Matte smittar?
Kan jag smitta mina råttor nu när jag är förkyld? Bör jag undvika att ta i dem eller är det lugnt så länge jag inte har dem uppe i ansiktet?
Hört att man kan smitta råttorna - men är inte alls säker?
Brukar dock vara lite extra nogranna med att hålla dem på avståd från annsiktet…
Nån som vet säkert hur det funkar? Sitter här och längtar efter att mysa med älsklingarna… I knät förstås
jag är inte helt 100.. men jag tror att förkylningar kan smitta mellan människa och råtta:S
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Men gummorna då… Använder handsprit och ska bara ha dem i knät en kortis isf…
jag har varit förkyld och gosat och pussat på råttorna.. dom har inte blivit smittade iaf.. sen vet ja inte hur det är med andra råttor.. men mina har klarat sig fint när jag vart förkyld :D
mina har också klarat sig även om matte va extra gos sugen just då :P
You know you're not the way you seem
You're not a puppet on a string
Maybe it's not too late
You could still feel the hand of fate
Just close your eyes and play the game <3
Vad bra- då ska jag mysa med em i knät iaf
Ja råttor kan bli smittade av våra förkylningar. Så ha dem inte i ansiktet och tänk på att tvätta händerna noga. Allt beror också på hur bra emunförsvar dina råttor har.
Min blogg: SweGizmo.se
Har dem inte nära ansiktet och spritar händerna ofta…

#9 tänk på att det kan smitta då du andas också, eller nyser och hostar. Men, korta mysstunder tror jag inte är någon fara alls :)
Japp… De får mysa mest med varandra istället.

Det beror säkert på vilket virus som ligger bakom förkylningen (finns ju massor av olika virus). Jag vet att vår schäfer hemma i tiderna, han och farsan fick alltid samma förkylningar medan vi andra fick andra sorts förkylningar. :) Så det beror nog helt på vilket slags immunförsvar man har och sådär. Vissa sorter kanske man har mera inbyggd resistans mot på något sätt. Jag vet inte alls. Detta är bara en slags educated guess.
Sen tycker jag förvissa inte att man ska behöva handsprita p.g.a. en förkylning. Om man inte nu inte har en väldigt svag råtta i sin flock då. Råttan SKA klara av lite "skit" som kommer flygande. Gör de inte de får man definitivt tänka om avelsmässigt. Men däremot behöver man ju inte hosta dem rakt i ansiktet!!! Det är väl ändå oförskämt på fler punkter. :P
jag brukar sova med mina råttor i sängen då jag är förkyld:D:D dem har överlevft^^ Å dem tycker det är roligt att matte e hemma å man frå vara ute från buren hella dagen å få extra uppmärksamhet=D så det är bara att pussa på=)
Enligt 1 veterinär jag varit hos är det en myt att man kan smitta sina råttor med förkylningar.
Så det beror helt på vem man frågar, finsn egentligen inget riktigt svar på den frågan då alla 'kunniga' säger olika
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det är lite från råtta till råtta också, vissa har bättre emunförsvar osv, men jag vet att mina bakteriastammar smittade mina råttor när jag hade (flera gånger dessutom). det så jag vet att det smittar, men som sagt, tror det beror på vlken bakteriestam man blivit smittad av också. Alla våra förkylningar smittar säkert inte råttorna.
Min blogg: SweGizmo.se

#13 Nu blev jag nyfiken, Hur vet du att det smittade och att det var samma? prov från SVA? :)
Men om det är så att människor kan smitta råttor, kan då råttor smitta människor? jag har aldrig varit med om det!

#15 Förkylning orsakar av virus, ofta varianter av rhinoviruset. Det är inte bakterieorsakat. Däremot kan man få följdsjukdomar som involverar bakterier. Så om råttorna blev smittade av bakterier - något som antibiotika biter på - då var det inte förkylning de blev smittade av.
Självklart blir man inte smittad varje gång man utsätts för andra människors förkylningsvirus- då skulle man ju vara sjuk för jämnan. Tidigare pojkvänner och jag har tex INTE smittat varandra…
Handsprit kanske ses som lite överdrivet, men jag är nog lite yrkesskadad vad gäller handhygien, då jag jobbar i vården…
Oj, sova med råttorna- då skulle säng med innehåll snabbt vara söndergnagd
19 nej jag lyckades på något viss lära dem att man inte får gnaga på saker utanför buren. =) nej det är så mysigt när man e sjuk å ha dem brevid sig=)
Skulle även vara rädd för att klämma dem- jag är rätt nojig när det gäller mina gummor
21 dem flyttar på sig..=) å tröttnar dem på mig så krypper dem ner i kläd lådan min xD

Jag vet inte hur vanligt det är med sjukdomar som smittar mellan människa och råtta men jag vet att risken finns, både virus och bakterier kan hoppa mellan. Även en del svampar och parasiter, såklart. Finns ju en del sjukdomar man varnar för att man kan få av vilda råttor, t.ex.
Alla djur kan smitta varann med sjukdomar, det är det som kallas zoonos(stavning?). Titta på svininfluensan t.ex.
Dessa mikroorganismer är ju "experter" på att anpassa sig och framgångsrika sorter smittar mellan fler arter än en. Men som sagt vet jag inte alls hur vanligt det är, vilka typer av bakterier och virus som hoppar mellan och hur närbesläktning påverkar det hela.
Men jag tror att merparten av våra sjukdomar är artspecifika och alltså bara smittar inom arten(människa till människa och råtta till råtta).
Men så vet jag också att det är relativt vanligt att sjukdomar och parasiter smittar mellan möss och råttor. De är ju väldigt närbesläktade så jag antar att anledningen ligger där.
Älskar mina stora små vänner..

Hittade förresten en länk om ämnet zoonos:

Hihi, håller med!