Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1570 ggr
EternalWinter
0

Knöl.......

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte en knöl på en av mina råttor…sitter typ vid frambenet…är väldigt liten…kan flyttas runt..hon äter och dricker och verkar inte vara förändrad i tempramentet..

Blir ett veterinär besök..

Men det låter väl som en tumör?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Thirre
0

det låter som en juvertumör ja, och det behövs undersökas av en veterinär för att avgöra vad man skall göra. Det bästa är att operera bort dem så tidigt som möjligt när de är så små som möjligt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

EternalWinter
0

#1 Vet inte om det är som med hamstrar..men då är det ju farligt att söva dom..och chansen att dom återkommer är stor?

Naturligtvis vill jag hennes bästa och försöka hjälpa henne men samtidigt vill jag inte orsaka lidande :(

minflock
0

Det skapades ett inlägg om tumörer för ett tag sedan. Där visas bilder och text om tumörer på råtta. Läs den gärna om du känner dig osäker på operation.

Inlägget finns att läsa här

Det är svårt att skriva att "jag tycker si eller så" när man inte vet hela din situation eller hur din råtta är, men generellt skulle jag rekomendera operation. Jag har bra erfarenheter av det!

Hoppas att det löser sig för dig och din råtta.

EternalWinter
0

#3 Tack så mycket, ska läsa det.

Jag hoppas att operation är ett val som veterinären rekommenderar.

Dramatik
0

#2  Visst är riskerna med narkos större för smådjur, men faktiskt så är det inte så stor risk att en råtta som är frisk i övrigt faktiskt dör.

Och som min veterinär sa, råttor lever oftast inte tillräckligt länge för att juvertumörer ska hinna komma tillbaka:)

Hur gammal är din råtta?

EternalWinter
0

#5 Det var skönt att höra i alla fall, det va någon som sa att det va fördelen med fd skadedjur :P

Hon är 1 år och 3 månader frisk i övrigt.. hennes mamma bar dock på megacolon..men jag vet inte om de spelar någon roll?Obestämd

Ska till veterinären imorgon vid klockan 11…sjukt nervös..jag hatar att gå dit :(

Dramatik
0

Att mamman bar på megacolon spelar ingen roll i frågan om en tumör. Att mamman sen inte borde avlas på om man visste att hon var megacolon-bärare, ja det är en annan fråga.

Är hon bara 1 år och 3 månader så tycker jag absolut att du ska överväga en operation. Risken är annars att tumören växer sig för stor och är i vägen för råttan. Då måste man tyvärr kanske avliva en i övrigt frisk råtta bara för att man inte lät operera bort tumören från början.

Jag lät en tumör vara en gång, och tro mig det är inget jag skulle vilja göra om eftersom jag fick avliva en frisk råtta. Det var otroligt jobbigt.

Sen kan tumörer på råttor bli otroligt stora, och det tycker jag inte att någon råtta ska behöva utsättas för.

EternalWinter
0

#7 Köpte dom från en uppfödare som la ner strax efter..vet inte riktigt..men hon talade i alla fall om för mig att deras mor bar på megacolon..

Om det går att rädda henne från för tidig avliving pga av tumör så vill jag absolut låta operera bort den. Jag vill aboslut inte se tumören växa på henne..det skulle jag inte klara av..

Allt för att hon ska må bra :(

EternalWinter
0

va hos veterinären idag..dock gick det rent åt helvete…veterinären kollade på henne..och hittade 4 olika knölar…jag hade bara hittat 1..så en operation är uteslutet efter som det finns så många…min lilla älskling kan ha 1 vecka kvar..eller 1 år..det kan dom inte säga… än så länge mår hon bra..äter och är pigg..knölarna är nuvarande mindre än ärtor och är inte synliga för ögat….

Dramatik
0

Usch vad tråkigt:( Då får du ge henne ett bra liv nu den sista tiden och så får du ta bort henne innan knölarna blir för besvärliga för henne.

EternalWinter
0

#10 Ja, ska försöka få ihop en riktig dröm bur till henne/dom nu…den ska bli så fin..hon ska bo kunligt den sista tiden hon har.. :(