Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1301 ggr
EmmaWq
0

Vanlig råttallergi??

Är råttallergi något vanligt? Har själv haft både lättare och svårare allergier mot katt, hund, kanin och häst etc som liten, men har under senare år både haft hamster, kanin och har vistats ganska mycket i stall utan problem. Är detta riskfyllt? Har aldrig känt av hamstrar eller så (om det är likt på något sätt..) Och tänkte dessutom skaffa två honor, vilket jag har hört är mindre allergiframkallande?? Obestämd

Mitchika
0

Jag är allergisk mot häst, kanin, katt, hö och pollen, men jag har haft marsvin, möss och hamster utan att känna någon allergi alls. Dock så fick jag astma ett tag efter att jag skaffade mig mina råttor, men det är åtminstone behandlingsbart.

I det stora hela klarar jag av mina råttor utan problem (alla fyra är hanar), men jag kan få kliande utslag av deras klor om jag inte håller dom klippta. Min allergi har också blivit bättre när jag blivit äldre och därmed har jag inte gett upp hoppet om att kunna skaffa katt en dag.

Det är nog ganska riskfyllt, skulle jag säga. Särskilt när man redan är allergiker. Det bästa vore om du kunde umgås med andras råttor först och se hur du reagerar. En bekant till mig kan inte ens röra vid råttor utan att få utslag, så det är väldigt varierande.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot

pebb
0

Jag har haft råttor hemma konstant i 10 år, för 6 mån sedan började jag jobba med råttor och möss och blev allergisk.. Så det är nog ganska stor risk för dig som redan är allergisk. Vad jag har hört så är råttor väldigt allergiframkallande. Jag håller med #1, se om du kan testa med någon annans råttor, både hemma hos dem och även om du skulle kunna låna hem några på prov.

dorkey
0

Gå in på en djuraffär, fråga om du får hålla i en råtta och dra ett djupt andetag i råttans päls. Då lär du känna om du är allergisk eller inte. Flört

pebb
0

Det är dock inte alltid det är pälsen man är allergisk mot, kan även vara urinen!

dorkey
0

Dra ett djupt andetag i buren då? ;)

[lucke]
0

Jag är allergisk mot så gott som alla djur, men tål mina råttor (honor). Dock kan jag känna av lite allergi när jag städar buren. Tydligen är det urin, saliv och hudflagor (inte just päls) som man känner av, vilket kanske förklarar att jag är allergisk mot både nakenmarsvin och katter, trots att de saknar päls.

zyrsan
0

Du kan vara allergisk mot päls, urin, hudavlagringar samt burmaterial.

Det beror också på om det är en respiratorisk allergi (lungorna) eller kontaktallergi. Själv kan jag få utslag om en råtta råkat riva mig och inte har toppstädad bur (=urinrester på fossingar/klor)

Det går att göra blodprovsanalys samt pricktest på många vårdcentraler, då får du svart på vitt om det är i en sådan omfattning att du borde undvika dem som husdjur.

Lycka till