Äpple?
Fick höra av någon att äppel är giftigt för råttor - men varför i allsindar då? Mina har fått det ett fåtal gånger - iblandat sallad eller till gröt, blev lite orolig nu..
Jag har också gett mina äpple. Men å andra sidan har jag gett mkt av grejerna på "det-här-ska-dom-inte-äta-listan" också. Verkar som att det mesta har dålig effekt på något, men mina råttor har alltid mått fint trots att dom har fått spenat och broccoli och grejer.
#1, jo, mina har med fått en hel del saker från den listan, exempelvis rått ägg (både vita och gula)
Tror personligen att det mesta är sådant som inte rekomenderas, men endå inte skadar i mindre mängder, men jag vet somsagt inte..
Jag har alltid gett mina äpple och det har inte varit några problem! Brukade slänga in skrotten när jag hade ätit.

Äpplen är inte farligt att ge. Nyttigt och gott.
#4, phuw, tack! :D Fick höra det av en annan och kände att det kanske var bäst att kolla upp..

Man kanske inte ska ge kärnhuset för det har jag för mig drar till sig gift (som bekämpningsmedel och sådant). Men det där har jag inget belägg för egentligen, bara något jag hört. Men hur gott är nu kärnhuset i alla fall. :) Men själva frukten kan jag då verkligen inte se några problem med.
Inte heller med råa ägg… är inte det något som man ofta REKOMMENDERAR förresten?? Jag har då hört många ger rått ägg åt sina råttor. HM.
# 6 Äggvitan innehåller tydligen något ämne som kan hämma upptaget av andra ämnen. Det försvinner om man kokar ägget. Men som med dom flesta grönsakerna på listan så är det väl i större mängder, så då får man nog ge dom rå äggvita varannan dag om dom ska åka på någon brist av något slag :)
Klart att man ska vara försiktig med vissa grejer, men mina råttor får äta nästan allt som jag äter. Klart att man har lite i bakhuvudet vad som inte är bra när man har haft andra djur, men med sunt förnuft kommer man ganska långt :)
#6, ja, kärnhuset och skalet aktar jag mig ju för - kan inte vara så värst bra, men annars skulle jag inte tro att fruktköttet kan skada?
För övrigt så fick du ett bra svar av #7 om äggen där :D
Sedan är det väl med att om de får skalet på äpplet att man sköljer av det. Men det är väl rent folkvett precis som allting annat.
Äpple är inte farligt, skölj av bara. Sen så äter de ju oftast inte skalet ändå :)
Rå äggula är inte alls skadligt, bara rå äggvita! Rå äggula tillsammans med köttfärs blir en riktig proteinbomb som är VÄLDIGT uppskattat! :D

# 10 vad är det som är skadligt i rå äggvita?
Jag tror att det är fruktsockret som är "farligt", beror ju på vad råttan får äta allmänt:)
#11 "Äggvita (rå) - Äggvita innehåller avidin, som binder vitaminer biotin till sig och hindrar därmed kroppen från att ta upp vitaminet. Avidinet i sig är inte farligt, men man bör undvika att ge hela råa ägg för ofta. Råttan kan drabbas av biotinbrist. Om man kokar ägget förlorar avidinet sina egenskaper, äggulan däremot innehåller rikligt med biotin som är nyttigt!"
:D

#13 sedär ja, undvika att ge för ofta är en helt annan sak än skadligt ;). Det finns många olika ämnen i kost som hindrar visst upptag av diverse vitaminer. Dock kan man komma undan med sådant genom att inte ge ämnet med ALLA måltider, att komplettera med annan kost etc.
Risken när man skriver att något är skadligt utan att förklara varför är att felaktig kunskap sprids, som tex. att råttor inte skulle kunna äta äpplen ;). Hellre att ge för mycket bra info än att missa nyckelbitarna, det gäller oss alla ;). Tack för att du förtydligade :)