Orkar inte..
Endel här har läst mina historier. Ska försöka vara kortfattad. Jag fick hit någon sorts mycoplastma som har smittat och spridit sig vidare och bara blivit värre. Folk säger att det inte kan smitta.
Dallas burkamrat gick bort (av mycoplastma, likaså tidigare burkamraten) och jag tog hit en hane till dallas som försökte tråkigt nog kastrera Dallas. jag beslutade sen att han får vara ensam för att inte riskera mycoplastma-smittan. Eftersom den nya hanen fick flytta vet jag inte om han rosslar än.
När vi flyttade tog min bror hand om tjejerna. Nu har jag fått tillbaka dom och råttorna står i samma rum, i ett stort rum i varsin ände. Trots det så kan jag höra hur honorna "knäpper" i andingen när jag lyfter dom.. Alla 3 har blivit smittade av dallas.. Alla 3 var friska innan.
Inte nog med det. Nu har en av honorna 3 bitmärken på sig! Vet INTE vem det kommer ifrån för alla är fredliga mot varandra :(

Är du säker på att det verkligen är mycoplasman som beter sig så här?
Det finns ju massvis med andra smittor du kan fått in. Är råttorna behandlade med antibiotika?
Har du skcikat prover till SVA för att försöka ta reda på vad du har? Om inte så tycker jag att du ska göra det så att du får ett slut på det här snart.
jag har provat med flera olika antibiotika kurer både med sprutor i ryggen och i munnen , får väll ringa ahlbergs och fråga om sva… lr roslagstull…

Okej. Ja då tycker jag du ska åka in med dem till en vet för provtagning, så att ni kan skicka prover till SVA. Det kan ju vara något väldigt allvarligt också.
Usch, det är ingen kul sits du sitter i:(
Nej verkligen inte. Har haft otur med ALLA råttor jag haft…
Kommer inte bli fler råttor efter dessa :(
Allt detta tär på mig och min Sambo psykiskt och alla vetrinärskostnader som pappa har betalt. (Han erbjöd sig redan från början men han visste inte att det skulle bli sååå många vetrinärsbesök som det blivit..)

Usch vad tråkigt att du känner att du inte vill ha fler råttor sen.
Råttor är underbara djur som sprider mycket glädje, köper man dem bara från en seriös person och är noga med karantän och så, ja då är det inte mycket problem.
Men jag förstår dig samtidigt, jag hade också ledsnat, men kanske ångrar du dig i framtiden:)

Vad jag förstått så är mycoplasma väldigt vanligt förekommande bland råttor. Så i och för sig kan det väl smitta råttor emellan men de flesta är redan bärare av det. Men man behöver inte skylla allt på mycoplasman heller… tyvärr finns det ju andra elaka saker. Nä som sagt, om du bara har möjlighet så prova med SVA!
#5 Tyvärr vet jag inte om det alltid stämmer. Råttor ÄR sjuka i sin natur. Även om de kommer från en seriös uppfödare kan de ha problem med tumörer, rossel, etc. Även om det inte förhoppningsvis är i samma utsträckning. Bara det faktum att man måste handsprita mellan råttorna på en utställning visar ju hur otroligt svagt immunförsvar de stackarna har. Man handspritar inte mellan hundar. :) Det är otroligt sorgligt… man vill ju att sina goa fina bebisar ska vara friska och glada och att de ska leva så länge som möjligt.
Men synd att du känner så MissCandy! :( Jag förstår dig absolut, men jag hoppas att det går om - att du kan njuta av dina pälsklingar!

#6 Fast hundar vaccinerar man ju mot det värsta. Annars hade man nog fått handsprita händerna där också:)

Jag har också, from time to time, tyckt att det varit otroligt jobbigt med råttor och deras sjukdomar. Jag hade väldig otur i början och funderade många gånger på om det verkligen var värt allt lidande.
Efter ett tag blev det sedan bättre, för att inte säga rent av tip top. Men nu är jag åter igen i en situation med råttorna som är förbannat jobbig. Råttorna är friska men flocken fungerar inte alls då en av mina yngre hanar, född just vid årsskiftet, fuckar upp precis allt för alla. Jag är i valet och kvalet angående hur jag ska lösa flocksituationen och ibland är det otroligt frestande att lägga ner helt. Men sen så kryeper en liten lurvig långsvansad pojke upp i knöt på en och börjar putsa lite på ens hand för att sedan lägga sig sin en kanelbulle och somna, ja då inser man hur värt det det faktiskt är.
Med andra ord så förstår jag hur det känns just nu. Mitt första råttår var verkligen bedrövligt med sjuka djur etc.

#7 Jo det är sant. Men råttor är fortfarande mer känsliga. Mot drag, t.ex. Nåja. OT. :)
#8 Ja, det kan känner jobbigt ibland. Det tror jag det gör med alla djur faktiskt. Men som du säger så är det de stunder när de kommer och är jättegosiga som gör det. =)
Om det är något som smittar dem emellan kanske det är lunginflammation (Pneumonia)?
Men det går ju inte bort med någon sorts antibiotika, inte om man blandar 2 heller..
Det kan inte vara en överkänslighet/allergi? En av mina honor har problem med nysningar, och att det knäpper i nosen som du beskriver. Har varit hos vet. som sa att hon är i prima skick, lyssnat på lungor och så, och att det är något i lägenheten som irriterar henne.
Jag har jobbat med att byta ut burmaterial såsom tidningspapper, använder inga starka städmedel på eller i närheten av buren, bara parfymfritt tvätt- och sköljmedel till deras hängmattor och filtar.
Det jag jobbar mest med nu är luftfuktigheten, men vet inte om det är det heller. Har nu provat att ha buren i ett annat rum ett tag för att se om det är någon skillnad…
Så, förutom knäppandet - kan du avgöra om det är från nosen eller lungorna det låter? Om det är nosen har du troligen samma problem som jag har här.
Hur mår de i övrigt?
Dumle, Bruce och Dallas, på dom är det lungorna iaf.. Det hör man och vetrinären konstaterade det också.. Det är ju mellan dom det smittats.
Honorna vet jag inte. Håller man dom vid örat så hör man.. Dom har också fått irriterade ögon :(
Låter inte helt som mycoplasma. Det är en bakterie som vandrar runt just nu som orsakar typ nosknäppning/snuva och rossel. Men det är inte mycoplasma och det är smittande. Inte luft men via kontakt om det nu är detta. Funnit i sv ett tag och vi har försökt skickat in till Sva flera gånger för att fastställa vad det handlar om. Men de får inte grepp om vilken bakterie det rör sig om. Finns några som aktivt försökt och försöker komma på vad det är och om det hänger ihop med andra symptomer.
Om det är samma som jag talar om så har det hjälpt med vanlig baytril och god hygien hållning. Dvs inte lika jobbig och farlig som mycoplasma men behöver behandling. Sprita händer mellan burarna och innan man tar på råttor från andra ägare och nya råttor. Hålla god karantän vid ny inköpning osv.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Ingen antibiotika har hjälpt på mina råttor :(
Men konstigt att inte Fizzy låter eftersom han bodde med Dumle!
Känns som att bakterien har blivit starkare hela tiden :(
Som att den smittar mer nu..
#15 det i sig är sjukt skumt. Bakom Fizzy(Bs) finns det stora immunförsvars strul. Även släpat med honom som gubbe på två utställningar. Men har inte haft ett enda problem med den gubben någon gång. Inte ens de perioder jag haft rossel hemma så har han haft något på honom. Nu är han 2år och 9mån typ. Ännu jätte pigg för sin ålder och bättre/yngre skick i kroppen än några av mina 2 åringar. Rena knaster och plopp njutaren. Ende jag inte vill tänka på men som är ett faktum. Han har börjat få tumör vid frambenet senaste månaderna. Växer som tur var långsamt och påverkar ännu inget.
Kan vara att han sluppit den sämre biten av immunförsvaret. Hans syster var mer mottaglig och avlivades under flytten i början på året just pga rossel som inte svarade på medicinering och försämrades troligen pga just flytten :-/.
Så jag är fortfarade så sjukt glad att jag fick chans att få hem "fizzy". Och han kom hem i ett jätte bra kroppsligt skick!. Sjukt stor men mer muskler än fett.
Så bara otur kan det inte varit. För han lever ännu och charmar alla :-P domaren hade gärna stoppat ned honom i fickan när han somnade med sitt huvud på dennes hand.
Men ja det kan vara vad som :-/. Kan va mycoplasma. Men det cirkulerar så sjukt mycket saker inom råttvärlden skumt nog. Själv aldrig mött en djur art som har så brett med sjukdomar de åker på hela tiden.
Och nytt kommer med importer, utställningar och dålig karantän.
Kan testas med Sva. Dock får man inte alltid veta ändå vad det är. Finns en bakterie som driver ett par personer till vansinne i jakten på att få fram vad tusan det är.
Baytril är även en mildare form och det finns bättre och andra medel. Helt beroende på vad det är :-/. Men svårt att behandla med rätt medel när man inte helt kan fast ställa vad.
Har vandrat runt en massa pastruella bakterier. Kan kanske vara någon form av det.
Kan vara att tjejernas nysningar inte har med dallas att göra ens.
Är även mycket som cirkulerar nu iom den otroliga fuktigheten som varit till och från. Vissa håll har haft upp till 90%. Varmt stillastående luft.
Ny miljö, nya bakterier.
Det är som att leta en nål i en höstack ibland :-(
Har testat med olika antibiotikor på olika råttor.. även 2 olika kombinerade.. :(
Alltså "lilla" Fizzy, gammelgubbe! Har aldrig stött på en mysigare rexpäls faktiskt! :)
Konstigt att han fick såret han hade från ingenstans och blev aggro här :S Och att det bara försvann sen när du tog han. Hehe. Var nog bra att han flyttade kanske..
Eller problem i flocken. Han var ju livrädd för andra råttor bra länge. Troligen blivit rätt mobbad med tanke på hugg märket i nacken. Men annars har det inte varit några problem.