Råttor iFokus

Råttor

Etikettbilder-videor
Läst 6228 ggr
enbartmalin
0

Pungråttan Pyjamas

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte presentera er för en annan slags råtta än den vanliga tamråttan, nämligen pungråtta.

Det svenska namnet är pungråtta men är mer känd som opossum. Just denna är en Short-Taild opossum.

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Underbara Pyjamas

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Det kliar

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Tvätta sig efteråt

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Visar magen

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Nyfiken

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Mums

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Söta Pyjamas!

Hälsningar Malin

enbartmalin
0

Hoppas ni uppskattat att se bilder på en råtta som inte riktigt hör hemma här ;)

Hälsningar Malin

SweGizmo
0

vad söt:) kan du inte berätta lite om det där husdjuret, hur är dem? vad äter dem osv.

Min blogg: SweGizmo.se

enbartmalin
0

Dom kan bli väldigt sociala och tervliga, min är som ni ser på en av bidlerna hanterabar och hade jag lagt ner mer tid hade han nog varit som en vanlig tamråtta. :)

Han äter kattmat, frukt, insekter, barnmat och även pinkisar.
Han klarar sig dock bra på kattmat och frukt så allt utöver det är ett stort plus.

Hälsningar Malin

dorkey
0

Awh! Gudsiken vilken söt liten en :D De är alltså enklare att ha och göra med än en GP-råtta? Hur stor blir de?

enbartmalin
0

#12 Oja, mycket enklare, han är inte större än en vanlig tamråtta, mer i storlek med en liten tamråtta.
Han kan bitas när han blir arg, men han varnar innan och jag har aldrig blivit biten då jag respekterar hon om han inte vill.
Han har köttätar tänder(Katt/iller tänder) så ont gör det nog om han bits ;)

Hälsningar Malin

Allamej
0

Han är verkligen toksöt

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

enbartmalin
0

#14 Tack tack :)

Hälsningar Malin

zickan
0

sjukt söta djur. synd bara att de kräver så sjukt stort utrymme

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Dramatik
0

Hehe den var lite annorlunda. Jag kan inte bestämma mig för om jag tyckte den vara söt eller inte:P

enbartmalin
0

#17 Han är lite fulsöt :P

Hälsningar Malin

Halloweencat
0

Heh vilken söt råtta ;)

spikeodumbo
0

gud vilken ovanlig sak.. han är ful söt på något viss^^

zoolatri
0

Den är jättesöt!

Är de solitärlevande?

Jinaum
0

Vikken cooling!

enbartmalin
0

#21 Dom kan leva i flock:) Men just den här killen blev utstött och mobbad av sin flock. :(

Hälsningar Malin

flisan300
0

Gu vad söt!

chade
0

Tyckte den var så sjukt söt!
vill nästan kidnappa den, haha :D

Jätte gulligt ansikte, gillar verkligen den spetsiga nosen :D

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Rwawr
0

Hur får man tag på sånna? 
och typ hur lever dom :)
berätta masasa :D

amandapi
0

hur stort ska de bo?

idisen95
0

Fett söt ! :D

zickan
0

#28 enligt sv lag så skall de ha 2kvm utrymme. Samma som ekorrar :-/.. väldigt bra lag i sig. Men jobbigt när man flyttar till mindre att kunna hålla sin stora passion vid liv. suck.

enbartmalin
0

#30 Man ska ju självklart följa lagen men egentligen tycker jag inte dom behöver större än råttor. Nu menar jag inte lagens ytkrav för råttor utan det som är lämpligt för råttor. :)
Dom är mycket mindre aktiva än råttor är.
Alltså tar han upp mycket onödig yta i mina ögon. Men men.

Hälsningar Malin

zickan
0

#31 lång diskussion i sig. Men det är ju bra en kllump lag för att de inte orkat fixa en för varje art eller satt ihop olika arter och lagt lagar som mer passar för dom.
En pygmemus ska väl också har 2kvm?. eller har den fått räknats in till L80 nu?
Eller dvärgsjusovar som är kanske dubbelt/tredubbelt stor som pygme musen. Också 2kvm. Men med 2 kvm ser man aldrig djuret. Vilket blir svårt att veta om det ens lever.. asg.. Men ja lagen ska ju följas eller bes om tillstånd av jbv för annat.

enbartmalin
0

#32 Stämmer med pygmémusen och sjusovare 2kvm gäller. :)
Däremot går jag efter djuren/djurets mående före lagen. När jag hade pygmémöss följde jag itne lagen, man märkte att 2kvm var för stor yta, dom blev otrygga och vågade knappt gå och äta. Hade där av mindre yta åt dom.
Samma sak skulle jag villja säga om vissa sjusovare.
Sjusovare i storflock kan nog trivas på 2kvm, men inte enstaka djur.

Pyjamas dock lider inte av för stor yta, han är framme ändå även om det är en massa död utrymme.

Hälsningar Malin

zickan
0

#33 nej precis. det som är det dryga. allt ligger under en klumplag och inte anpassat till arterna för fem öre.

enbartmalin
0

#34 Så är det med exotiska djur.
Just den lagen passar ekorrar perfekt dock :P
Men att ekorrar och pygmemöss ska ha samma.. Nej.. Fy.

Eller att pygmémöss ska ha 2 kvm men att du får ha 3 vuxna råttor på 0,18kvm, DET är SJUKT!
Råttors ytkrav bör vara större, samma som med tammös, påtok för små ytkrav!

Hälsningar Malin

zickan
0

Ytan för råttor bör inte räknas bara botten. Bör även få räknas med höjden då de behöver få klättra och gräva i samma veva. Så det är många lagar som är sjukt skumma.
Men jag håller helt med angående ekorrar. De skulle egentligen behöva större än 2kvm. Fick sätta ut mina på foder för att jag inte kunde ha plats just nu med deras stora bur. Och skäms lite att den ligger på pricken av 2kvm. Varit plan på att bygga upp den mer på höjden. Men inte blivit av. Som det känns nu med mindre bostad sista månaderna så har dom det rätt bra där de är. Eller få skänker jag dom till danmark eller djurpark i sv om jag bara kan bestämma mig om jag kan släppa dom helt.. hehe

[isdrakee]
0

Det är så drygt det här med minimimått och annorlunda djur. Jag hoppas verkligen det blir lite lagändring för privatpersoner nu när exotiska djur blir allt vanligare.

Samtidigt som vanliga husdjur får hållas på jätte små ytor (vilket såklart är dåligt) ska många ovanliga djur ha överdrivet stora minimimått. Det djuret jag helst av allt skulle vilja ha har ett minimimått på 30kvm och 3m höjd… det är inte helt lätt att fixa ett sådant utrymme.

För att återgå till ämnet så var det en oerhört söt liten opossum. :D Der ser väldigt dumsöt ut.

enbartmalin
0

#37 Får man fråga vilket djur du är sugen på? :)

Pyjamas tackar och tar emot alla komplimanger

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#38 Visst får du det. Två svartvita kråkor, Corvus albus, vill jag ha. :P

enbartmalin
0

#39 Aha, det känner jag nog igen. :)

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#40 Jag startade ju en tråd på exotiskadjur.ifokus när jag whineade om mina älskade kråkfåglar, haha.

Men förresten, eftersom du nu har haft annorlunda djur och struntat i vad lagen säger. Tänkte på dina pygmémöss men du kanske har haft andra djur också där du brutit mot minimåtten…

Har du råkat ut för något pga det? Blivit anmäld eller så? Och vad tror du skulle hända ifall man får inspektören på sig och man inte håller L108 måtten?

enbartmalin
0

#41 Jag tror dom flesta har respekterart mitt beslut om att bryta lagen gällande pygmémössen pga att det varit för deras bästa och inte mitt.
Hade någon anmält mig och jag fått besök hade det kostat mig dyrt, jag hade fått betala för besöket och böta för pygmémössen.
Inspektörerna måste gå efter vad lagen säger och inte efter vad som är bäst för djuren.

Du får alltså, varning och chans att bättra dig, höga böter.
Bättrar du inte dig kan dom ta ifrån dig rätten att äga husdjur.

Just när det gäller kråkfåglar som du önskar dig så anser jag att dom lagliga måtten är rimliga för djurets räkning, dom måste kunna flyga och ha utrymme för det, inget djur man kan ha innomhus med andra ord. Jag tror itne det finns kråkfåglar som är så pass långt avlade att dom kan må bra av att bo i mindre voljär.
Dock är jag itne insatt i fåglar.

Hälsningar Malin

[isdrakee]
0

#42 Vad kan dessa "höga böter" ligga på för summor tro?

Jag tycker att 30 kvm är ganska överdrivet som just minimimått, i alla fall med åtanke att L80 måtten är överdrivna åt andra hållet. Ifall jag bara väljer en vanligare fågel i samma storlek så får jag rent lagligt ha den på ynka 1,44 kvm istället. Så stor påverkan kan inte aveln ha haft på rörelsebehovet att dom ska förväntas klara sig på det.

Nu har jag inte tänkt att vare sig kråkor eller någon annan fågel enbart inomhus. Och jag hade innan jag läste på om L108 tänkt ha liknande mått (men kanske inte lika högt). Men ett tillfälle som jag kan tänka mig att bryta mot lagen är under t ex semester. Kråkor, precis som gojor, har det nog roligare att få hänga med även om dom får bo mindre än att bo ensamma hemma när det bara tittar förbi någon för att mata.

Lek med tanken att jag drar till mina föräldrar över en jul. Det är fysiskt omöjligt att ta med en bur på 30 kvm. :P Och ska jag bara inom Sverige på sådana grejer ser jag inget fel i att dom får hänga på. Men frågan är hur mycket det kan kosta mig om man blir påkommen vid ett sådant tillfälle.

enbartmalin
0

#43 Vad böterna ligger på får du fråga JBV eller en djurskydds inspektör för det har jag ingen aning om. :)

Hälsningar Malin

zickan
0

#43 kan svara lite på det då jag haft kontroll nyligen. just fått hem en massa råttor natten innan de kom på oanmält besök kl 11 på morgonen när jag ännu låg och sov. Hade inte hunnit fylla alla matskålar. men de lyfte inte heller några eller kollade ens i burar om det fanns foder eller ej. Och på alla tagna kort så fanns det mat kvar i skålarna. Men det blev ändå anmärkningar. Dels foder. Men mestadels burar. Alla råttägare följer den rekommenderade och icke lagliga. Dvs, de räknar med höjden. Jbv lag räknar endast bottenyta så länge höjden inte understiger 30cm. Så jag åkte ju dit på att ha för många råttor i för små burar etc etc.
Men då inge djur var vanvårdade eller led något för fem öre. Så behövde de inte ta någon drastisk åtgärd och se till så djuren omhändertogs snabbt pga vanvård.
De sa inte ens något på plats direkt om brister. Men kom lapp efter ca 2-3 veckor efter om alla bristerna som måste fixas.
Vilket jag redan hade fixat samma dag som jag. Men de måste ju kolla det. Och en återkoll i sig kostar massor beroende på hur lång tid de tar på sig att kontrollera allt.  Kostar 520 kr timmen och bensin ersättning för deras resa till och tillbaka från ditt hem och deras kontor.

Men åker man på vite eller de måste ta djuren så fort de får tillstånd från polisen pga vanvård så lär det nog kosta massa mer.