Rått-toa
Hej jag har fått min första 2 råttor. Kroppen på båda är ca 14-15cm långa från nos till rumpa. Hur gamla skulle dom kunna vara ?, är första frågan. Sedan har jag inte någon toalett till dom men ska jag ha det? Dom bajsar öveerallt i buren, t.o.m vid matskålen. Om jag köper en sån där plasttoalett dom har i djuraffärer , går dom automatiskt dit då? eller ska man göra som med katter?, lyfta dom dit så fort man ser dom bajsar eller kissar? Buren är 50cm lång ,30cm djup och 70 cm hög. i ena hörnet har dom ett hus jämte det matskålen sedan halva buren är tom. Jag vill ju att dom har sin "toa" i den delen. Hur gör jag? En tredje fråga är om jag ska fortsätta ha en tidning i botten? Dom vill gärna riva upp den så det blir en förhöjning och bottenmaterilet (alflis) hamnar under tidningen. Jag vet att buren är lite liten på botten för 2 råttor men dom har ju utrymme på höjden. Men är det pga det som dom bajsar och antagligen kissar överallt. Även inne i huset finns bajs ibland. Jag har bara haft dom i ett dygn så det kanske kan vara att dom är nervösa. Jag (pappa i huset) gjorde misstaget att introducera dom för resten av familjen och kompisar direkt dom kom så det var lite mycket för dom antar jag. Fast det var innan jag läste om dom här på detta fina forumet. Men snälla hjälp en nybörjare med mina första frågor för det blir fler :)
MVH Anders (pappa till Hugo och Låtta ,2 rått-tjejer)
Sätt in en toa direkt, du kan använda en skål med låga kanter eller klippa till ett GB Big Pack tills du skaffat en riktig toa. Bra om en kant är lägre så det är lätt att klättra i den, och kanten på motsatta sidan högre - då de ofta lyfter på rumpan och kissar i hörn.
Tidningspapper går bra som burbottenmaterial, men använd alfliset eller ToaLätt i toan. Städa hela buren, men lägg lite korvar i toan. Ofta fattar de själva om man fortsätter flytta bajset till toan ett tag, ibland fattar de direkt eftersom råttor ändå föredrar att ha en separat toa för främst bajs. Kiss får man tyvärr stå ut med även där de sover, så byt ut hängmattor minst en gång i veckan.