Dilemma..
Nu är det så att min råtthane Fidel Castro har blivit väldigt rosselsjuk och bara bli sämre och tunnare. Hans bror gick bort för ett tag sen efter all kämpande och medicinering för rosslet, jag och min sambo var helt säkra på att han skulle klara sig eftersom han gick upp i vikt ,lekte,var aktiv och åt bra och drack bra men så en dag så sprang han runt som en galning och vi tog ut han . Han kunde inta andas och tillslut så slutade han andas och dog i min sambos famn.
Jag kunde se hur panik han hade och nu är jag orolig att det ska hända hans bror Fidel.
Så min fråga är detta. Ska jag avliva honom innan han drabbas av samma panik som hans bror gjorde eller ska jag låta det ske ? Jag vill inte att fiddan ska lida lida det vore så hemskt att se han drabbas av samma panik som hans bror.
Men vad är humanast ? Jag vill gärna ta han till en vete så han får somna in men vad kostar det? För en råtta.
(så jag lägger undan pengar vill säga)
Tack i förhand!
Hur gammal är han? Om han bara blir sämre och tunnare så hade jag nog tagit bort honom.. Hellre ett kortare bra liv än ett liv med ett långt plågsamt slut. Han har ju ingen aning om hur gammal han skulle kunna bli om man säger så. Det är ju bara man själv som ägare som alltid önskar att man skulle kunna ha dom kvar ett tag till :(
Har du provat att medicinera? Om han inte är så gammal kan det ju vara värt ett försök. Är han själv nu?
Jag tror att jag brukar ge runt 300 kr för en avlivning här i Växjö.

Jag håller med #1. Om han redan är påväg att tyna bort finns det ingen anledning att dra ut på det. Och att dö i ren panik av att man håller på att kvävas är ingenting att "vänta på", det är inte snällt.
Jag har haft ett par råttor som gått bort i rosselsjukdomar, och när det gått så långt att dom magrat ganska mycket, då brukar det inte finnas så mycket mer att göra tyvärr.
Har du någon koll på vad råttan väger nu? Och vad han vägde innan han magrade? Hur stora problem har han med att andas? Andas han som en frisk råtta bortsett från att det låter, eller tar han mer eller mindre i med hela kroppen?
#1 Han är lite över 2 år nu. Ja han går liksom inte upp i vikt överhuvudtaget. jag försöker pula i han allt möjligt att han ska åtminstonde ha nåt i magen men det känns så lönlöst.
Jo, känns jobbigt att behöva ens tänka den tanken att behöva ta bort han. Men vill inte att han ska lida.
Jo har prövat medicinering men det verkar inte funka på han. :/ verkar som om han är dålig för att det ska hjälpa. Nej han inte själv han har en liten dumboråtta till sällskap.
2# mm, ska nog göra som 1# säger. Jag vet inte ens varför jag ens fråga egentligen om råd. När jag vet att det ända rätta är att ta bort han innan han lider för mkt.
Han vägde förut 400gram sist vi var till vete men och nu väger han inte alls lika mkt han måste ha typ gått hälften av de.
Hans andningsproblem är var inte så häftiga förut men nu börjar han ju ta i med hela kroppen och jag ser liksom att han börjar få samma problem som hans bror Luke(som gick bort i rossel)
Även om man innerst inne känner att det är rätt att ta bort ett djur som inte mår bra så känner man ju sig som en barbar som gör det. Det är inget konstigt med att man vill ha lite medhåll från andra i ett sånt läge.
Är han två år så har han ju ändå levt ett fullt liv. Jag tycker att du gör honom en tjänst som låter honom få somna in lugnt och stilla innan det blir för jobbigt för honom.