Pratkvarn?
Min råtta Dryad har börjat med något som ingen av mina andra råttor gör. Nämligen småprata! Han gör det oftast efter att jag har kliat honom på ryggen en stund, men det fortsätter han sedan med när han vandrar iväg över soffan.
Det låter nästan lite som ett marsvins… hur ska man beskriva det… grockande (?) läten. Pip och liknande ljud har alla gett ifrån sig någon gång, men dessa läten har bara Dryad gjort. Dom är jättesöta, men… som fortfarande relativt ny råttägare blir jag alltid nyfiken när mina råttor gör något nytt.
Vet någon vad lätena betyder eller varför Dryad bara börjat prata/låta såhär?
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Låter som om han är förkyld, råttor ska inte låta eller prata. Så det du hör kan vara rossel om du har otur, för det kan bli svårt att bli av med. Det finns en massa huskurer man kan ta till för att lindra det men ibland krävs veterinärbesök som skriver ut vad-det-då-är-dom-använder.
går dom alldeles för länge med det kan mycoplasma och/eller lunginflammation utvecklas och det är inte bra. Mycoplasma är som en kronisk förkylning. Man kan söka det på youtube så får man förea hur det låter så kan du jämföra.
Sen kan du ta dig ett par minuter och kolla igenom kategori 3 i listan till vänster, där kan du hitta massor med tips på kurer, mat och andra grejer man kan göra för att lindra besvären 
Kanon! Tack så mycket för svaret, jag misstänkte att det var något sådant men ville vara optimistisk. Jag har en råttkunnig veterinär nära, ska se om jag kan få tag i henne och få lite hjälp.
Kollade på YouTube på mycoplasma, men det låter inte så illa. Jag tror på vanlig förkylning, som du säger. Han är ganska snorig om nosen. Ska jag sätta honom i sjukbur?
Ringer veterinären omgående, hoppas hon är inne och jobbar idag…
Pratade med veterinären, har fått tid imorgon klockan 3. Veterinären tyckte jag skulle sätta Dryad i en sjukbur om det var möjligt, såvida det inte skapar osämja sedan när han kommer tillbaka.
Ärligt talat vet jag inte vad jag borde göra. Pablo, Chanks och Rosco visar inga tecken på någon förkylning eller rossel än, men veterinären trodde att det nog bara är en tidsfråga innan det bryter ut hos dom med. Vad ska jag göra?
Jag tror inte att man brukar isolera vanliga förkylningsfall, men är du osäker så gör det ändå, jag tror inte att det kommer bli några problem med att återintroducera honom i flocken sen, han kommer ju inte att sitta mer än några dagar tills den eventuella smittoperioden är över 
JAG ÄR SÅ LÄTTAD!!! (Ursäkta Caps)
Jag tog med Dryad till veterinären vid tretiden för att kolla upp hans lungor och se om det var förkylning eller något annat. Veterinären (som jag känner sen många år och som alltid hjälpt mig med mina gnagare) lyssnade på hans lungor, klämde på magen, kollade vikten och undersökte honom noga.
Hon hittade ingenting! Lungorna lät jättefina, inget snor runt nosen längre, han hade inga knölar utan var mjuk och fin i magen och var stark som en oxe. Hon kunde inte hålla honom stilla, han skulle upp och klättra på henne och undersöka allting hela tiden. Han var ett litet kvicksilver!
Så enligt veterinären är Dryad en ung, frisk råtthane på fem månader med fint hull (vägde 370 gram) och mycket energi. Vad det gällde ljuden han gör ifrån sig titt som tätt så kunde hon inte säga någonting. Hna gav inte ifrån sig ett ljud där, så hon hade inget att lyssna på annat än lungorna, som var jättefina.
Personligen trodde veterinären att han bara småpratade lite. Som sagt, det är jättesöta läten (påminner om marsvin) och jag undrar om det kan bero på att Dryad verkar se lite dåligt. Det är inte allvarligt, men han verkar ha lite problem med perspektiv ibland, plus att han inte alltid ser när luckan till buren är öppen eller stängd, hehe…
Är det någon som misstänker vad det kan vara Dryad gör? Pratar eller är det något annat?