Efter 12 år
Så verkar det som om även jag ger upp snart.
Det är tråkigt att det skall behöva gå så långt. Djur skall ju vara kul.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Uppfödning eller att ha råttor över huvud taget?
Antar att det har lite med ditt inlägg i tråden om svenska uppfödare. Om det är någon som helst tröst så är det alltid en massa skitsnack på webbforum. Om det inte är för att du är trött på råttorna så kanske du ska överväga att lägga ner webbforum ist…
Nej..det får du inte göra! Du och dina djur du föder upp behövs för råttsverige! Vore verkligen trist om du med försvann. Men kan hålla med att djur ska vara roligt att hålla på med, men dalgångar kommer alltid, men det är bara att bita ihop o kämpa vidare, du är inte ensam vettu!
Gör det som du tycker är kul. Då är man gladast. Det är det viktigaste.

#1 ursäkta, men va?!
människan är ypperligt lagd för att skapa skitsnack osv. med tanke på den egoistiska läggningen vi har. Jag har ändock funnits med ett tag och vet vad man skall lyssna på eller inte. Jag har inte heller varit speciellt aktiv på forum sedan april, om inte det har märkts.
#2 Tack silverorm. Är skönt att höra att man gör något gott ibland..
Kan förtydliga att jag inte har fått höra något speciellt om min uppfödning mer än positivt. Tar ju inte heller speciellt många kullar vilket iof även kan göra att man blir på något sätt distanserad, om man skall prata vad negativt det kan föra med sig. Jag vet vad jag har sagt om andra människor, vilket inte är speciellt negativa sådana och jag har rent mjöl i påsen.
Det är mest synd om andra om de inte orkar bry sig att lära känna mig och mina djur.
Fast man blir väldigt trött på allt ibland. I alla fall när "oskyldiga" drabbas.
Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..
Jag tycker sånthär är jättesynd..
Att skitsnack, egoistiska handlingar och annat skit ska göra så att riktiga ädelstenar, människor som brinner för djuren och älskar det de gör, slutar.. Först Mia, nu du. Jag har personligen inga råttor av dig, men du har kommit med många kloka råd i mina trådar (och många andras också), dina råttor är en fröjd att titta på och jag har aldrig hört ett ont ord om dig.
Jag har alltid sett dig som en utav de få som står utanför all den skiten som finns i råttvärlden, men tydligen så har den nått även dig, och det är verkligen ledsamt..
Min personliga åsikt är att detta suger! De få personer man ser upp till, som man respekterar och verkligen tycker om, ja de ska försvinna för att de resterande gamarna sliter dem i stycken. Det bevisas bara mer och mer vad srs går ut på egentligen, en bestämmer och har väldet över alla andra, de som vågar gå emot, ja de blir slitna i bitar och utkastade.
Många kramar till dig Thirre!
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

#5 åh vad rar du är. nu sitter jag med blanka ögon och det är inget vanligt beteende hos mig, framförallt inte att jag erkänner det.
Men det är ju sådant här alla behöver höra istället för allt det negativa. Att det skall vara så svårt att säga positiva saker istället för negativa. Att ge komplimanger kostar inget, snarare att man kan känna sig bättre till mods efteråt. Testa vetja!
Jag anser mig fortfarande inte vara en som deltar i "skiten" i råttvärlden och har som sagt inte fått höra något negativt om just min uppfödning. Mig som person, det kan jag förstå om folk kan snappa upp och pika på om de känner för att prata illa. Jag är en ganska stark person med egna åsikter vilka jag inte döljer. Sådana människor blir lätt offer. Återigen, det är andra människors förlust om de inte lär känna mig för jag kan vara en jäkligt bra vän och bollplank.
Det jag har tröttnat på är just skitsnack. Sedan är väll inte alla djur i toppslag här hemma vilket gör att man blir nedstämd och sänkt ytterligare. Något som också är irriterande är människor som använder allt för starka superlativ utan att tänka på det. Ord som hatar, svär ofta osv. Det kan göra att ting förvärras.
(ärsch, ingen ide att börja med att förklara samtalsmetodik och konflikthantering. fast, egentligen skulle det skrivas något om det så kanske folk börjar bete sig bättre.. ;)

Jag är också trött på alla konflikter inom råttvärlden. Orkar inte ens utveckla det..
Älskar mina stora små vänner..

Jag fick mig en ljusglimt i lördags vilket var underbart. Stora pet var en av de trevligaste, roligaste och mest lärorika utställningar jag har varit på. Terato var underbar när hon hjälpte mig att ställa ut mina djur då jag skulle sitta sekreterare och elev åt Saija. Hon gjorde ett ypperligt jobb då det resulterade i många vinster. Att träffa dig, Terato, var också väldigt trevligt. (Inte för att jag trodde att vi inte skulle komma överens med tanke på all konversation över internet som vi haft, och bra sådan.)
Jag var på bra humör hela dagen och var så tacksam över mycket, jag tror att mitt leende smittade sig över på andra för jag fick många leenden tillbaka av till synes glada människor. Jag var framförallt tacksam över att jag kunde sekretera trots alla sjukdomar som finns i bakgrunden.
Jag har nog aldrig varit med om en så hård domare i standard som Saija men attans vad lärorikt det var. Hon var en mycket bra lärare då hon sade mycket om djuren, färgerna och teckningarna fast hon inte visste att jag satt som elev. Det var även intressant att se skillnaden, få höra skillnaden, mellan Sverige och Finland gällande standard. Jag fick det även bekräftat vad jag har trott tidigare, att det handlar betydligt mycket mer om snygga råttor i Finland än trevliga som vi avlar mest på här i Sverige. Petclass är inte lika stort, helt enkelt.. Dock vill jag notera att detta är eget antagande och inget vi diskuterade.
De finska domarna är hårda även i petclass. Vilket iof är bra då det får mig att inte känna mig allt för sträng i mina bedömningar. De är faktiskt hårdare än jag i en hel del, i alla fall Sari. Jag tror att det var tionde stora pet jag var på så jag har dock lärt mig genom åren.. ;)
Och så måste jag bara få skryta lite med resultaten. Och återigen, tack Terato för att du hjälpte mig då du gjorde det möjligt för mig att få den lyckade dag som det blev. Jag hade inga förhoppningar på mina råttor och därför blev rosetterna desto "större" i mina ögon. Jag åkte dit för att medverka på en utställning då jag har varit "utanför" råttvärlden några månader, träffa människor och djur, och få en signatur på min domarutbildning.
Granathens Geranium Tuberosum (ci 4m 3v) blev juniorhane 1:a hos Tina och juniorhane 3:a hos Astrid. Granathens Chionodoxa Forbesii (s/ba 4m 3v) blev juniorhane 1:a hos Astrid och A hos Tina. Han fick 1:a kvalité, 2:a pris och certifikat i standard. Brisby´s Jag minns inte (ag 5m 4v) fick två A-pris och ett HP av Tellu. Granathens Enchantment (cc ag 9m 2v) blev seniorhona 2:a hos Sari och HP av Tellu. Den enda som inte vann något var Granathens Dick Wilden då han saknar päls på nosen.. han blev diskad i två klasser av tre. Dock ingick han i ett annat pris, HP, som jag fick i uppfödarklass för "Excellent Pet Breeding" i petclass. Den "svaga" länken var just Dick då han fick AB av Tellu och de andra bra omdömen.
Tack alla för en bra dag! (och för att ni iaf försökte hålla intriger i shack..)
Orkade inte läsa hela texten sorry, men Saija är verkligen en jäkligt bra domare! Det finns inte många som dömmer lika strängt men bra som henne, och man ska verkligen känna sig nöjd om hon ger bra kritik på ens råttor.
Våra petdomare är också stränga, jag tycker det ger en speciell utmaning, då man vet om att domarna verkligen är stränga och bedömer det som ska bedömmas. Det är väl ett välkänt faktum att vi satsar mer på standardenligt utseende och ni mer på temperament? Tänk om man kunde kombinera dessa två faktorer, vilka drömråttor man skulle få!
Jag känner mig mer stolt efter en utställning om mina råttor blivit placerade av Saija, Tellu eller Sari än av några av våra andra domare. Man vet att ens råtta verkligen varit på topp om man klarar sig hos dom :)
Vad kul att du hade en kul dag och det kanske ger dig ork att kämpa vidare?
Stränga på ett bra sätt!. Gick jätte bra på denna fronten med. Glömt att klippa mina egna burmes ungars klor som drog genast ned. Men annars hade jag väldigt rena och fina råttor. Synd bara på finfellow som måste ha rivit sin tass på något under resan. Men ene finska domaren gav B andra gav A och tredje gav cert :-D. Sedan reise med sitt ena öga som strulat sedan han var slog i ryggen och var förlamad. Men han åkte mest med för att finnarna ville se honom.
Sorkis var bra stolt att numer ha fött upp en SpCh finfellow :-D.
Var en bra utställning och verkade finnas ovanligt många på plats att städa upp efter.
Helt okej utställning. Rätt skönt att det inte var så jätte mycket folk.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Saija dömde ju standard och då finns det inte samma frihet i egna tycken som i petclass men javisst, hon var hård och sågade många. Dock får man ha i åtanke att hon är van vid att döma standard i Finland och där verkar det inte som om man ställer djur som man inte är säker på är en 1:a kvalité. Hon upplyste mig även om att ni inte har 3:e kvalité i Finland utan att det då blir ett streck. Jag fick informera om att streck betyder diskvalifiering i Sverige vilket är något vi gör sällan och då på grund av sjukdom eller aggressivitet. Det blev många 2:a och 3:e kvaliteer utdelade..
Sari är hård och man kan inte läsa av bedömningarna hur hon kommer att placera dem. Dock verkar hon alltid ha tyckt om mina råttor då jag (de) har fått flera priser genom åren av henne. Tellu är snällare.. tror jag. Jag tycker om Tellu. Även Tina kan vara hård, är en av våra hårdaste domare i Sverige.
Tellu köpte en brorsa till de två som vann en del i lördags, hon och Sari kommer förmodat använda honom i avel. Tellu tyckte det var kul att träffa brorsorna.
Det var faktiskt en finsk råtta som vann den totala Bästa Pet! :)
Ja, jag önskar att alla får en sådan dag som jag fick i lördags. Att känna att livet är bra, att få höra att sina djur är bra och att man gör något gott. Att få träffa människor som har betydelse i sitt liv, om än bara för en kort stund. Och att människor kan lägga märke till detta för det är där jag tror att det brister en del för en del. Man är helt enkelt inte öppen för allt det positiva som faktiskt händer, man fortsätter att se i ett visst tunnelseende på grund av vana..
Ja, nu kanske det blir en kull här i sena hösten. Allt skall dock klaffa.
mitt tips är att skit i dem andra låt inte dem förstöra ditt intresse
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
#11 Du har så rätt, här ställer vi inte råttor i standard om vi inte är säkra på att de klarar sig. Jag har tex en agoutihane som jag ställde på senaste utställningen, han klarade sig inte för han hade en vit tass, det var Saija som var domare då.
Här får vi också ofta höra då vi köper ungar, att "denhär är värdelös, duger bara till pet" , eller så är den "mycket lovande utställningsmaterial" vilket då betyder att den råttan kommer klara sig i standard.
Vi har bara 1 och 2 i kvalitet. Ingen 3a, är råttan inte 1 eller 2 får man ett streck, som inte betyder diskvalifiering, utan att råttan hade ett "hylkäävä virhe" alltså ett färgfel som utesluter råttan från att placera sig. From 1.1.2009 får vi inte regga råttor om de inte fått L1 eller L2 (kvalitets) i standard. Detta är både bra och dåligt.. Det är bra på så vis att då kan man lättare se i stamtavlan, ju fler reggade råttor, desto renare färger o teckningar ligger det bakom. Det finns hemskt sällan gensoppor bakom de råttorna..
Aja, nu blev den offtopic hehe :)

Mitt tips är att inte lägga sig i konflikter. Man behöver inte ta ställning. Men man kan ändå lyssna och stötta de inblandade.
Ett ännu hetare tips är att inte ta saker som sägs personligt. Ena dagen är det en person som är i rampljuset, andra dagen en annan(att vara i rampljuset i råttvärlden är inget positivt, då har man gjort något dumt)
Många råttmänniskor har det faktiskt väldigt svårt, har jag lärt mig, på olika plan. Råttor är kanske en hobby som drar till sig såna människor. Klart det blir soppa när dessa personer ska mötas och samarbeta. Människor som i grunden är väldigt fina och duktiga(för råttfolk är ofta väldigt duktiga, är min erfarenhet)
En stor knippa ödmjukhet och lite lagom avstånd är mitt råd. Och att vi försöker låta bli att blåsa upp saker om man absolut inte måste. Sen behöver vi råttfolk bli mer professionella. Mindre stormiga och känslosamma. Hantera svårigheter som t.ex. misskötsel osv. med lite mer profession. Tänk om polisen skulle hålla på och fördöma brottslingar? Det gör man ju inte. Man bestraffar. Och det är väl lite mer åt det hållet jag skulle vilja att vi som är seriösa med vår djurhållning ska hantera problem, konflikter osv. som dyker upp. Det som händer istället är att människor sluter upp bakom varandra och att det bildas läger.
Alla råttmänniskor är så sablans rädda för att göra fel, för att få skit för att man engagerar sig för lite eller för att man gör något dåligt. Det leder till att man skyller på andra och så är karusellen igång.
SRS kan påverka en hel del som mittpunkt. Tyvärr är vi ju sjuka och skadade och har lite besvärliga liv, många av oss i föreningen just nu så man får ha överseende med det med. Vi är ju människor allihopa.
Men min djupa önskan är att vi en dag ska lära oss att ta hand om varann.
Älskar mina stora små vänner..
#14 me like
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.