder eller gör dom något annat??
Tacksam för svar :)
knastrar^^ dom myser och tycker att det e skönt^^
Om jag inte minns fel så gör råttor även det när dem är extremt stressade och har väldigt ont. Men det märker man, jag är säker på att dina knastrar för dem trivs :)
Haha :') Vad gulligt , Tack :')
#2 Okej :) dom verkar inte särskilt stressade eller ha ont i alla fall :)
Knastrar gör råttor oftast för de tycker det är mys och mår bra, ungefär som katter spinner.
Ofast gör de så för att slippa ned tänderna när de gör det även - om jag minns rätt nu.
Likaså kan en råtta knastra tänder när de är arga har jag hört men aldrig råkat ut för detta.
Ett annat fenomen jag lika gärna kan nämna är att "ploppa med ögonen". Råttor kan göra det när de mår redigt gott. Då ploppar de med ögonen. Alltså ögonen darrar/hoppar lite eller vad man kan säga. Låter obehagligt men de låter värre än det ser ut. Tycker mest det ser lite roligt ut jag och gulligt samtidigt.
Nämner det för det låter som om du har mys råttor och då kan det ske att det händer. Så vet du det med! :D
Det där med ploppandet av ögon har en av mina råttor gjort, När jag kommer och väcker henne med kel. Blev skit orolig att något hänt för det såg hemskt ut. men sen slutade hon och fortsatte som vanligt.

#5 #6 Ja, det ser för helfestligt ut när de ploppar. :D Men man blir SÅÅÅÅ varm i hjärtat när det händer första gången. En råtta i famnen som knastrar och ploppar, då är livet inte alldeles illa. =)
#5 :) de visste jag (de där med att ploppa med ögonen) de gör dom också ibland :)

De kan också göra det om de mår riktigt dåligt va??